Łukasz Pacek: „Target operating model” w praktyce BNP Paribas Bank Polska
Proces zakupowy, choć z zewnątrz wydaje się stosunkowo mało skomplikowany, w rzeczywistości składa się z wielu elementów, a wpływ na jego efektywność mają czynniki zarówno o wewnętrznym, jak i zewnętrznym charakterze. Zarządzanie procesem zakupowym obejmuje szeroki zakres działań. Począwszy od realizacji bieżących zadań, wybór kontrahenta (kontrahentów), proces negocjacji, kontraktowania, a skończywszy na budowaniu długofalowej strategii współpracy oraz utrzymywaniu odpowiednich i partnerskich relacji.
W ramach działań „Target Operating Model”, realizowanych w BNP Paribas Bank Polska, przyjęliśmy ostatnio „Kodeks Współpracy Zakupowej”, który reguluje zasady współpracy ze spółkami Kapitałowymi BNP Paribas w Polsce. Dokument podpisały m.in. spółki: BNP Paribas Lease Group Sp. z o.o., BNP Paribas SA Oddział w Polsce, Arval Service Lease Polska Sp. z o.o., Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie Cardif Polska SA, Cardif Assurances Risques Divers SA Oddział w Polsce, BNP Paribas Real Estate Poland Sp. z o.o., BNP Paribas Faktoring Sp. z o.o. oraz BNP Paribas Group Service Center SA.
Kodeks to nie tylko zbiór najlepszych praktyk z zakresu procurement, CSR/ESG, ale również próba optymalizacji procesów, procedur i systemów, jak i zwiększenia efektywności komunikacji między osobami reprezentującymi poszczególne podmioty z Grupy. Nadrzędnym celem Kodeksu jest dbanie o tożsamość, wizerunek i reputację całej organizacji – tj. wszystkich podmiotów wchodzących w skład Grupy.
Co warte podkreślenia – prowadząc postępowania zakupowe, wspólnie dążymy do osiągnięcia maksymalnych, wymiernych korzyści dla banku i podmiotów Grupy, przy jednoczesnej maksymalizacji zaangażowania w kwestie społeczne oraz środowiskowe. W tym kontekście mówimy o wysokich wymaganiach, które stawiamy dostawcom i ich podwykonawcom. Promujemy rozwiązania i produkty, które wspierają najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz spełniają najwyższe normy bezpieczeństwa, jak też podmioty, które zmierzają w kierunku jak najszerszego zaangażowania w kwestie społeczne.
W obecnym procesie zakupowym kryteria CSR/ESG stanowią adhezyjne 10 proc. wartości wagowej każdego postępowania.
„Kodeks Współpracy Zakupowej” bierze również pod uwagę kwestię transparentności. Mówimy tu o zgodności i przestrzeganiu prawa lokalnego i międzynarodowego oraz zgodności z regulacjami wewnętrznymi i krajowymi standardami biznesowymi. Wszystkie podmioty Grupy stawiają na zasady uczciwej konkurencji, którą realizują poprzez m.in. równe traktowanie dostawców i ich podwykonawców, jak też zapewnienie możliwości ubiegania się o udzielenie zamówienia / zawarcie umowy na takich samych zasadach dla wszystkich potencjalnych dostawców.
W jaki sposób zapisy Kodeksu mogą przełożyć się bezpośrednio na szeroko rozumianą branżę eventową?
Myślę, że przede wszystkim pomogą określić spójne – adekwatne do przedmiotu zamówienia i uwzględniające stosowanie obiektywnych kryteriów oceny zgłoszonych ofert – warunki dla wszystkich podmiotów Grupy dotyczące udziału dostawców w postępowaniach przetargowych. Dodatkowo, wyeksponują one ważny w negocjacjach aspekt dążenia do sytuacji, w której dwie strony będą wygrane (negocjacje typu win-win).
Podsumowując, można stwierdzić, że coraz bardziej turbulentne środowisko, w jakim działa cały sektor bankowy zmusza do odpowiedniego dostosowania działań także po stronie zakupowej i przetargowej. Warunkiem zachowania i docelowej poprawy konkurencyjnej pozycji rynkowej jest wprowadzanie innowacji: produktowych, procesowych, technologicznych, a także w zakresie zarządzania i kontaktów z innymi organizacjami, a przede wszystkim pracownikami i dostawcami. Kodeks jest tego znakomitym przykładem.
Autor: Łukasz Pacek, menedżer ds. target operation model, BNP Paribas Bank Polska SA
Absolwent Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego na kierunku Finanse i Rachunkowość, Podyplomowych Studiów Project Management Uniwersytetu Warszawskiego, Podyplomowych Studiów Managerów Zakupów Szkoły Głównej Handlowej oraz IBD School (Advanced Negotiation Program). Doktorant Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Od prawie piętnastu lat związany z branżą bankową, a od ponad dwunastu z Departamentem Zakupów, w którym obecnie odpowiada za bieżącą współpracę ze Spółkami Kapitałowymi Grupy BNP Paribas w Polsce. W ciągu roku realizuje kilkaset akcji kontraktowych i negocjacyjnych związanych z kompleksową obsługą działań marketingowych i windykacyjnych. Do głównych działań w tym zakresie należą m.in. organizacja eventów, realizacja i produkcja kampanii ATL, współpraca z domami mediowymi, największymi agencjami performance-owymi i digitalowymi, a także obsługa działań w zakresie BTL/POS/DTP oraz NPL.
Nominowany w kategorii: Meeting Planner w Dziale Zakupów (2015) w konkursie MP Power Awards®. Laureat konkursu Lider Zakupów 2018, organizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Managerów Logistyki i Zakupów (PSML). Juror MP Power Awards® (MP Power Projekt). Członek Polskiego Stowarzyszenia Managerów Logistyki i Zakupów, członek Rady Biznesu Szkoły Głównej Turystyki i Hotelarstwa Vistula.