MP Speed Tasting czyli biznesowe spotkania w kuchni

Catering Mazurkas 360
Na zdjęciu: Catering Mazurkas 360

W Akademii Kulinarnej Let’s Go Cook w Warszawie odbyła się druga edycja MP Speed Tasting – wydarzenia poświęconego kulinarnym i cateringowym aspektom eventów. Przy wspólnym „stole” spotkali się przedstawiciele firm cateringowych, szefowie kuchni, przedstawiciele firm budujących oprawę eventów i event managerowie, by nawiązać lub odnowić kontakty, i porozmawiać o współpracy w nowej eventowej rzeczywistości.  

Oprawa kulinarna wydarzeń była głównym tematem kolejnego biznesowego spotkania zorganizowanego przez MeetingPlanner.pl. Wzięło w nim udział ponad 50 meeting plannerów (reprezentujących agencje i docelowych klientów), którzy w dwóch sesjach spotykali się, zgodnie z zaplanowanym wcześniej harmonogramem, z firmami prezentującymi swoje oferty. Było to nietypowe spotkanie, rozmowy toczyły się głównie przy jedzeniu, często wspólnie przygotowywanym przez uczestników.

O współpracy, przy jedzeniu

W kuchni Let’s Go Cook swoje autorskie dania główne – w wersji tradycyjnej i wegańskiej –  przekąski i desery zaprezentowali Michał i Jakub Budnikowie, szefowie kuchni Catering Mazurkas 360. W kolejnej kuchni Kamil Kotarski, chef, trener i ekspert kulinarny, prowadzący Studio Kulinarne Lub.Food, przyrządzał wraz z gośćmi wiosenne przekąski. W trzeciej kuchni kulinarne dokonania, wśród których były pięknie podane przekąski i desery, prezentował Catering Aleje3.

W przestrzeni Szklarni, która stanowi integralną część Let’s Go Cook, zarówno elementy holistycznej oferty, jak i zdrowe nowości, wzmacniające odporność i obniżające stres, prezentował Royal Catering. Na ofertę wege i kuchnię w ekologicznym stylu, prowadzoną zgodnie z zasadami zero waste postawił także Twister-Catering.

Rozmowy przy dobrej kawie o kawie właśnie, która dziś nie jest już tylko obowiązkowym punktem przerwy pomiędzy częściami spotkani czy konferencji, toczyły się przy kawowym barze CoffeePros. Kawa może być też tematem szkoleń czy warsztatów, albo wytyczać ścieżki tematycznych spacerów, stając się podstawą ich scenariusza, o czym przekonywał Tomasz Obiński z Warsaw Coffee Tour.

Warsztaty, wystawy i historie związane z jedzeniem i napojami były tematem spotkań meeting plannerów z przedstawicielami dwóch warszawskich muzeów. Barmani z zespołu Muzeum Polskiej Wódki, którzy na co dzień prowadzą warsztaty, szkolenia i degustacje, tym razem pomogli uczestnikom MP Speed Tasting na bazie polskiej wódki stworzyć unikalną nalewkę. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin również zaprasza do organizacji wspólnych warsztatów, podczas których można m.in. przygotować hamantasze – tradycyjne, kruche ciasteczka pieczone na żydowskie święto Purim – można było je skosztować podczas MP Speed Tasting. Obecnie scenariusz wydarzenia w Muzeum Polin można zbudować w oparciu o otwartą właśnie wystawę „Od Kuchni”.

Żeby dobrze zaprezentować jedzenie, czy wygodnie uczestniczyć w warsztatach kulinarnych niezbędna są odpowiednia aranżacja i komfortowe meble, które były tematem spotkań z Rent Desing, ale także obsługa wydarzenia, którą wspiera M-Duo, wreszcie kreacja, którą tworzy Mr. Idea.

Miejsce, które gościło MP Speed Tasting, Akademia Kulinarna Let’s GoCook o powierzchni ponad 300 mkw. oddaje do dyspozycji organizatorów wydarzeń trzy oddzielne kuchnie, trzy sale oraz funkcjonującą niezależnie, ale połączoną z Akademią 200-metrową Szklarnię. W przestrzeniach tych można organizować np. warsztaty, szkolenia, kolacje, spotkania integracyjne, w szczególności te związane z kulinariami.

Wszyscy uczestnicy, zarówno organizatorzy wydarzeń, jak i reprezentujący tego dnia firmy oferujące usługi, podkreślali, że formuła spotkania „od kuchni”, przy stole, rozmowy przy jedzeniu i wokół jedzenia, jest idealna do budowania relacji.

O wyzwaniach, przy stole
W ramach MP Speed Tasting rozmawialiśmy także o zmianach, jakie nastąpiły na rynku eventowo-cateringowym. W panelu poświęconym transformacji kulinarnej strony wydarzeń udział wzięli Michał i Jakub Budnikowie, szefowie kuchni Mazurkas Catering 360, Aleksandra Furmankiewicz, dyrektor zarządzająca, Well & Done (Catering Aleje 3), Kamil Kotarski chef, Studio Kulinarne Lub.Food i Piotr Markowski, head barista, CoffeePros. Wszyscy rozmówcy podkreślili, że jakość jedzenia, w zdrowej wersji liczy się coraz bardziej, także na stole czy w bufecie cateringowym. Klienci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie produktów, cenią sobie, gdy droga „od pola do stołu” jest jak najkrótsza. Nie tylko ze względu na cenę, ale także jakość i lokalność tego, co znajdzie się w menu podczas wydarzenia. Lokalność, regionalność, wręcz szczegółowa personalizacja dotycząca pochodzenia składników, z których przyrządzane są później potrawy, staje się coraz ważniejsza. Pamiętać jednak należy, co podkreślali rozmówcy, że takie podejście wymaga czasu, a jakość, unikanie gotowców i transparentność pochodzenia jedzenia – to są koszty. Podejście ekologiczne, zero czy less waste w cateringowej obsłudze wydarzeń, to zdaniem rozmówców już nie trend, ale po prostu konieczność. Menu na wydarzeniach zakłada obecnie opcje wegetariańską i wegańską, przy czym zaznaczyć należy, że to nie jest kuchnia tańsza – wręcz przeciwnie. Jak podkreślali uczestnicy panelu, catering wegański nie oznacza po prostu miksu sałat, a nawet jeśli ktoś wybierze taki wariant, to trzeba pamiętać, że ceny warzyw także będą rosły. Dodatkowo na finalne koszty mają wpływ ceny produktów bio, które coraz częściej idą w parze z opcją wegańską czy wegetariańską. Trendem w menu i indywidualnym i cateringowym jest obecnie powrót do smaków dzieciństwa i prostoty przyrządzania tych dań.

Zdaniem rozmówców nie można teraz mówić o stałym cenniku czy katalogu cen – tylko indywidualne podejście i indywidulany dobór menu będzie miał obecnie sens. Związane jest to przede wszystkim z największym wyzwaniem, z jakim mierzy się rynek cateringowy, czyli kwestią kosztów. Ceny są wyższe i niestety wszystko wskazuje na to, że w trzecim kwartale tego roku jeszcze znacząco wzrosną. Jajko może kosztować nawet trzy złote, a litr mleka 10 złotych. Tymczasem klienci, zmieniając online na spotkania „na żywo”, często liczą na powrót do kosztorysów z 2018 czy 2019 roku. Zdaniem panelistów, realizacja cateringu dziś w budżecie sprzed pandemii przy zachowaniu takich samych parametrów wydarzenia i jakości usługi jest po prostu niemożliwa. Co więcej, kolejnym wyzwaniem jest aktualność zaproponowanych cen w ofercie przygotowanej w odpowiedzi na biref klienta. Cena produktu potrafi wzrosnąć nawet dwu, trzykrotnie w ciągu miesiąca – w jaki sposób można więc zagwarantować cenę w perspektywie kliku czy kilkunastu miesięcy? – zastanawiali się uczestnicy spotkania. Szefowie kuchni i catererzy będą musieli zmienić swoją politykę cenową, obniżyć marżę, żeby przetrwać, ale w perspektywie dużej dynamiki cen, to też może nie wystarczyć. Z jednej strony szefowie kuchni mówią o koniecznej zmianie procedur przy prowadzeniu przetargów czy konkursów ofert – nie da się zagwarantować ceny na pół roku czy rok, z procesem decyzyjnym, który często po stronie klienta trwa bardzo długo. Cena zmienia się w czasie bardzo dynamiczne i potrzeba, aby rynek to zrozumiał. Z drugiej strony catarerzy mówią: nie ma wyjścia – firma cateringowa musi ponieść to ryzyko, gwarantując ceny np. na sześć miesięcy, szacując je w oparciu o swojej doświadczenie, znajomość i analizę rynku. Konsekwencją może być wspomniane obniżanie marży, czy zmniejszenie ilości, bądź szukanie zamienników wybranych produktów, o ile będą one dostępne. Pewnym rozwiązaniem zaproponowanym podczas spotkania mogłaby być budowa kosztorysu w oparciu o indeksowanie, czyli ustalanie cen w danym momencie w oparciu o wybrane i określone wskaźniki, co oznacza, że cena zaproponowana dziś np. w październiku mogłaby wzrosnąć lub spaść.

We współpracy z agencją i docelowo z klientem najważniejsze są dla catererów otwartość, szczera informacja i stały kontakt oraz zrozumienie dynamiki runku w kontekście cen. Catererzy zaznaczają, że bardzo ważne jest, wspólne z agencjami, dążenie do zmiany zasad współpracy z klientem, tak by procedury konkursów czy przetargów dostosowane były do realiów. Chodzi przede wszystkim o gwarancję ceny i krótki czas aktualności ofert. Tym bardziej, że finalnie na usługę cateringową i jej cenę wpływa dziś nie tylko inflacja i wojna w Ukrainie, ale także ceny logistyki, transportu, wzrost kosztów produktów, ale i kończące się zasoby (szczególnie u lokalnych dostawców), a często brak zamienników. Wskazywane także jako jeden z problemów rynku – krótkie terminy zamówień, niemalże z dziś na jutro, paradoksalnie mogłoby rozwiązać problem gwarancji ceny. Tak, ale jak podkreślają caterzerzy, takie krótkie „okienko zamówień” uniemożliwia planowanie, odpowiednie przygotowanie się do realizacji usługi, zapewnienie odpowiedniej obsługi – brak pracowników to wciąż problem, który dotyka tego sektora. Zamówienia „w ostatniej chwili” stały się jednak standardem, który wypracował covid i dostawcy usług dostosowali się również do tej potrzeby.
Pandemia wpłynęła także na większą chęć spotykania się w mniejszych, bardziej kameralnych grupach, po to, by była szansa na bezpośredni kontakt, nawiązywanie relacji między uczestnikami. Wspólny stół, wspólne gotowanie stały się bardzo dobrym sposobem na realizację tego celu. Dlatego rośnie popularność różnego rodzaju warsztatów kulinarnych, tworzenia scenariuszy spotkań, które kreują doświadczenia w oparciu o jedzenie. Takich, podczas których dominują comfort food, swobodna atmosfera i tworzenie wspólnoty.

Zobacz Fotorelacje
MP Speed Tasting 1 >>>
MP Speed Tasting 2 >>>
MP Speed Tasting 3 >>>

Druga edycja MP Speed Tasting odbyła się 23 marca w Akademii Kulinarnej Let’s Go Cook w Warszawie. Organizatorem cyklu spotkań biznesowych dla branży eventowej jest MeetingPlanner.pl. Partnerami wydarzenia były Akademia Kulinarna Let’s Go Cook, M-Duo i Rent Design.

Zobacz Akademię Kulinarną Let’s Go Cook w Wyszukiwarce Obiektów Konferencje.pl >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl