Demand Outlook: w miastach europejskich mniej spotkań w trzech kwartałach 2018

System Demand Outlook przeanalizował wybrane miasta europejskie pod względem organizacji spotkań odbywających się w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku. W analizowanych miastach spadła liczba organizowanych wydarzeń. Najmniejszy spadek zanotował Bukareszt.
Metodą porównawczą, w stosunku do analogicznego okresu roku 2017, przeanalizowano Sofię, Budapeszt Pragę i Bukareszt, biorąc pod uwagę informacje na temat spotkań odbywających się na 1,4 mln mkw. – podobnie jak w roku 2017.
We wszystkich tych miastach odnotowano spadek liczby organizowanych spotkań – w Sofii o 4,6 procenta, w Budapeszcie – o 4,4 procenta, w Pradze – o 3,3 procenta, a w Bukareszcie – o 2,1 procenta.
Sofia
W stolicy Bułgarii pomimo spadku liczby spotkań odnotowano większe obłożenie obiektów – o 1,8 procenta. Zwiększył się o 12,4 procenta udział obiektów niezależnych w wykorzystanej powierzchni. Największy wzrost liczby spotkań – o 42,5 procenta odnotowano w grupie wydarzeń organizowanych w pomieszczeniach o powierzchni od 21 do 49 mkw., największy spadek – wśród spotkań odbywających się w pomieszczeniach do 20 mwk.
Mniej spotkań zorganizowali przedstawiciele branży technologicznej/IT – o ponad 21 procent, klienci prywatni – o ponad 19 procent, polityki i wojska – o prawie 10 procent. Wzrosła natomiast liczba spotkań organizowanych przez branżę farmaceutyczną – o 4,5 procenta oraz konsultingową – o ponad 10 procent.
Średnia liczba uczestników spotkania wynosiła 95 i była podobna jak w roku 2017, kiedy wynosiła 94.
Budapeszt
W Budapeszcie zanotowano zarówno spadek liczby spotkań, jak i mniejsze obłożenie obiektów – o 2,1 procenta. Wśród organizatorów spotkań zwiększył się nieznacznie udział sieci Danubius, zmniejszył – sieci Mariott, Corinthia i Hilton Worldwide.
Wzrosła liczba spotkań organizowanych w małych pomieszczeniach – do 20 mkw. Więcej o ponad 13 procent spotkań zorganizowała branża farmaceutyczna, mniej turystyczna oraz technologiczna/IT.
Spadek liczby spotkań dotyczył wszystkich dni tygodnia, jedynie w sobotę odnotowano niewielki (o 0,5 procenta) wzrost. Długość wydarzenia wyniosła 1,7 dnia i była bez zmian w porównaniu do roku 2017. Natomiast liczba uczestników wzrosła z 83 do 94.
Praga
Zmniejszeniu liczby wydarzeń w stolicy Czech towarzyszyło mniejsze obłożenie obiektów. Udział w wykorzystanej powierzchni zwiększył Hilton Worldwide, udział takich sieci jak Vienna i CPI Hotels, podobnie jak obiektów niezależnych, zmniejszył się.
W Pradze zwiększyła się liczba spotkań organizowanych w średniej wielkości pomieszczeniach – od 50 do 99 mkw. Więcej spotkań zorganizowały branże – farmaceutyczna, konsultingowa oraz technologiczna/IT.
Liczba spotkań organizowanych w poszczególnych dniach tygodnia uległa nieznacznym zmianom. Jedynie we wtorki odnotowano spadek o 2,3 procenta, a w soboty – wzrost o 1,5 procenta.
Długość wydarzenia wyniosła 1,7 dnia, rok wcześniej było to 1,5 dnia. Liczba uczestników wzrosła z 85 do 88.
Bukareszt
W stolicy Rumunii pomimo spadku liczby spotkań obłożenie obiektów zwiększyło się o 0,7 procenta. Wśród obiektów oferujących powierzchnię na spotkania zwiększył się udział sieci Romada Worldwide oraz IHG, a zmniejszył – Radisson HG oraz Marriott International.
Więcej było spotkań organizowanych na małej powierzchni, do 20 mkw. – nawet o 24 procent, a do 49 mkw. – o 12,5 procenta. Spadła liczba spotkań organizowanych na powierzchni ponad 100 mwk.
Więcej spotkań zorganizowała branża farmaceutyczna – o 9,6 procenta oraz konsultingowa – o 6,4 procenta, mniej technologiczna/IT czy turystyczna.
Nieznacznie wzrosła liczba spotkań organizowanych we wszystkie dni tygodnia, oprócz czwartku i niedzieli.
Średni czas wydarzenia wydłużył się z 1,5 dnia w pierwszych trzech kwartałach roku 2017 do 1,6 dnia w pierwszych trzech kwartałach roku 2018. Natomiast przeciętna liczba uczestników spadła ze 101 do 94.
System przeanalizował także informacje o spotkaniach odbywających się w Tallinie, Mediolanie, Wilnie, St. Petersburgu, Bratysławie oraz Kijowie w pierwszych trzech kwartałach 2018 roku na 2,3 mln mkw.
W tych miastach dane były analizowane po raz pierwszy, dlatego nie można ich było porównać do roku poprzedniego.
Tallin
W stolicy Estonii w pierwszych trzech kwartałach roku 2018 odbyło się 2491 wydarzeń, najwięcej w pomieszczeniach o powierzchni od 21 do 99 mwk.
Branże, które organizowały spotkania to: edukacyjna, technologiczna, farmaceutyczna, rządowa (wojskowa), finansowa i marketingowa. Największy udział w liczbie spotkań miało pięć pierwszych branży.
Najwięcej spotkań odbywało się od wtorku do piątku. Średnia długość wydarzenia to 1,3 dnia, średnia liczba uczestników to 60.
Mediolan
W Mediolanie w analizowanych okresie odbyło się 1769 wydarzeń, obłożenie obiektów wyniosło 10,1 procenta. Największy udział w udostępnianej powierzchni miały sieci: Marriott International - 23,1 procenta, Meliá Hotels & Resorts - 22,3 procenta, Ata Hotels - 18,7 procenta, Radisson Hotel Group - 8,6 procenta, Barceló Hotel Group - 7,7 procenta oraz Planetaria Hotels - 8,8 procenta.
Najmniej spotkań odbywało się w pomieszczeniach do 20 mkw.
Najwięcej spotkań zorganizowała branża farmaceutyczna – 407, a także technologiczna/IT – 206 oraz edukacyjna – 194. Pozostałe dotyczyły branży marketingowej, przemysłu tekstylnego/mody oraz branży produkcyjnej.
Najwięcej spotkań odbyło się od wtorku do piątku. Średnia długość wydarzenia to 1,5 dnia, a przeciętna liczba uczestników to 116.
Wilno
W stolicy Litwy odbyło się 1647 wydarzeń, a obłożenie obiektów wyniosło 14,7 procenta. Ponad połowę powierzchni na spotkania udostępniła Radisson Hotel Group - 51,6 procenta, poza tym IHG - 20,1 procenta, obiekty niezależne - 12,6 procenta oraz Kempiński - 9,8 procenta. Niewielki był udział sieci Accor - zaledwie 4,3 procenta oraz Marriott International – 1,3 procenta.
Prawie połowa spotkań odbywała się na powierzchni od 50 do 99 mkw.
Najwięcej wydarzeń zorganizowała branża turystyczna - 231, branża farmaceutyczna była organizatorem 147 spotkań, edukacyjna – 136, a konsultingowa i rekrutacyjna – 117. 96 spotkań zorganizowały firmy z branży technologii/IT, a instytucje rządowe i wojskowe – 90.
Najwięcej spotkań odbywało się od wtorku do piątku, średnia ich długość wynosiła 1,5 dnia, a liczba uczestników – 76.
St. Petersburg
W St. Petersburgu odbyło się najwięcej spotkań wśród miast poddanych analizie, było ich w ciągu trzech kwartałów 2018 roku – 3340. Obłożenie obiektów wyniosło 12,1 procenta.
Najwięcej powierzchni na spotkania udostępniły sieci: Radisson Hotel Group, IHF oraz Azimut. Spotkania w większości odbywał się na powierzchni od 20 do 99 mkw.
Wśród branż organizujących spotkania w tym mieście przodowała farmaceutyczna, która zorganizowała jedną czwartą z nich – 840, cztery razy mniej spotkań zorganizowała branża technologiczna i IT – 222, natomiast edukacyjna – 180, branża związana z energią, ropą i gazem – 140, finansowa – 132, a marketingowa – 114.
Bratysława
W stolicy Słowacji najchętniej spotykała się branża turystyczna, która zorganizowała tutaj 231 spotkań spośród 1512. Równie aktywna była branża farmaceutyczna (183 spotkania).
Sporo spotkań zorganizowała branża technologii/IT – 144. Odbyło się także 96 spotkań wewnętrznych, 86 spotkań konsultingowych oraz aż 76 spotkań grup wyznaniowych.
Najwięcej spotkań odbywało się od wtorku do piątku. Obłożenie obiektów wynosiło 11,5 procenta, a powierzchnię na spotkania najchętniej udostępniały sieci – Luxury Collection Hotel oraz IHG. Mniejszy udział miały – Falkensteiner Hotels&Residences oraz Austria Trend.
Najwięcej spotkań odbywało się w średniej wielkości pomieszczeniach – do 99 mkw. Średnia długość wydarzenia to 1,4 dnia, a liczba uczestników – 69.
Kijów
W stolicy Ukrainy w ciągu trzech kwartałów 2018 roku odbyło się 2369 wydarzeń, z których około jedną piątą zorganizowała branża farmaceutyczna – 486. 313 spotkań zorganizowały instytucje rządowe i wojskowe, 168 – edukacyjne.
Aktywne były tutaj także grupy wyznaniowe, które zorganizowały 138 spotkań, 136 spotkania zorganizowały firmy finansowe, a 120 – firmy konsultingowe i rekrutacyjne.
Podobnie jak w pozostałych miastach także tutaj większość spotkań odbywała się od wtorku do piątku. Średnia długość wydarzenia to 1,7 dnia, a przeciętna liczba uczestników to 104.
Raport Demand Outlook przygotowuje firma Z-Factor.