#VisitPoland – podróżniczy influencerzy promują Polskę
Ruszył projekt influencer-marketingowy #VisitPoland, w ramach którego organizowane są wizyty studyjne wideoblogerów, a następnie relacje z Polski pojawią się w ich kanałach. Kampania przygotowana przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, Polską Organizację Turystyczną w partnerstwie z Google Polska realizowana jest przez POT. Budżet przedsięwzięcia to ok. 800 tys. zł.
Minister sportu i turystyki Witold Bańka, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Paweł Szefernaker oraz prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Robert Andrzejczyk zainaugurowali oficjalnie akcję #VisitPoland. W konferencji zapowiadającej akcję, która odbyła się w Google Campus w Warszawie, 21 czerwca, wzięła także udział dyrektor zarządzająca Google Polska Agnieszka Hryniewicz-Bieniek.
#VisitPoland to wspólna akcja Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej. W jej ramach MSiT i POT zaprosiły do Polski siedmioro wideoblogerów z kilku najważniejszych dla polskiej branży rynków turystycznych. – Influencer marketing jest dziś jednym z najskuteczniejszych narzędzi promocyjnych. Wykorzystanie niemal nieograniczonego terytorialnie zasięgu i wpływu youtuberów jest niezwykle efektywnym sposobem promocji. Wierzę, że zaproszeni do nas youtuberzy w swoich relacjach doskonale oddadzą jak ciekawy, dynamicznie rozwijający się i atrakcyjny jest nasz kraj – powiedział Witold Bańka.
Wśród zaproszonych do Polski youtuberów znaleźli się: Louis Cole z Wielkiej Brytanii (FunForLouis), Alan Estrada z Meksyku (Alanxelmundo), Christian Le Blanc z Kanady (Lost LeBlanc), Marko i Alex Ayling ze Stanów Zjednoczonych (Vagabrothers), Pau Clavero z Hiszpanii (Clavero), Conner Sullivan z Niemiec (Conner Sullivan), Angela An z Japonii (InternationallyMe).
Wybór tych właśnie internetowych twórców jest efektem współpracy z Google Polska – kryterium były ich pozycja i zasięgi, podróżniczy charakter ich kanałów i jakość publikowanych treści. Projekt prowadzony jest „in house” przez Polską Organizację Turystyczną. W sumie w akcję zaangażowane jest kilkanaście osób – zarówno w organizację wizyt na poziomie operacyjnym, jak i analizę samej kampanii. Program i kształt wizyt oraz ich termin każdorazowo ustalany jest z youtuberemi. Influencerzy odwiedzają Polskę z osobą towarzyszącą, w zależności od ich preferencji może im także towarzyszyć w podróży pracownik POT lub przewodnik, albo mogą odbywać swoją podróż samodzielnie. Wśród regionów, które odwiedzą youtuberzy są Śląsk, Dolny Śląsk, Warmia i Mazury, Małopolska, Podlasie, Pomorze i Podkarpacie. Dotychczas Polskę odwiedziło czworo influencerów, a pierwsze efekty można zobaczyć na ich profilach w mediach społecznościowych. Kluczowy dla akcji jest autentyczny i wiarygodny przekaz, dlatego blogerzy mają całkowitą swobodę w tworzeniu materiałów. Nie będzie autoryzacji, ani nie ma ustalonych wymogów co do brandingu, co najwyżej konsultacje dotyczące tego, czy merytorycznie wszystko się zgadza i w materiale nie ma żadnych błędów. – Twórcy internetowi doskonale znają swoich odbiorców. Wiedzą, jak do nich mówić, by przekaz był szczery, prawdziwy i przekonujący. Polska ma do zaoferowania o wiele więcej niż to, co jest zazwyczaj akcentowane i wierzę, że kiedy będzie prezentowana przez popularne i wpływowe osoby, uda nam się to jeszcze efektywniej przekazać turystom z całego świata. Ta forma promocji jest niezwykle autentyczna – zaznacza Robert Andrzejczyk.
Budżet akcji to ok 800 tys. złotych – ok. 60 proc. tej kwoty to wynagrodzenie youtuberów, reszta to koszty organizacji podróży oraz środki na kampanię digitalową wspierającą projekt. Miernikiem kampanii jest przede wszystkim jej zasięg. POT szacuje, że filmy o Polsce obejrzy co najmniej 11 mln odbiorców kanałów wideoblogerów. Wpierająca akcję kampania digitalowa w założeniu ma zwiększyć zasięg o 5 mln internautów. Pierwsza relacja Luisa Cole’a miała w dniu konferencji inaugurującej projekt ok 70 tys. wyświetleń. Pojawiło się pod nią ponad 200 komentarzy, jak podkreślał prezes POT, wszystkie pozytywne. Komentarze są na bieżąco analizowane przez pracowników POT.
Kampania #VisitPoland wpisuje się w strategię obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Wizyta w Polsce youtuberów z różnych kontynentów to szansa na pokazanie całemu światu, za pomocą nowych technologii, jak piękny jest kraj nad Wisłą. Projekt Ministerstwa Sportu i Turystyki i Polskiej Organizacji Turystycznej to nowa jakość w promocji Polski na świecie, a to wszystko w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości – podkreślał podczas konferencji Paweł Szefernaker, jeden z pomysłodawców akcji.
Kampania realizowana z międzynarodowymi blogerami to kolejny projekt opraty na współpracy z influencerami – POT realizuje także Turystyczne Mistrzostwa Blogerów.