PMD: Przemysł spotkań to ważna gałąź gospodarki
„Jak przyspieszyć rozwój przyjazdowej turystyki konferencyjnej w Polsce?” Tak sformułowano temat drugiej edycji konferencji z cyklu Poland – Meetings Destination. Dlaczego, zdaniem organizatorów, jest to pytanie ważne? Najkrócej: ponieważ realizacja dobrej odpowiedzi może wpłynąć na wzrost PKB Polski nawet o 1-2 procent. – Oczywiście o ile potrafimy zrobić to, co wiele rozwiniętych krajów Unii Europejskiej ma już za sobą – dobrze zrozumieć i wesprzeć jeden z najnowocześniejszych przemysłów świata czyli właśnie przemysł spotkań – podkreślają organizatorzy konferencji.
Konferencja Poland – Meetings Destination tak jak przed rokiem stanowiła zarazem inaugurację Meetings Week Poland. – Z naszego punktu widzenia to wielki zaszczyt, ale także poważne zobowiązanie wobec branży spotkań i najważniejszych instytucji, wspierających Meetings Week Poland” – mówi Juliusz Kłosowski, koordynator cyklu PMD, dyrektor Platformy Multimedialnej The Warsaw Voice.
Spotkanie otworzył Tomasz Jędrzejczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki, który podczas wystąpienia podkreślał, iż stawianie na branżę spotkań i pozyskiwanie międzynarodowych wydarzeń do Polski to jeden z absolutnych priorytetów strategii rozwoju turystyki w Polsce na najbliższe lata. Natomiast prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Rafał Szmytke, przedstawił najistotniejsze dane najnowszego raportu dotyczącego polskiego przemysłu spotkań. Dane stały się punktem wyjścia do dyskusji, której wnioski sprowadzały się do stwierdzeń, iż z jednej strony potencjał Polski jako destynacji jest duży, z drugiej – raport prezentuje cząstkowy obraz rynku, z powodu braku danych.
Konferencja Poland – Meetings Destination gromadzi także przedstawicieli administracji rządowej, samorządowców i polityków, którzy w rozwoju przemysłu spotkań dostrzegają potencjał. W spotkaniu wziął udział między innymi wiceprezydent Warszawy, Michał Olszewski. Mówił o tym, że stolica Polski, jak wiele innych wielkich miast Europy, stawia na międzynarodowe spotkania, które stymulują rozwój lokalnej gospodarki i wpływają na dalszą poprawę międzynarodowego wizerunku Warszawy. Natomiast prezes Orbis SA zaprezentował korzyści, jakie dla polskiego przemysłu spotkań mogą wynikać z niedawnego przejęcia przez Orbis 42 hoteli w ośmiu krajach naszego regionu oraz uzyskania dostępu do rynków dalszych siedmiu krajach. W wyniku niedawnej transakcji z Accor Orbis, łącznie z Polską, zrządza obecnie siecią 106 hoteli o międzynarodowych markach.
Do inwestowania w przemysł spotkań szczególnie polityków i samorządowców oraz przedstawicieli administracji kraju przekonywali kluczowi zagraniczni mówcy konferencji. – Wpływ przemysłu spotkań na gospodarkę jest bardzo poważny. Nie chodzi przecież o samą wartość biznesu konferencyjnego, kongresowego czy targów. Imprezy te pociągają za sobą sprzedaż w hotelach, restauracjach, ruch na lotniskach, w centrach handlowych, a za tym idą poważne kwoty odprowadzanych podatków. Politycy na całym świecie zaczynają sobie coraz lepiej zdawać z tego sprawę – twierdzi Tom Hulton, dyrektor IMEX ds. relacji międzynarodowych.
– Udział międzynarodowych spotkań w rynku spotkań w Polsce jest wciąż niewielki, znacznie mniejszy niż jedna trzecia, zatem potencjał jest ogromny – przekonywał Marc Horsmans, reprezentujący jeden z największych europejskich sukcesów marketingu miejsc i zarazem przemysłu spotkań czyli Amsterdam Marketing.
Konferencja nie służyła jedynie wymianie informacji oraz prezentacji stanowisk. Podczas serii dyskusji panelowych z udziałem ekspertów, polityków, przedstawicieli administracji rządowej i branży spotkań oraz lokalnych convention bureaux, szukano konkretnych rozwiązań, wspierających rozwój tego sektora gospodarki w Polsce, który np. w Wielkiej Brytanii odpowiada za 2,9% PKB, co wg danych z 2011 roku oznaczało ponad 58 mld funtów brytyjskich. Podczas jednej z takich dyskusji poseł Ireneusz Raś, przewodniczący sejmowej komisji kultury fizycznej, sportu i turystyki zaproponował podjęcie prac nad mechanizmem finansowego wsparcia inwestycji w turystykę, podejmowanych przez lokalne samorządy. Projekt nawiązywałby do doświadczeń związanych z akcją budowy „Orlików”. Model finansowy przewidywał, iż pula środków, przeznaczonych na budowę nowego obiektu sportowego przez lokalny samorząd, była niejako potrajana dzięki dotacjom z Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Urzędu Marszałkowskiego w województwie. Według opinii wielu uczestników spotkania analogiczne rozwiązanie, dotyczące inwestycji w lokalny produkt turystyczny, przełożyłoby się na poważne wsparcie także dla przemysłu spotkań, choćby dzięki dalszym inwestycjom w niezbędną infrastrukturę.
W trakcie dyskusji nt. praktycznych aspektów pracy convention bureaux w Polsce, którą prowadził Krzysztof Celuch, kierownik Poland Convention Bureau POT, padły pytania, dotyczące potrzeby standaryzacji pracy tych instytucji. Ich zagraniczni partnerzy powinni bowiem natrafiać w różnych miastach na podobne procedury i móc oczekiwać podobnych form współpracy. W czasie innej dyskusji padła propozycja sięgnięcia przez kilka miast do doświadczeń Krakowa w kwestii tzw. opłaty miejscowej. Jest to nieduża kwota pobierana od każdego turysty, przybywającego do miasta. W intencji uczestników spotkania PMD, środki tak gromadzone byłyby przeznaczane w pierwszym rzędzie na potrzeby związane z rozwojem lokalnego produktu turystycznego. Otwartą jednak nadal pozostaje kwestia, jak zapewnić, aby nie były one przeznaczane na inne cele. Stąd propozycje organizatorów PMD, aby odpowiednio uzupełnić lub zmienić obowiązujące przepisy, co pozwoli uniknąć takiej pokusy.
Spotkania Poland – Meetings Destination odbyło się 16 marca 2015 r. w Centrum Biznesowym Stadionu Narodowego w Warszawie.
WWW.PolandMeetingsDestination.pl.
Poland – Meetings Destination (PMD) jest projektem cyklicznych spotkań i publikacji, realizowanym przy współpracy wielu podmiotów i środowisk. Jego cel to tworzenie warunków szybszego rozwoju, integracji oraz systematycznej, krajowej i międzynarodowej, promocji rynku turystyki przyjazdowej i przemysłu spotkań w Polsce. Organizatorzy sięgają zarówno po doświadczenia międzynarodowe, jak i starają się o popularyzację najlepszych praktyk krajowych. Jednym z kluczowych kierunków starań PMD jest ułatwienie wszystkim miastom i regionom dostępu do środków finansowych z przeznaczeniem na inwestowanie w lokalne produkty turystyczne. Chodzi między innymi o prawo do samodzielnego wprowadzania miejscowych opłat turystycznych.
Program PMD ma charakter otwarty i rozwojowy, kierowany jest do wszystkich zainteresowanych środowisk oraz instytucji. Blisko współpracujemy zarówno z partnerami w branży turystycznej i przemyśle spotkań, jak i w administracji państwowej i samorządowej. Zależy nam bowiem na budowie szerokiej i skutecznej koalicji na rzecz rozwoju turystyki przyjazdowej i konferencyjnej w Polsce.
Autorem i integratorem projektu jest platforma multimedialna The Warsaw Voice. Patronat nad programem objęły: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna.
Strategicznym Partnerem programu PMD, począwszy od pierwszej edycji w 2014 roku, jest Grupa Hotelowa Orbis. Od początku tego przedsięwzięcia wspierają je główne stowarzyszenia: stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP), MPI Poland Club, Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE) oraz Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel (SOIT), a także Warszawska Organizacja Turystyczna, Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie oraz Warsaw Destination Alliance. Począwszy od tegorocznej edycji Partnerami Wspierającymi są także: Expo XXI Warszawa oraz Targi Kielce.