Raport: Organizacja imprez masowych

Doniesienia medialne na szczęście dość rzadko, choć niestety to się zdarza, nawiązują do imprez masowych w kontekście tragicznych wydarzeń z nimi związanych. Tym bardziej widoczne są sytuacje, w których w wyniku złej organizacji, braku wyobraźni, a często zwykłej nieodpowiedzialności i głupoty, dochodzi do utraty zdrowia a nawet śmierci ich uczestników. Jak wygląda świadomość organizatorów na temat przepisów dotyczących wydarzeń masowych?
W trakcie projektu analizującego zagadnienia prawne w branży marketingowej, prowadzący badanie – autorzy raportu „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem” zapytali o doświadczenia respondentów w zakresie organizacji imprez masowych, w tym o opinię co do przyczyny, dla których może dochodzić do działań niezgodnych z prawem.
Jedno z pytań opisowych dotyczyło najczęściej występujących barier, które powodują, że wyobrażenie o organizacji imprezy masowej wciąż kojarzy się z czymś biurokratycznym, wręcz przysłowiową „drogą przez mękę”.
Najczęstsze wskazania dotyczyły:
- nieprzygotowania obiektów do organizacji imprez masowych (brak spełnionych wymagań technicznych, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i p.poż.), co powodowało w niektórych sytuacjach, że tzw. „modne” wśród klientów miejsca wymuszały dzielenie imprez na mniejsze, pozornie niezależne od siebie wydarzenia,
- długość procedury i opieszałość urzędników (niestety w dalszym ciągu),
- zbyt późne decydowanie się klientów na organizację imprezy masowej (nierealne wymagania, zmuszające do „naginania” rzeczywistości),
- nadmierny rygoryzm ustawy, powodujący, że w niektórych sytuacjach impreza kształtowana jest sztucznie, tak aby nie było konieczne wypełnianie wszystkich wymagań nią przewidzianych (np. wydzielenie – czasem tylko symboliczne – miejsca imprezy od otoczenia i innych stref, w celu dopuszczenia do centralnego miejsca wyłącznie wyliczonej, dozwolonej liczby uczestników).
Zadowalająca zdaniem autorów jest natomiast świadomość osób ankietowanych o odpowiedzialności ciążącej na organizatorze imprezy masowej. Według zapewnień respondentów nawet przy imprezach niespełniających kryterium imprezy masowej, wszelkie zabezpieczenia związane z bezpieczeństwem uczestników są realizowane niejako z zapasem.
Wątpliwości natomiast budziły niejasne zapisy umowne dotyczące rozdziału obowiązków pomiędzy stronami zawierającymi umowę oraz odpowiedzialności za poszczególne etapy realizacji imprezy masowej. Dość często brakowało również w umowach narzędzi do bieżącej weryfikacji stopnia przygotowań imprezy, w celu umożliwienia reagowania na opóźnienia, z możliwością odstąpienia od umowy włącznie.
W obrębie zagadnień dotyczących organizacji imprez masowych autorzy raportu zapytali także o znajomość ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych i jej związek z organizacją imprez masowych. Prawie 90 proc. ankietowanych nigdy nie słyszało o niej, zaś z pozostałych 11 proc. osób, które odpowiedziało twierdząco, większość miała dość ogólne pojęcie o zakresie regulacji w niej zawartych.
Czy znana jest państwu treść ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych i jej związek z organizacją imprez masowych?
Źródło: Paragraf 2.0. Marketing Zgodny z prawem
RAPORT: „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem”
Pełne wyniki analizy znajdą się w raporcie autorstwa prawników kancelarii Pałucki Trusiński, zespołu prowadzonego przez mec. Grzegorza Choromańskiego „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem”. Konferencja przedstawiająca opracowanie, będąca jednocześnie premierą publikacji, odbędzie się 1 grudnia, w Kinie Luna w Warszawie.
Podczas spotkania będę omawiane wyniki badania oraz analizowane konkretne przypadki, w których pojawiły się wątpliwości co do zgodności z przepisami prawa. Jeżeli chcieliby państwo zasięgnąć opinii prawnej przypadków mieszczących się w zakresie działalności marketingowej, prosimy o ich zgłaszanie pod adresem: redakcja@meetingplanner.pl.
Szczegóły dotyczące konferencji „Paragraf 2.0. Marketing zgodny z prawem” znajdują się na stronie wydarzenia: www.paragraf.meetingplanner.pl