najs.world sprawdza, jak zmieniają się wyjazdy motywacyjne
Agencja najs.world prezentuje trendy dotyczące wyjazdów motywacyjnych w publikacji „Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel”. Według autorów opracowania już w 2022 r. pomimo mniej korzystnych warunków (m.in. rosyjskiej agresji na Ukrainę) wyjazdy turystyczne osiągnęły 75 proc. poziomu podróży z 2019 r.
„Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel” opracowany przez agencję incentive travel najs.world jest poradnikiem, przygotowującym do organizacji firmowego wyjazdu motywacyjnego. Z bezpłatnego, 30-stronnicowego raportu można dowiedzieć się, jak zmienił się rynek turystyki, o czym należy pamiętać, planując wyjazd oraz które miejsca określa się mianem VFM, value for money.
Dane UNWTO (Światowej Organizacji Turystyki Narodów Zjednoczonych) pokazują, że turystyka ożywia się szybciej i silniej niż oczekiwano. W 2022 r. ponad 900 mln turystów podróżowało za granicę. Jest to dwukrotnie więcej niż w 2021 r. i stanowi 63 proc. poziomu turystyki międzynarodowej sprzed pandemii.
Europa i Bliski Wschód nadal na topie
Dane z „Trendbook 2023. Budget-friendly incentive travel” wskazują też na utrzymującą się popularność Europy i Bliskiego Wschodu w kontekście turystyki indywidualnej i grupowej. Nadal najczęściej odwiedzanymi państwami są Francja, Hiszpania czy Włochy. Jak podkreślają autorzy trendbooka, warto zwrócić uwagę na Baleary, które stały się ofiarą własnego sukcesu. Ten hiszpański archipelag w 2022 r. odnotował 16,5 mln turystów, czyli tylko o 400 osób mniej niż przed pandemią i o 76 tys. mniej, niż wynosił rekord w 2018 r. Rząd Balearów określa ten wynik jako absolutne maksimum i rozpoczyna dyskusję w kontekście ograniczenia turystyki budżetowej.
Podobny problem ma równie popularna destynacja – Barcelona. Liczba turystów odwiedzających to miasto w 2022 r. osiągnął ten sprzed pandemii. Z tego powodu na początku 2022 r. miała miejsce kolejna podwyżka podatku turystycznego – obecnie wynoszącego 4–7,5 euro za tzw. osobonoc.
Nowe destynacje – kierunki budget-friendly
Z powodu niemalejącego zainteresowania (tzw. overtourism), a zwiększania się cen i rosnącej świadomości dot. kosztów ekologicznych turystyki, firmy coraz chętniej wybierają nowe kierunki – to kolejny wniosek z trendbooka. Incentive travels to nadal jeden z najlepszych benefitów, jakie może oferować organizacja. Motywuje, wzmacnia integrację zespołu i dostarcza niezwykłych przeżyć czy doświadczeń.
Rosnącą popularnością w Europie cieszą się np. Bałkany. Zwłaszcza takie państwa jak Rumunia, Czarnogóra, Słowenia czy Albania. W miejscach mniej zatłoczonych turystycznie, nierzadko pojawiają się interesujące atrakcje. Jak chociażby turniej minigolfa w kopalni soli Salina Turda w Rumunii czy transfer kawalkadą jugosłowiańskich zastaw w Słowenii lub Serbii.
Zmieniają się także preferencje dotyczące transportu, który powinien być relatywnie krótki i bezpośredni. Szereg nowych tras tzw. linii low-costowych, takich jak np. węgierski Wizz Air, który ogłosił w styczniu 2023 r. rekordowy wynik w historii firmy, sprawia, że coraz więcej firm rezygnuje z destynacji, do których dotrzeć możemy z przesiadką. Podczas gdy Wizz Air rośnie w siłę, zwłaszcza w kontekście bliskiej egzotyki w zasięgu 4–5 godz. lotu z Polski – mowa tutaj np. o Maderze, Akabie, Agadirze czy Abu Zabi, do których mamy wygodne połączenia z Lotniska Chopina, warto przyjrzeć się połączeniom bezpośrednim PLL LOT m. in. do Tirany – podpowiadają autorzy trendbooka.
Trendbook można pobrać tutaj >>>