Effie® Awards 2017 wręczone. Saatchi & Saatchi IS i Mediacom Warszawa wyróżnione
Podczas XVIII Gali Effie® Awards, jury pod przewodnictwem Adama Pieńkowskiego, dyrektora generalnego McDonald’s Polska, wręczyło 54 statuetki w 22 kategoriach twórcom reklam i reklamodawcom za najlepsze pod kątem skuteczności działań komunikacyjnych kampanie marketingowe w 2016 roku.
Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR. Wydarzenie odbyło się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Nagrody Effie wręczyli przewodniczący grup eksperckich oraz przedstawiciele sponsorów konkursu i gali. Galę poprowadził Piotr Kraśko, dziennikarz i prezenter telewizyjny. Za organizację gali odpowiadała agencja Och i Ach.
Złote statuetki w XVIII edycji konkursu Effie Awards otrzymali twórcy kampanii:
- „Gang Świeżaków” – przygotowaną przez MEC i Duda Polska dla firmy Jerónimo Martins Polska; (w kategorii: Retail/Kanały Sprzedaży)
- „Wojna z rakiem” – przygotowaną przez Saatchi & Saatchi IS, Big Picture, oraz Platige Image dla Alivia – Fundacji Onkologicznej Osób Młodych; (w kategorii Pro Bono)
- „Bonjour w Carrefour” – przygotowaną przez Saatchi & Saatchi IS, Arena (Havas Media Group), oraz K2 Media dla firmy Carrefour Polska; (w kategorii: Retail/Kanały Sprzedaży)
- „Daj się zaskoczyć!” – przygotowaną przez Publicis, MEC, oraz GoldenSubmarine dla firmy Nestlé Polska; (w kategorii: Żywność)
- „Szukamy Mamy 2016” – przygotowaną przez VML Poland dla Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce w Polsce; (w kategorii Pro Bono)
- „Gatunek Pradawny Niepasteryzowany” – przygotowaną PZL, Tailor Made PR, Zenith, oraz Huta 19 im. Joachima Fersengelda dla firmy Kompania Piwowarska (w kategorii: Launch/Relaunch)
- „Pojednanie” – przygotowaną przez Carat Polska, Posterscope Poland, oraz Isobar Poland dla Forum Film; (w kategorii Media, Kultura i Rozrywka)
W tegorocznej edycji nie przyznano nagrody Grand Prix.
Tytuł najbardziej efektywnej agencji roku otrzymała agencja Saatchi & Saatchi IS, a najbardziej efektywnej agencji mediowej roku: Mediacom Warszawa. Zajęli oni pierwsze miejsca w rankingach Effie 2017.
Effie otrzymały także kampanie z wykorzystaniem działań eventowych: W kategorii Brand Expirience srebrne Effie za projekt #GamersGonnaPlay otrzymały Play, Mediacom Warszawa, Isobar Poland i agencja Plej, brązowe – Play, Plej, Tabasco Jacek Stachera za Woodstock Challenge. W kategorii Branded Content nagrodzeni srebrnym Effie za Studio Tymbark zostały Grupa Maspex i TalentMedia za Studio Tymbark. W kategorii Long Term Marketing Excellence brązowe Effie otrzymały Grupa Żywiec, Gong, Ogilvy & Mather, agencja Live, Just, Spark Foundry za projekt Męskie Granie
Do tegorocznej edycji konkursu Effie Awards zgłoszono 219 kampanii w 24 kategoriach. Prace oceniało 104-osobowe jury pod opieką ośmiorga przewodniczących grup eksperckich oraz przewodniczącego jury. W tym roku zostały dodane dwie nowe kategorie: Turystyka i podróże oraz Performance marketing / e-commerce. Została również zapowiedziana nowa kategoria w przyszłorocznej edycji konkursu.
– Współczesny efektywny marketing realizujący cele biznesowe to nie tylko Komunikacja Marketingowa. To także polityka produktowa i cenowa, Big Data i CRM, kanały dystrybucji, technologia. Granica między marketingiem, a strategicznym i multidyscyplinarnym prowadzeniem biznesu zaciera się coraz bardziej. Inwestycja w ten obszar powinna uwzględniać wszystkie dobrze zintegrowane funkcje. Taki jest wymóg dzisiejszego przyspieszenia i rozwoju w wielu obszarach życia. Stąd wprowadzenie od przyszłorocznej edycji konkursu Effie nowej kategorii, na razie pod roboczą nazwą „Marketing Business Case” – poinformował podczas Gali Adam Pienkowski, przewodniczący Jury Effie Awards 2017. – Chcemy doceniać firmy, które realizują szeroko rozumiane działania marketingowe nie koncentrując środków wyłącznie na komunikacji. Dać szansę zgłaszania prac, które nie mieszczą się w dzisiejszych ramach konkursu, a skutecznie budują markę. Jednym z podstawowych kryteriów oceny pozostanie efektywność. W odniesieniu do warstwy kreatywnej znaczenia nabierze innowacyjność, umiejętność nowatorskiego wyjścia naprzeciw potrzebom dzisiejszego odbiorcy. Kwestie coraz częściej rozstrzygające o ostatecznym sukcesie na konkurencyjnym rynku.
Podczas Gali została również zapowiedziana publikacja Białej Księgi dobrych praktyk przetargowych zakupu komunikacji marketingowej.
– Nasza branża na przetargi wydaje przynajmniej 150 milionów złotych rocznie. Koszty przetargów obciążają wszystkich uczestników rynku reklamowego, ten ciężar osłabia agencje i tak, jak każdy koszt musi być uwzględniony w ostatecznym bilansie firmy, co w konsekwencji również przekłada się na ceny usług dla klientów. W celu optymalizacji kosztów związanych z przetargiem, razem z PSML i innymi partnerami wypracowaliśmy wspólnie Białą Księgę, a 24 listopada spotykamy się wszyscy razem na podpisanie Umowy Branżowej – zapowiedzieli podczas gali: Szymon Gutkowski, prezes SAR oraz Paweł Tyszkiewicz, pełnomocnik zarządu SAR.
Konkurs Effie Awards w Polsce organizowany jest od 2000 roku. Do tego roku włącznie do konkursu zgłoszono 2232 kampanie. Organizatorem konkursu i gali finałowej jest Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.
Gala Effie Awards 2017 odbyła się 23 października.