Leszek Skibiński: Incentive travel – klucz do motywacji i lojalności w MŚP

Leszek Skibiński, prezes zarządu Grupa TSO, członek Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel
Na zdjęciu: Leszek Skibiński, prezes zarządu Grupa TSO, członek Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel

Incentive travel, czyli podróże nagrodowe, to forma motywacji, która zyskuje na znaczeniu w firmach na całym świecie. To gatunek wyjazdów, które są oferowane pracownikom, partnerom biznesowym lub klientom jako rodzaj nagrody za osiągnięcia, lojalność lub spełnienie określonych celów. Ta metoda wykorzystywana jest głównie w dużych organizacjach, ale coraz częściej zauważa się jej zastosowanie również w małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).
 
Historia wyjazdów incentive travel w Polsce
W Polsce idea wyjazdów incentive travel pojawiła się po transformacji ustrojowej w latach 90., kiedy to rozwój gospodarczy i wzrost liczby prywatnych firm spowodowały zwiększenie zainteresowania nowoczesnymi formami zarządzania zasobami ludzkimi. W pierwszych latach XXI wieku wyjazdy incentive travel zaczęły zyskiwać na popularności także wśród mniejszych przedsiębiorstw, które dostrzegały ich potencjał w motywowaniu i angażowaniu pracowników oraz budowaniu długofalowych relacji z klientami i partnerami biznesowymi.
 
Wykorzystywanie wyjazdów incentive travel w firmach MŚP
Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią fundament gospodarek wielu krajów, także w Polsce. Z tego powodu coraz więcej firm tego sektora dostrzega wartość w inwestowaniu w strategie, które pozwalają im przyciągać, motywować i utrzymywać utalentowanych pracowników oraz budować trwałe relacje z klientami. Wyjazdy incentive travel stanowią jedno z narzędzi, które skutecznie wspomaga realizację tych celów.
W dużych firmach i korporacjach, będących prekursorami tej formy nagrodowej pojawiły się następnie złożone programy lojalnościowe i prosprzedażowe. Są one naturalną formą rozwoju tzw. incentive marketingu, czyli „marketingu zachęcającego”. Ze względu na wysokie koszty wdrożenia i prowadzenia takich projektów firmy z sektora MŚP skupiają się dziś jedynie na dostarczeniu samej końcowej nagrody w postaci wymarzonego wyjazdu.
Grupa TSO świętująca w tym roku 30-lecie istnienia na rynku ma w swojej strukturze zarówno markę SAY24.pl przygotowującą wspomniane programy lojalnościowe i motywacyjne. jak i TSO Incentive Travel realizującą właśnie wyjazdy nagrodowe dla firm, w tym w coraz większej liczbie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Niedawno obsługiwaliśmy wieloletni program wyjazdów incentive travel dla spółki, która uwaga liczyła 5 osób! ale baza klientów już była odpowiednio duża, aby takie projekty były opłacalne dla zleceniodawcy.  
W Polsce, według raportu „Barometr” SOIT (Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel) z 2023 roku, aż 38 proc. firm MŚP zadeklarowało, że korzysta z programów incentive travel w celu motywowania swoich pracowników lub klientów. Chociaż wyjazdy incentive wciąż są popularniejsze w dużych organizacjach, zauważalny jest trend wzrostu ich wykorzystania w małych i średnich firmach, które rozumieją ich wpływ na poprawę efektywności pracy, budowanie zaangażowania i wzrost lojalności.
Na świecie wyjazdy incentive travel są stosowane od lat 60., a według danych raportu „Incentive Travel Industry Index 2024”, programy te były tworzone aż dla 16 proc. firm posiadających do 100 pracowników, czyli częściej niż dla gigantów zatrudniających ponad 5 tys. osób.

Korzyści z wykorzystywania wyjazdów incentive travel dla MŚP
Żyjemy w czasach, w których podróżowanie stało się popularną formą związaną z naszą pracą, formą wypoczynku czy też hobby lub wręcz pasją. Prawie każdy z nas „gdzieś był”, coś widział i chciałby jeszcze. Mamy teoretycznie nieograniczone możliwości odwiedzania innych krajów, o których całe pokolenia Polaków mogły jedynie pomarzyć. A dziś bez wiz, w wielu miejscach bez paszportów, ba nawet bez granic możemy odwiedzać i napawać się ich zaletami. Jedynymi ewentualnymi przeszkodami stały się koszty oraz przeznaczony czas na podróże.
Dostrzegły to również polskie małe i średnie firmy praktycznie ze wszystkich branż o dziwo nie wyłączając z tego zagadnienia branży turystycznej przy okazji organizacji tzw. study tours. Każda jednostka biznesowa potrzebuje dla swojego rozwoju narzędzi wspierających – różnorodnych działań marketingowych, targów, gadżetów reklamowych, programów lojalnościowych, specjalnych rabatów. Te atrybuty istnieją jednak na rynku od wielu już lat, ale nie tworzą tak silnego impulsu do współpracy jak wspólny wyjazd. Dla wielu przedsiębiorstw a nawet jednoosobowych działalności podróż wspólnie z partnerem gospodarczym daje oprócz samych walorów krajoznawczo-poznawczych również ogrom atutów biznesowych i tu, moim zdaniem, leży cały klucz do sukcesu, jakim jest wyjazd incentive travel.
Podczas takiego wyjazdu nawet konkurenci potrafią ze sobą rozmawiać o tematach trudnych dla branży, tendencjach rynkowych czy wręcz rozwiązywać problemy. W warunkach czysto rynkowych czasami byłoby to niemożliwe. To dobrze zaprojektowany program, otoczenie, klimat wyjazdu a czasami przysłowiowa „szklaneczka whisky pod palmami” tworzą tę niepowtarzalną atmosferę, która pozwala na zmianę optyki w tematach czysto biznesowych oraz tworzy jedyne w swoim rodzaju relacje a wręcz przyjaźnie. To jest unikatowy i niepowtarzalny produkt motywacyjny i lojalnościowy.
A zapraszający? no cóż korzysta nie tylko biznesowo, przywiązując do siebie najważniejszych partnerów, ale tworzy wizerunek firmy pewnej i nowoczesnej.
Zauważyliśmy, że w wielu przypadkach bardzo często środki na taki wyjazd pochodzą z kilku źródeł finansowania takich jak np. dofinansowanie przez producenta, jeśli mamy do czynienia z rynkiem hurtowym, dystrybucyjnym, czy też wsparcie przez dostawców dla rynku producentów. To pokazuje, że dzisiaj teoretycznie każda jednostka biznesowa może planować organizację takiego wyjazdu. Dokąd i za ile to już inna rzecz, ważne, że jest to w pełni realne.
 
Wyjazdy incentive travel w liczbach
Warto zwrócić uwagę na konkretne dane statystyczne, które pokazują, jakie budżety są wykorzystywane na wyjazdy incentive travel i kto może sobie na nie pozwolić.

Jak widać z najnowszego raportu ITI z 2024 r aż 33 proc. firm wykorzystuje budżety do 12 tys. zł. Czy firmy z sektora MŚP mogą sobie pozwolić na taki wydatek? Odpowiedź nasuwa się sama.
 
Podsumowanie
Wyjazdy incentive travel to skuteczne narzędzie motywacyjne, które wciąż zyskuje na popularności, szczególnie wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki odpowiednio zaplanowanym programom nagradzania pracowników, partnerów i klientów, firmy mogą zwiększyć zaangażowanie, lojalność oraz poprawić wyniki sprzedaży. W Polsce, mimo że tego typu wyjazdy są wciąż bardziej popularne w dużych firmach, zauważa się rosnące zainteresowanie także wśród MŚP. Na świecie zaś wyjazdy incentive travel są uważane za jeden z kluczowych elementów strategii HR i marketingowej wielu organizacji.
Inwestowanie w takie programy, nawet w małych firmach, może przynieść znaczne korzyści, zarówno w zakresie motywacji, jak i lojalności. Dobrze zaplanowane wyjazdy incentive travel mogą stać się istotnym czynnikiem wpływającym na sukces przedsiębiorstwa na rynku.
 
Autor: Leszek Skibiński, prezes zarządu Grupa TSO, członek Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl