Agencje Eventowe: podsumowanie roku i prognoza

Za wydarzenie 2017 roku przedstawiciele agencji eventowych uznają podpisanie „Białej Księgi komunikacji marketingowej”, łącząc z nią nadzieję na profesjonalizację branży i zmianę standardów przetargowych. Wśród prognoz dotyczących kolejnych dwunastu miesięcy dominują m.in. połączenie działań digitalowych z event marketingiem oraz zmiany wynikające z wprowadzenia nowych przepisów prawnych. Wiele wydarzeń w 2018 nawiązywać będzie do mistrzostw świata w piłce nożnej.

Anna Gogacz, Allegro: Klienci będą oczekiwać usług, które obejmą event marketing wraz z działaniami komplementarnymi
Mariusz Nowak, Ministry of Creativity: Zmiany w ustawie o usługach turystycznych wpłyną na rok 2018 w branży
Jarosław Sądej, JETEVENTS: Jeszcze więcej digitalu, influencerów i marketingu treści w połączeniu z eventami


Anna Gogacz, general manager, Allegro: Klienci będą oczekiwać usług, które będą obejmować event marketing wraz z usługami komplementarnymi

Wydarzenie roku

Zdecydowanie publikacja Białej Księgi branży komunikacji marketingowej. O problemach z przetargami wszyscy rozmawiamy w branży od lat, a dzięki wspólnej pracy środowiska, zaaranżowanej przez SAR i PSML, otrzymaliśmy konkretne i użyteczne narzędzie, na którym skorzystają zarówno klienci, jak i agencje. Z perspektywy ponad 25-letniego doświadczenia Allegro dostrzegamy, że oferty przygotowywane obecnie w branży eventowej są szczególnie rozbudowane, powstają we współpracy z licznymi podwykonawcami i zawierają często komplementarne do eventu usługi marketingowe. Ich przygotowanie pochłania dużo zasobów, czego klienci nie zawsze są w pełni świadomi. Wciąż zdarzają się sytuacje, że przetargi nie są rozstrzygane, a koszty z nimi związane obciążają agencje. To powoduje, że stawki rynkowe zaczynają rosnąć, co w efekcie odczuwają klienci. Dlatego przywiązujemy dużą wagę do poprawy standardów przetargowych, bo wszyscy – klienci i agencje, możemy na tym wiele skorzystać. Nie tylko na ograniczaniu kosztów, ale też na realizacji ofert i rekomendacji usług lepiej dopasowanych do potrzeb klientów. Powstanie Białej Księgi to ważny krok w kierunku profesjonalizacji naszej branży.
 
Rozczarowanie
Pomijając kwestie nierozstrzygniętych przetargów, będących bolączką naszej branży, uważam, że nie mamy na co narzekać i jestem daleka od szukania dziury w całym. Pozytywne sygnały od klientów i zadowolenie po udanych wydarzeniach ładują nas skutecznie pozytywną energią do pracy. Jeszcze gdyby tylko Polska wygrała mecz otwarcia Mistrzostw Europy w piłce siatkowej i nie odpadła tak szybko…
 
Mój biznes
2017 był dobrym rokiem dla agencji Allegro, choć nie brakowało nam wyzwań. W obszarze eventowym udało nam się pozyskać kilku nowych klientów, topowe marki ze swoich branż, z którymi realizowaliśmy ciekawe i nagradzane projekty. Wyjątkowymi wydarzeniem było dla nas koordynowanie ceremonii i meczu otwarcia CEV Mistrzostwa Europy w piłce siatkowej mężczyzn Lotto Eurovolley Poland 2017, wydarzenia śledzonego przez telewidzów na całym świecie. Mieliśmy okazję wchodzić z klientami w nowe, bardzo odważne projekty, wśród których chciałabym podkreślić Hackathon dla ING, imprezę wynoszącą komunikację marki finansowej na nowy poziom.
Miniony rok upłynął na umacnianiu naszej pozycji, pozyskiwaniu nowych projektów i dalszym rozwoju oferty agencji. Postawiliśmy na poszerzenie naszego zespołu i kompetencji w obszarach digitalowych i komunikacji, by jeszcze lepiej trafiać w szerokie oczekiwania naszych klientów. Dzięki temu realizujemy też projekty wykraczające poza event, jak promocje konsumenckie dla M1 (Metro Properties) czy Motointegrator (Inter Cars).
Szczególnym sukcesem jest dla nas pozytywny feedback od klientów, czyli odbiorców naszych usług. Zarówno ten wyrażony w Badaniu Agencji Eventowych Millward Brown/Media & Marketing Polska, gdzie ponownie otrzymaliśmy wyższe oceny od klientów niż przed rokiem, jak i w formie nagród. Wyróżnienie podczas największego konkursu polskiej branży zakupowej - Procon Awards pokazało wysokie standardy naszej pracy, cost-effectiveness projektów oraz przełożenie na realne efekty dla brandów. Dowodem najwyższych standardów w pracy kreatywnej Allegro, było docenienie naszej koncepcji stworzonej na potrzeby gali telewizyjnej Bestsellery Empiku, która została wyróżniona przez kapitułę konkursu Kreatura.

Prognoza
Spodziewam się, że w 2018 r. nasi klienci będą oczekiwać usług, które będą obejmować event marketing wraz z usługami komplementarnymi, co będzie potwierdzeniem widocznego już trendu. W planowaniu eventów nieustającą będzie rosła rola działań, które zapewnią przecięcie światów offline i online. Kluczem będzie dotarcie z komunikatem marketingowym nie tylko do uczestników wydarzenia, ale również zmobilizowanie obecnych, do dzielenia się komunikatem przez własne social media.
Organizacyjnie dla uczestników rynku wyzwaniem będzie dostosowanie się do zmian w ustawie o imprezach turystycznych wchodzących w życie od 1 lipca 2018 r., których interpretacja wiąże się z pewnymi wątpliwościami branży.
Przewiduję, że wiele działań marketingowych będzie nawiązywać do najważniejszej imprezy roku - XXI Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej, które odbędą się w Rosji. Wyzwaniem dla rynku będzie szukanie naturalnych linków pomiędzy biznesem klienta i mistrzostwami, bo nawet w czasie mundialu nie wszystkim wszystko kojarzy się z piłka nożną.


Mariusz Nowak, CEO Ministry of Creativity: Zmiany w ustawie o usługach turystycznych wpłyną na rok 2018 w branży

Wydarzenie roku

Zdecydowanie podpisanie „Białej Księgi” i uruchomienie strony www.dobryprzetarg.com.pl Jest to najważniejsze wydarzenie od lat w branży eventowej, tak naprawdę pierwsze porozumienie pomiędzy działami zakupów a agencjami. Fantastyczny projekt prowadzony przez SAR i PSML, w który zaangażowani byli moi koledzy z agencji zrzeszonych w KAE. Rozdział dotyczący eventów został bardzo dokładnie i precyzyjnie przygotowany. Zawarte w nim informacje potrzebne są każdej agencji bez względu na wielkość i doświadczenie. Dla mnie to wielki sukces naszej branży i właściwie obrany kierunek dalszych rozmów z klientami.

Rozczarowanie
Podejście branży hotelarskiej do współpracy z agencjami. Od kilku lat ta branża mocno rośnie, w każdym rankingu pokazywane są wzrosty oraz rozwój, a kompletnie nie przekłada się to na współpracę z branżą MICE. Zmuszani jesteśmy do płacenia za rezerwacje z góry, nawet kilka miesięcy przed organizowanym wydarzeniem, mamy problemy z negocjowaniem stawek, terminów i rozbijaniem płatności na dogodne spłaty. Nie prowadzimy żadnych rozmów, nie próbujemy znaleźć rozwiązania tego problemu. Wszystkie agencje traktowane są tak samo – nikt nie patrzy na KRD czy doświadczenie agencji i pozycję na rynku. Taka współpraca jest jednostronna i kompletnie niepartnerska.

Mój biznes
Rozwijamy się, rośniemy i to mnie najbardziej cieszy. Ostatni rok był najlepszy w naszej historii, prognozy są bardzo obiecujące na 2018 rok. Pozyskaliśmy nowych klientów, a to jest zawsze najważniejsze. Zrealizowaliśmy kilka bardzo dużych projektów, na czele z Inter Cars Motor Show 2017 oraz premierą Volvo XC60. Najbardziej cieszą nas projekty wykonane poza granicami kraju, a w zeszłym roku byliśmy z produkcjami w Londynie i Dubaju. Jak każdy w naszej branży szukamy coraz lepszych pracowników i zastanawiamy się nad dalszymi kierunkami rozwoju firmy.

Prognoza
Dalszy rozwój branży MICE – otwiera się kilka nowych wielkich obiektów konferencyjno-targowych, także w Warszawie, co ogromnie nas cieszy! Nadal powinien trwać wzrost zainteresowania usługami event marketingowymi, a co za tym idzie większa liczba przetargów i projektów do realizacji. Główne zmiany w 2018 roku w naszej branży, to oczywiście zmiany w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. To coś zupełnie nowego dla nas i musimy szybko się wdrażać w ten temat. Ciekawe jak na te zmiany zareagują klienci...

Jarosław Sądej, managing director, JETEVENTS: Jeszcze więcej digitalu, influencerów i marketingu treści w połączeniu z eventami

 

Wydarzenie roku
Zdecydowanie wydarzeniem istotnym w ubiegłym roku było Extreme Intel Masters w Katowicach z godnym podziwu rekordem frekwencji. Ciekawe jest to, że impreza znana jest bardziej na świecie, niż w naszym kraju. Sądzę, że e-sport będzie się szybko rozwijał, widoczne jest coraz większe zainteresowanie marek gamingiem.
Innym, wartym odnotowania eventem były Igrzyska Sportów Nieolimpijskich The World Games 2017. Szacunek dla kolegów z Walk za realizację ogromnego przedsięwzięcia, jakim była ceremonia otwarcia Igrzysk. Szkoda, że ta impreza o światowym zasięgu nie była odpowiednio promowana w naszym kraju.
Dla branży niewątpliwym sukcesem był Dialog Branżowy oraz stworzenie i podpisanie „Białej księgi komunikacji marketingowej“. To niezwykle ważny krok dla stabilizacji i dalszego rozwoju sektora.

Rozczarowanie
Jako rozczarowanie, a nawet porażkę, wskazałbym Mistrzostwa Europy w Piłce Siatkowej. Impreza mogła być ważnym wydarzeniem w skali europejskiej, niestety zarówno działacze sportowi jak i władze miasta nie potrafili właściwie wykorzystać potencjału medialnego i marketingowego Mistrzostw. Oczywiście ten stan rzeczy można tłumaczyć brakiem sukcesu reprezentacji Polski, lecz nie usprawiedliwia to np. braku stref kibica czy komunikacji poza obiektami sportowymi.
Rozczarowaniem było także przegranie walki o organizację Expo w 2022 roku. Było bardzo blisko, Łódź pokonała Minneapolis, w drugiej turze głosami 56:62 uległa Buenos Aires. Mimo wszystko był to jednak wielki sukces Łodzi i dobra prognoza na przyszłość.
Z punktu widzenia prowadzenia biznesu nadal uciążliwa dla agencji jest forma organizacji przetargów przez część rynku (zapraszanie zbyt dużej liczby agencji, brak czasu na debriefing i spotkania ofertowe, „odhaczanie“ kolejnych oferentów, narażanie wielu agencji na duże koszty przygotowania ofert itd.), na co wyraziście wskazuje Biała Księga Komunikacji Marketingowej. Rozczarowanie to, mam nadzieję, będzie w kolejnych latach istotnie się zmniejszać.

 

Mój biznes
Dobry, stabilny biznesowo rok dla agencji. Pozyskaliśmy kilku nowych klientów, wzmocniliśmy relacje z dotychczasowymi. W firmie nastąpiły zmiany w dziale produkcji, wzmocniony został dział kreacji.
Zapadła również decyzja o inwestycji w nową siedzibę agencji; wszyscy czekamy już na przeprowadzkę:)

 

Prognoza
Prognozuję dalszy, intensywny rozwój digitalu i integrację tego kanału z działaniami eventowymi, obserwując rozwój digitalizacji spotkań - wykorzystania aplikacji, wirtualnych spotkań, webinariów, VR. W znacznym stopniu wiąże się to z wejściem na rynek pokolenia Milenialsów oraz pokolenia Y, co wprost oznacza wzrost znaczenia szeroko pojętej digitalizacji.
Live marketing będzie zyskiwał na znaczeniu jako narzędzie, szczególnie dla budowania kontentu. Obserwuję także rosnącą potrzebę budowania społeczności wokół eventu. Ciekawym trendem jest coraz większe zainteresowanie klientów małymi, precyzyjnie stargetowanymi eventami. W dalszym ciągu będziemy obserwować rosnącą rolę influencerów – ten trend nieprędko ulegnie osłabieniu.
Dobry rozwój gospodarczy oznacza wzrost branży, co jest trendem pozytywnym, równolegle jednak wzmogą się trudnosci z pozyskaniem doświadczonych pracowników.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl