Iwona Czarnata: Obsługa techniczna powinna mieć swój rider

Iwona Czarnata
Na zdjęciu: Iwona Czarnata

Organizacja eventu to nie lada wyzwanie. Zapanować nad każdym szczegółem począwszy od pomysłu, oprawy, wyboru menu, na zespole muzycznym kończąc, otrzymało już miano sztuki i stało się wyrazem zmysłu kreatywnego. Nie należy jednak przy tym zapominać o kwestiach podstawowych, których przestrzeganie jest gwarancją sukcesu każdego wydarzenia. Zachowanie podstawowych zasad – choćby bezpieczeństwa, powinno stanowić kluczowy element w organizacji imprez masowych.

 

 

Warunki pracy technika
Każdy organizator imprez masowych, a szczególnie koncertów, regularnie ma do czynienia z riderami technicznymi zaproszonych artystów. Stanowią one zazwyczaj integralną część umowy z realizatorem eventu. Przy zaspokajaniu potrzeb gwiazd estrady zapominamy natomiast o całej załodze techników, która równie ciężko pracuje na poczet wspólnego przecież sukcesu przedsięwzięcia. Co więcej – można zaryzykować stwierdzenie, iż bez zaangażowania techników, reżyserów i realizatorów event taki po prostu by się nie odbył. Wystarczy tylko wyobrazić sobie scenę – niezależnie od jej gabarytów i umiejscowniena, bez multimediów, światła i nagłośnienia... nawet jak urządzenia te są, to działają tylko i wyłącznie dzięki wykwalifikowanej załodze techników i realizatorów. Tak więc prawne usankcjonowanie riderów obsługi technicznej wydarzeń powinno stać się stałym punktem przy podpisywaniu umów i kontraktów z podwykonawcami.

Po pierwsze bezpieczeństwo

Otrzymując zezwolenie lokalnych władz na organizację imprezy masowej, należy zadbać o bezpieczeństwo nie tylko widzów, ale także osób zaangażowanych w produkcję eventu. Posiadanie odpowiednich umiejętności i licencji – jak np. prace na wysokości, minimalizuje ryzyko wypadków i uszkodzenia sprzętu. Utrudnienia i nieporozumienia znikają także, gdy ekipy techniczne otrzymają jasno sprecyzowane zadania i oczekiwania organizatora.

Po drugie harmonogram
Harmonogram montażowy jest równie istotny jak scenariusz całego wydarzenia. Wydajność pracy będzie zachowana na wysokim poziomie, gdy weźmiemy pod uwagę czynniki zewnętrzne.
W gorące i słoneczne dni, podobnie jak podczas mrozów, organizator powinien zapewnić ekipie technicznej odpowiednio częste przerwy. Praca w trybie nocnym jest zawsze bardziej uciążliwa i powolniejsza – tak więc lepszym wyborem jest orgazniacja prac w ciągu dnia.
Przy ustalaniu agendy prac ekip technicznych powinniśmy wziąć pod uwagę zachowanie kolejności wykonywania pewnych czynności. Ustalenie startu montażu na konkretną godzinę wiąże się z rzeczywistym czasem rozpoczęcia prac na wiele godzin wcześniej... czyli załadunkiem urządzeń, transportem i rozładunkiem w miejscu organizacji imprezy. Niejednokrotnie te czynności pochłaniają mnóstwo czasu oraz angażują od kilku do kilkunastu osób. Rozpoczęcie montażu tego samego dnia najczęściej mija się więc z celem.

Montaże techniczne przypominają często stawianie budowli z klocków. Najpierw zaczynamy od podstaw, jak konstrukcje, scena, następnie montaż urządzeń i budowa scenografii. Uświadomienie sobie tej kolejności i uwzględnienie tego w harmonogramie z pewnością będzie miało pozytywny wpływ na tempo i jakość prac.
Udana współpraca to także efekt dialogu i próba zrozumienia własnych potrzeb. Ważne, aby każda strona – organizator, podwykonawcy, klient końcowy, miała swojego przedstawiciela, z którym można konsultować wszelkie uwagi i rozwiązywać problemy. Agencja eventowa powinna tym samym wyznaczyć opiekuna dedykowanego specjalnie ekipie technicznej. Taki producent to bardzo ważna postać, pełniąca funkcje zarządcze i organizacyjne, to niczym dyrygent w orkiestrze symfonicznej. Producent szczegółowo zna harmonogram, współpracuje przy organizacji prac z poszczególnymi załogami, rozwiązuje problemy i to on jest stroną w rozmowach z klientem.

Po trzecie próby
Wyznaczenie czasu na próby jest tak samo ważne, jak spróbowanie własnej potrawy przez szefa kuchni przed podaniem jej klientowi restauracji. Pozwala to zawczasu wyeliminować błędy i uniknąć niepotrzebnego stresu. To czas na ostateczne poprawki, konsultacje z reżyserem i autorem scenografii, rozmowy z organizatorem. Należy jednak pamiętać, aby po próbach nastąpił czas na regenerację. Wypoczęta ekipa to 100-procentowa pewność, że nic złego na evencie się nie wydarzy, a jeżeli nawet - to świeży umysł pozwala na szybką reakcję i natychmiastową eliminację usterek.

Technik też człowiek

Zapewnienie ekipie technicznej realizacji podstawowych potrzeb zdecydowanie poprawia jakość jej pracy oraz zaangażowanie. Podstawą są wyżywienie, napoje, zapewnienie pomieszczeń socjalnych i zakwaterowania w miejscu realizacji. Oczywiście wszystko powinno być zgodne z harmonogramem montażu, aby zachować jasny rozdział godzin pracy i planowanych przerw. Warto więc zapewnić catering na miejscu, a noclegi w najbliższym sąsiadującym hotelu czy pensjonacie. Wpłynie to na zminimalizowanie kosztów i oszczędność czasu na zbędne przejazdy. Oszczędność nie powinna być jednak traktowana bardzo dosłownie. Zapewnienie noclegu w dziesięcioosobowym pokoju z jedną łazienką nie wpłynie na poprawę jakości pracy technika. Podobnie jest z pomieszczeniami socjalnymi. Są istotne nie tylko, by przechować rzeczy osobiste, złapać chwilę wytchnienia, ale także pomieszczenia takie są idealne, aby technicy w momencie dłuższych przestojów w pracy, nie musieli szukać dla siebie miejsca na tyłach budowanej sceny i nie przeszkadzali tym samym innych ekipom.

Realizator – król eventu
Realizatorzy i osoby funkcyjne, które z racji wykonywanych podczas realizacji obowiązków i liczby godzin pracy, powinny być traktowane ze szczególną troską. Zapewnienie im godnych warunków pracy powinno stanowić jeden z kluczowych elementów realizacji eventu. Miejsce szczególne zajmuje tu reżyserka. Niestety najczęściej składa się ona z casów... A to przecież serce każdego eventu, w którym powinna być zapewniona ergonomia pracy. Należy zadbać, aby reżyserki były na podwyższeniu, ze stołami, na których można swobodnie i bezpiecznie rozstawić urządzenia oraz swobodnie się poruszać. Organizator powinien także zadbać, aby realizator, który spędza długie godziny na programowaniu, próbach i samej realizacji miał wygodne krzesło... By mógł zwyczajnie skupić się na wykonywanej pracy, a nie bólach pleców czy karku...

Odpowiedzialność i stres
Praca technika, często niechlubnie kojarzona po prostu z pracą fizyczną, jest tymczasem niezmiernie ciężka i bardzo odpowiedzialna. Kilkudniowe wyjazdy, wielogodzinne przejazdy, nienormowany czas pracy, praca w trudnych warunkach atmosferycznych, pod ogromną presją czasu i wielkim stresie, wymagają naprawdę twardego charakteru.
Wartościowa ekipa, to osoby z dużą wiedzą techniczną, popartą wieloletnim doświadczeniem oraz koniecznością ciągłego szkolenia, śledzenia nowinek technologicznych i rozwiązań, doskonalenia umiejętności programowania, projektowania, zarządzania zespołem ludzi, etc.
Dbając o ekipy techniczne otrzymujemy w zamian zaangażowanie, poświęcenie, wsparcie kreatywne – jednym słowem wyjątkowe partnerstwo w dążeniu do tego samego celu – udanej realizacji. To gwarancja zadowolenia nawet najbardziej wymagających klientów i pewność, że kolejna współpraca odbędzie się na tym samych albo jeszcze wyższym poziomie.
Iwona Czarnata, zastępca dyrektora sprzedaży, Trias Event Engineering, iwona.czarnata@trias.pl

 

Ekipa techniczna podczas montażu. Przygotowania do mappingu 3D dla firmy Orange na warszawskim Novoteu Centrum

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl