Plej z platynową odznaką EcoVadis. Agencja dołącza do SBTi
Z końcem września Plej zakończyła trwający od początku 2024 roku proces certyfikacji EcoVadis, zdobywając platynowy status. Jednocześnie w połowie października dołączyła do inicjatywy Science Based Targets (SBTi), która pomaga firmom określić konieczne redukcje emisji gazów cieplarnianych, aby zapobiec skutkom zmian klimatycznych.
Działania Plej wpisują się w szerszy nurt odpowiedzialności środowiskowej, który stopniowo zyskuje na znaczeniu w świecie reklamy. Plej znajduje się w czołówce polskich agencji, które podjęły konkretne działania na rzecz redukcji emisji.
Zrównoważony rozwój staje się priorytetem
– To kolejny krok, w kierunku którym branża podąża już od pewnego czasu – komentuje Łukasz Ostaszewski, członek zarządu Plej. – Widzimy rosnące zainteresowanie zrównoważonym rozwojem zarówno wśród agencji, jak i ich klientów. To nie jest trend, a widoczny element strategii biznesowych. Według najnowszych badań branżowych, ponad 70 procent największych reklamodawców w Polsce deklaruje, że zrównoważony rozwój jest dla nich ważnym lub bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze agencji partnerskiej. To znaczący wzrost w porównaniu do 45 procent zaledwie trzy lata temu.
Zmieniające się oczekiwania konsumentów są głównym motorem tych zmian. – Młodsze pokolenia, szczególnie Millenialsi i Generacja Z, wykazują silne preferencje dla marek odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo. Badania pokazują, że ponad 60 procent konsumentów z tych grup wiekowych jest skłonnych zapłacić więcej za produkty firm, które aktywnie działają na rzecz ochrony środowiska – podkreśla Ostaszewski.
To z kolei przekłada się na praktyki biznesowe firm reklamowych. Coraz więcej agencji inwestuje w rozwiązania przyjazne środowisku – od cyfryzacji procesów, przez redukcję zużycia plastiku, po organizację „zielonych” eventów. Agencje coraz częściej otrzymują briefy, w których klienci wyraźnie proszą o uwzględnienie elementów zrównoważonego rozwoju w komunikacji marki. To nie tylko kwestia wizerunku, ale realnej zmiany w sposobie prowadzenia biznesu.
Firmy poszukują innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą zminimalizować wpływ na środowisko, jednocześnie utrzymując skuteczność kampanii. Niektóre agencje eksperymentują z biodegradowalnymi materiałami reklamowymi czy wykorzystaniem technologii do optymalizacji dystrybucji treści, co może przyczynić się do ograniczenia zużycia zasobów. Jednocześnie branża stoi przed wieloma wyzwaniami, takimi jak unikanie greenwashingu czy zapewnienie, że działania naprawdę przynoszą korzyści środowisku. Wymaga to inwestycji w nowe technologie, edukacji i fundamentalnej zmiany w myśleniu o reklamie.
Plej w trosce o środowisko
Platynowy Medal EcoVadis, prestiżowe wyróżnienie w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, oraz dołączenie do Science Based Targets initiative, potwierdzające zobowiązanie do redukcji emisji gazów cieplarnianych, to kluczowe kroki podejmowane przez Plej w ramach strategii ESG.
Odznaka EcoVadis plasuje agencję w ścisłej czołówce 1 procenta najlepiej ocenianych przedsiębiorstw na świecie w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wyróżnienie stanowi potwierdzenie kompleksowego podejścia Plej do odpowiedzialności społecznej, obejmującej kwestie środowiskowe, etyczne, prawa pracownicze oraz zrównoważone praktyki zakupowe. W ramach dołączenia do Science Based Targets initiative, agencja zobowiązała się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w zakresie 1 i 2 o 42 procent do 2030 roku w stosunku do poziomu z 2023 roku, a także do systematycznego pomiaru i ograniczania emisji w zakresie 3, obejmującym cały łańcuch dostaw.
– Certyfikat EcoVadis czy zobowiązania w ramach SBTi to dla nas naturalna konsekwencja długoterminowej strategii. Wierzymy, że od odpowiedzialnej relacji między agencją a klientem rozpoczyna się proces współpracy, który nie tylko przynosi korzyści obu stronom, lecz także ma pozytywny wpływ na środowisko. Zależy nam, aby budować odpowiedzialną przyszłość nie tylko dla naszych klientów, ale też pracowników i społeczności, w których działamy – podkreśla Łukasz Ostaszewski.
Wspomniane inicjatywy stają się istotnymi czynnikami nie tylko w procesach przetargowych i negocjacjach biznesowych, ale także w budowaniu długoterminowych, odpowiedzialnych relacji opartych na wspólnych wartościach.