Podsumowanie roku 2016: Technika, multimedia i oprawa eventów

Wśród wydarzeń roku 2016 Europejska Stolicy Kultury we Wrocławiu, Gala Panattoni Europe, Mistrzostwa Europy w Piłce Ręcznej, Światowe Dni Młodzieży, Szczyt NATO czy gala rozdania Europejskich Nagród Filmowych we Wrocławiu. Wśród rozczarowań nieustający problem z zapłatą za realizacje, niedoszacowywanie wartości pracy ludzi, niejasne kryteria wyboru ofert, a także sposób realizacji 29. gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. Rok 2016 w branży podsumowują przedstawiciele firm dostarczających technikę oraz multimedialną i wizualną oprawę eventów.
Magdalena Groblicka, VisualSupport Group: Słowem najlepiej opisującym ostatni rok naszej działalności jest partnerstwo
Monika Regulska, VES: Rok licznych inwestycji technologicznych i zmian personalnych
Małgorzata Szpigiel, Triangoo: Byliśmy obecni na europejskim rynku
Marek Wasilewski, Pro4Media: Wzrost większy, niż zakładaliśmy w dziesiątą rocznicę naszej działalności
Wojciech Zbroja, Rent Design: Zwiększyliśmy stany magazynowe, nawiązaliśmy współpracę z nowymi partnerami biznesowymi
Magdalena Groblicka, executive producer, project&client service director Visualsupport Group: Słowem najlepiej opisującym ostatni rok naszej działalności jest partnerstwo
Wydarzenie roku
Rok 2016 obfitował w wiele wydarzeń, które zasłużyły na miano wydarzenia roku. Oceniając skalę trudności – nie korzyści promocyjne dla Polski - z naszej perspektywy, jednym z tych „naj” stały się bezsprzecznie Światowe Dni Młodzieży, w których mieliśmy okazję uczestniczyć od strony dostawcy techniki multimedialnej, koordynując pracę ekip z całej Europy.
Rozczarowanie
Niestety i wciąż – niejasne kryteria wyboru ofert oraz posługiwanie się nimi jako „narzędziem do obniżenia ceny u innego wykonawcy. Dotyczy to zarówno klientów finalnych, jak i – niestety – agencji eventowych, wybierających podwykonawców.
Droga branżo, co innego uczciwe negocjacje, co innego wysyłanie opracowanego przez kogoś pomysłu innemu podwykonawcy z pytaniem „a za ile ty byś to zrobił”.
Trend
Nie wiem, czy określiłabym to mianem trendu, ale dostrzegam wzrost wymagań klientów dot. dostarczanych rozwiązań eventowych. Nasi klienci stali się odważniejsi, bardziej świadomi, coraz częściej dbając o jakość oferowanych narzędzi, nie tylko o cenę. Otrzymywane briefy są czytelniejsze, bardziej spójne. Klienci coraz częściej wskazują konkretne cele, jakie chcą osiągnąć. Większe znaczenie odgrywa również content. Wszystko to sprawia, że event nareszcie staje się prawdziwym narzędziem marketingowym.
Mój biznes
Słowem najlepiej opisującym ostatni rok działalności Visualslupport na rynku jest PARTNERSTWO. I mam tu na myśli zarówno aspekt związany ze współpracą z innymi firmami eventowymi, jak i z klientami. Lubimy się wzajemnie, szanujemy.
Może mamy szczęście do fajnych projektów i fajnych ludzi wokół, ale 2016 rok będziemy wspominać przede wszystkim przez pryzmat ludzi, z którymi przyszło nam współpracować. Dwie nagrody MP Power Award dla projektu Alchemia Światła, tytuł Top Event oraz zwycięstwo w rankingu Najwyższa Eventualność dodały nam skrzydeł na cały rok. Realizujemy coraz więcej i większych projektów, dlatego pełni pozytywnej energii do działania czekamy na kolejne wyzwania. Jesteśmy gotowi.
Monika Regulska, marketing, VES: Rok licznych inwestycji technologicznych i zmian personalnych
Wydarzenie roku
Uwaga polskiej branży eventowej w tym roku na pewno skierowana była na Wrocław i wydarzenia organizowane w ramach obchodów Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Biuro Festiwalowe Impart 2016 zadbało o to, aby przez cały rok Wrocław żył i był Stolicą Kultury nie tylko z nazwy. Kulminacyjnym wydarzeniem w ramach ESK 2016 było multiwidowisko Flow – Wrocław w czterech aktach. Wrocławskie Flow było skrupulatnie przemyślanym, wielowymiarowym, pokazem oddziaływującym na zmysły blisko 50-tys. widowni, którego nietypową scenografię stanowiła blisko 200-m panorama Ostrowa Tumskiego. W przestrzeni miejskiej, pomiędzy Wyspą Piaskową a Mostem Pokoju we Wrocławiu, rozbrzmiała muzyczno-multimedialna opowieść o historii miasta Wrocław. Specjalnie przygotowany mapping 3D, zrealizowany m.in. na dwóch wieżach katedralnych i Kościele św. Krzyża, oraz świetlne show towarzyszyły trzystuosobowej orkiestrze wykonywującej niezwykły utwór „Kantata Flow” stworzony przez czterech międzynarodowej sławy kompozytorów. Flow to przykład symbiozy i harmonii łączącej najnowsze technologie, niezbędne do realizacji mappingu z piękną muzyką, zabytkową architekturą i żywiołem natury, dzięki której bez trudu blisko 50 tys. osób przez godzinę w skupieniu podziwiało pokaz.
W kategorii wydarzeń B2B, na wyróżnienie zasługuje Gala Panattoni Europe 2016 i agencja Anix. Wydarzenie pokazało ogromne spektrum możliwości, jakie dają nam najnowsze technologie multimedialne. Gala Panattoni na warszawskim Służewcu to event zrealizowany w nowatorskiej, pięciowymiarowej, multimedialnej konwencji video mappingu. Surowe wnętrza Toru Wyścigów Konnych Służewiec, dzięki najnowszym technologiom i niepowtarzalnej kreacji, posłużyły do stworzenia bezprecedensowego video mappingu 3D. Dzięki pełnej integracji obrazu z dźwiękiem goście zostali przeniesieni do niezwykłych wnętrz hal magazynowych pełnych pracujących trybów i budujących się rusztowań.
Rozczarowanie
Jednym z rozczarowań minionego roku jest realizacja 29. gali wręczenia Europejskich Nagród Filmowych. Ogrom prac, jaki został wykonany przed samym eventem oraz czas i zaangażowanie międzynarodowych ekspertów sprawiły, że oczekiwania względem organizacji i przebiegu festiwalu były ogromne. Prosta w formie, nieodwracająca uwagi od najważniejszych gwiazd wieczoru, idealnie oddająca charakter wydarzenia scenografia była najmocniejszym elementem oprawy gali. Niemniej jednak sama realizacja eventu od strony multimediów i oświetlenia pozostawiała wiele do życzenia. Możliwości techniczne najwyższej klasy sprzętu zgromadzonego we Wrocławiu nie zostały w pełni wykorzystane, co w konsekwencji spowodowało, że projekt koncepcji wizualnej i sam event nie wyróżnił się spośród licznych realizacji.
Trend
Widocznym trendem minionego roku było poszukiwanie zarówno przez agencje eventowe, jak i klientów końcowych nowatorskich rozwiązań technologicznych pozwalających na integrację uczestników eventu z otaczającą ich przestrzenią oraz zmiana postrzegania przestrzeni eventowej i jej wykorzystania w kontekście scenografii. Coraz śmielej projektowane scenografie stają się dynamicznie zmieniającymi się elementem scenariusza eventu.
Drugim trendem, mniej widocznym bezpośrednio z punktu widzenia uczestników eventów jest rozbudowa zaplecza technologicznego firm branży event engeenering. Najnowsze, dostępne na rynku media servery pozwalają obecnie na realizację najśmielszych projektów o dużym stopniu trudności. Trend ten jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku eventowego wykorzystującego coraz częściej niestandardowe rozwiązania technologiczne.
Mój biznes
Rok 2016 to dla VES okres licznych inwestycji technologicznych i zmian personalnych. W minionym roku wzmocniliśmy swoje zaplecze multimedialno-oświetleniowe o nowe media servery mrki d3 technologies, LEDowe urządzenia oświetleniowe marki Prolights oraz ponad 100 mkw. diody o rozdzielczości 2 mm. Rok 2016 dla VES to również okres zmian w strukturach spółki. Po zmianach w zarządzie dyrektorem zarządzającym VES została Iwona Czarnata, która z całą Grupą związana jest blisko 10 lat. Nad technologiczną stroną spółki czuwają niezmiennie specjaliści związani z techniką eventową od lat: Piotr Wieczerzyński, Łukasz „Melina” Meliński oraz Łukasz „Bandżi” Błażewicz.
Małgorzata Szpigiel, new business manager, Triangoo: Byliśmy obecni na europejskim rynku
Wydarzenie roku
Najbardziej prestiżowe wydarzenie 2016 roku to Gala Rozdania Europejskich Nagród Filmowych we Wrocławiu. Wydarzenie było transmitowane do wielu krajów, natomiast do Polski przyciągnęło sławy kina. Jest to jedno z wydarzeń promujących nasz kraj.
Rozczarowanie
Rozczarowań w mijającym roku, nie doświadczyłem.
Trend roku
Z roku na rok możemy zaobserwować rozwój branży eventowej, w szczególności dzięki wzmocnieniu świadomości zleceniodawców, którzy dostrzegają już potencjał eventów jako narzędzia marketingowego. W 2016 r. wielu postawiło na targi i zainwestowało w niestandardowe, dedykowane i rozległe stoiska, mające na celu wyróżnienie ich w tłumie konkurencji. różnych dziedzin. Taka polityka firmy obserwowana była jedynie w większych agencjach. Mijający rok pokazał jednak, że praktyka ta zaczyna dominować także w mniejszych firmach.
Coraz więcej pojawia się także branżowych szkoleń i konferencji m.in. Event Biznes, Forum Branży Eventowej, Meetings Week Poland czy nagrody dla zasłużonych w branży MP Power Awards.
Mój biznes
Działaniami, którymi możemy się poszczycić, to obecność instalacji Triangoo w Europie, coraz częściej zwracają się też do nas agencje europejskie o pomoc w realizacji scenografii na naszym polskim rynku. Ciekawymi realizacjami w których mieliśmy swój udział były m.in. Gala Rozdania Europejskich Nagród Filmowych we Wrocławiu, wystawa „Powstanie Warszawskie 1944” w miejscowości Heidelberg dla Muzeum Powstania Warszawskiego, meble ekspozycyjne dla Dr Irena Eris w Aarhus w Danii oraz scenografia i branding losowania Mistrzostw Europy UEFA U21.
Rok 2017 będzie dla nas rokiem nastawionym na kreację oraz na rozwój w zakresie technologiczno-sprzętowym.
Marek Wasilewski, właściciel Pro4Media: Wzrost większy, niż zakładaliśmy w dziesiątą rocznicę naszej działalności
Wydarzenie roku
Podsumowując rok 2016, bardzo trudno wybrać tylko jedno, konkretne wydarzenie. To, co według nas miało w ubiegłym roku największe znaczenie dla branży, to fakt, iż coraz więcej w Polsce wydarzeń dużego kalibru, eventów ciekawych i wymagających. Bacznie obserwowaliśmy organizację Mistrzostw Europy w Piłce Ręcznej, Światowych Dni Młodzieży czy Szczytu NATO, bo tak duże wydarzenia w oczywisty sposób wzmacniają wizerunek całej branży spotkań. Cieszymy się, że klienci jeszcze mocniej niż w poprzednich latach otwierają się na projekty bardziej skomplikowane. To one pozwalają nam oddawać się temu, na czym najlepiej się znamy, czyli technicznym wyzwaniom.
Wydarzeniem roku inspirującym dla branży z perspektywy wpływu Pro4Media był z pewnością unikalny projekt całkowicie interaktywnego, naszpikowanego technologią Escape Roomu. To pierwsza w Polsce tego typu realizacja i już wiemy, że zakiełkowała w wielu kreatywnych głowach jako starter do kompletnie nowych, wyjątkowych projektów.
Rozczarowanie
Nieustającym rozczarowaniem jest ostatnia część procesu dużej liczby projektów, czyli moment zapłaty. Temat ten jest dla nas trudny od kilku lat i chociaż ostatni rok był nieco mniej uciążliwy niż poprzednie, to jednak konieczność upominania się o płatności niezmiennie jest po prostu przykra.
Drugim problemem jest niedoszacowywanie wartości pracy ludzi. Wbrew gdzieniegdzie panującej opinii, maszyny pracujące na eventach, wymagają obsługi:) Zauważamy więc potrzebę zwiększonego uwrażliwiania klientów na tę kwestię z naszego punktu widzenia. Bo niezwykle ważne jest to, jak naprawdę pracują technicy i realizatorzy. Większość klientów zauważa naszą obecność w trakcie zaledwie kilku godzin na miejscu imprezy. A przecież praca tych osób zaczyna się i kończy w dużo większym zakresie czasowym. Dla organizatora eventu ten czas trwa dokładnie tyle, ile zajmuje samo wydarzenie. Dla nas to codzienność.
Trend
Trend zapoczątkowany w latach wcześniejszych rozwinął się wyraźnie w 2016 roku – to zapotrzebowanie na interakcję, ale już nie tylko samą w sobie. Organizatorzy otworzyli się na łączenie rozwiązań interaktywnych z klasycznym formatem eventu, na uzupełnienie treści poprzez możliwość generowania i przetwarzania obrazów, tekstów czy efektów w czasie rzeczywistym. Byliśmy wielokrotnie pozytywnie zaskakiwani twórczymi pomysłami naszych klientów. I właśnie po to nieustannie pracujemy nad rozwiązaniami w ramach naszego działu Intermedia. Jego działania idealnie odzwierciedlały potrzeby – stworzyliśmy w ramach naszego autorskiego systemu Wizard jedyne w swoim rodzaju, „szyte na miarę” produkty. Z tym trendem wchodzimy w 2017 rok z wielkim zapałem i nadal pod wielkim wrażeniem mocy kreacji. I już wiemy, że jego temperatura coraz bardziej się podnosi.
Mój biznes
Wzrost większy, niż zakładaliśmy – to najkrótsza ocena mojego biznesu.
Wartością Pro4Media jest team fantastycznych specjalistów, handlowców, techników, realizatorów, logistyków i wielu innych osób z niesłabnącą pasją do eventów. To właśnie ci LUDZIE spotykają się z klientami i tworzą oraz współtworzą z nimi projekty. Oczywiście jesteśmy firmą i prowadzimy działalność biznesową. Wspaniałą perspektywą jest jednak także to, że mamy codziennie okazję wypełniania naszą energią najbardziej ambitnych wydarzeń.
Jako firma techniczna mamy też aspiracje do bycia najlepszymi w dostarczaniu najwyższej jakości, topowych urządzeń. W 2016 roku uzbroiliśmy się więc w nowy sprzęt: na potrzeby polskich wydarzeń dołożyliśmy kolejną porcję ekranów diodowych oraz – jako pierwsi, i jak dotąd jedyni w Polsce – zakupiliśmy Assandery 48 oraz w ramach uzupełnienia – Assandery 16. Dodatkowo bardzo powiększyliśmy nasz park maszynowy w kategorii oświetlenia.
2016 rok zakończył pierwszą dekadę działalności Pro4Media. Mieliśmy dzięki temu dziesięcioleciu szansę na podsumowanie i analizę naszego życia wewnętrznego. Jesteśmy dumni z naszych dokonań w tym czasie. A tu i teraz tworzymy kolejne.
Wojciech Zbroja, prezes Rent Design: Zwiększyliśmy stany magazynowe, nawiązaliśmy współpracę z nowymi partnerami biznesowymi
Wydarzenie roku
W mojej ocenie jednym z najważniejszych wydarzeń minionego roku była organizacja szczytu NATO w Warszawie. To ogromne przedsięwzięcie kosztowało ok. 200 milionów złotych. Istotne jest również to, że do jego realizacji zaangażowanych była także część liczących się na rynku firm z branży eventowej, w tym i nasza:)
Równie dobrze oceniam stworzenie przez SBE Kodeksu Dobrych Praktyk Branży Eventowej oraz powołanie do życia Rady Etyki. Kodeks to zbiór zasad określających standardy realizacji usług MICE zgodnych ze statutem Stowarzyszenia i ogólnie przyjętymi zasadami etyki branżowej, regulujący zasady współpracy członków Stowarzyszenia oraz będący punktem odniesienia do działania całej branży. To ważna regulacja, która może wpłynąć na zmianę i ograniczenie praktyk niezgodnych z etyką biznesu.
Rozczarowanie
Wspominałem już o tym wcześniej, ale niezmiennie mam wrażenie, że cały czas borykamy się w branży z brakiem kreatywności niektórych podmiotów. Szczególnie ma to miejsce wśród podwykonawców. Mniejsze firmy często kopiują oferty tych większych, zamiast skupiać się na budowaniu swojej siły na świeżym spojrzeniu i nowościach wprowadzanych na rynek. Marzy mi się sytuacja, w której to właśnie wyobraźnia i kreatywność będą kluczowym elementem prowadzenia działalności w branży spotkań, gdyż w mojej ocenie tylko ten kierunek pozwoli nam się dalej rozwijać. Powielanie sprawdzonych rozwiązań owszem, może i jest wygodnym i dość bezpiecznym sposobem działania, ale wydaje mi się, że tak niezwykle dynamicznie rozwijająca się branża eventowa, oczekuje od nas wszystkich znacznie więcej.
Trend
W 2016 roku wyjątkowo owocne były dla nas spotkania branżowe organizowane przez Meeting Planner oraz, co ciekawe, targi eventowe, które w poprzednich latach miały dużo mniejsze przełożenie na naszą firmę. W 2016 roku do owocnych targów zaliczyłbym m.in. Events Solutions w Warsaw Expo czy FestiwalMarketingu.pl i konferencja Event Mix zorganizowane w Expo XXI. Dlatego też myślę, że to właśnie networking będzie jednym z najważniejszych trendów na 2017 rok.
Mój biznes
Rok 2016 był okrągłym, piątym rokiem naszej działalności. Zwiększyliśmy stany magazynowe o kilkaset produktów oraz nawiązaliśmy współpracę z nowymi partnerami biznesowymi. Zostaliśmy rekomendowaną wypożyczalnią mebli m.in. w takich miejscach jak Stadion Miejski Legii Warszawa, Bracka25 Platforma Eventowa Dom Braci Jabłkowskich, Digital Knowledge Village czy Level27. Bardzo ważne były też dla nas wyróżnienia, które otrzymaliśmy. W lutym 2016 r. otrzymałem jako prezes Rent Design tytuł Osobowość Roku MICE Poland 2015 w kategorii Podwykonawca, zaś w kolejnym miesiącu znalazłem się w rankingu magazynu Brief – 50 Najbardziej Kreatywnych w Biznesie. To efekt ciężkiej pracy całej zgranej załogi, z której jestem szczególnie dumny i z którą wchodzimy w nowy, 2017 rok z dużym zastrzykiem pozytywnej energii i motywacji działania.