Podsumowanie roku 2015: Catering

W niezwykle szybkim tempie gonimy Europę Zachodnią czy USA, w których jeszcze parę lat temu poziom usług na rynku MICE był dla nas nieosiągalny. Pozytywnym trendem był wzrost cen, choć nadal istotny jest problem niskiej ceny i towarzyszących jej nieracjonalnych oczekiwań oraz dumping cenowy stosowany przez małe firmy cateringowe. Wśród trendów są także pozycje wegańskie, dieta bezglutenowa i raw food w menu, poszukiwanie oryginalnej tematycznej koncepcji i otwartość na niestandardowe rozwiązania. Rok 2015 podsumowują przedstawiciele firm cateringowych.
Ewa Brzostek-Ciarcińska, Fiesta Catering: Rozbudowaliśmy dział aranżacji i koordynacji całej usługi i otworzyliśmy studio degustacyjne
Michał Kozak, Mazurkas Catering 360°: W 2015 roku mamy na koncie ponad tysiąc wydarzeń, na które przygotowaliśmy catering
Magdalena Maciejewska, Outside Catering, Sheraton Warsaw Hotel: Tendencja więcej za mniej niestety wciąż się utrzymuje
Tomasz Melon, Melon Party Serwis: Rebranding, odznaka od ministra gospodarki i partnerstwo Filharmonii Narodowej
Ewa Paciorek, Batida Catering: To był rok jubileuszu dwudziestopięciolecia Batidy
Ewa Brzostek-Ciarcińska, menadżer ds. marketingu i PR, Fiesta Catering: Rozbudowliśmy dział aranżacji i koordynacji całej usługi i otworzyliśmy studio degustacyjne
Wydarzenie roku
Wskazanie jednego, konkretnego wydarzenia jest dość trudne, w mojej ocenie nic takiego charakterystycznego się nie pojawiło na przestrzeni 365 dni ostatniego roku. Nie znaczy to jednak, że był to rok stagnacji – wręcz przeciwnie. Duża liczba nowo otwartych miejsc eventowych, bez własnego zaplecza kuchennego, jest bardzo pozytywną informacją dla firm cateringowych. Mamy duże pole do popisu podczas prezentacji różnych form usługi w nowym, niepoznanym dotąd miejscu. Umiejętność dopasowania cateringu do wybranej przestrzeni oraz widoczne partnerskie relacje z agencją eventową, są najlepszą drogą do uznania w oczach klienta końcowego, o którego zadowolenie wszyscy zabiegamy.
Rozczarowanie
Fiesta Catering świadczy kompleksowe usługi cateringowe, które mają za zadanie nie tylko całkowitą obsługę, ale też zapewnienie pewnego standardu, w którym wszyscy goście będą czuć się komfortowo podczas trwania eventu lub wystawnej gali. Niestety spotykamy się z coraz częstszym problemem zbyt niskiej ceny i wręcz nieracjonalnych oczekiwań, jakie za tym idą. Jako firma z dużym potencjałem, trochę ubolewamy nad faktem, że widoczny wzrost atrakcyjności usługi cateringowej i wysoki poziom jej wykonania, nie idą w parze z budżetem, jaki powinien być na ten cel przeznaczony. Nie mniej jednak nasze rozczarowanie zamieniamy w motywację i mamy nadzieję, że te starania przyniosą z czasem pozytywny efekt, który wzmocni wizerunek całej branży.
Trend
Analizując szereg zapytań, jakie do nas spłynęły w ubiegłym roku, widzimy wzrost zainteresowania pozycjami wegańskimi, wegetariańskimi, ale też dietą bezglutenową i raw food. Pokazuje to pewien zwrot w kierunku indywidualizacji potrzeb klientów oraz sięganie po produkty bliskie naturze. Poza ofertą menu, na bufecie króluje światło i stal. Widać to szczególnie podczas wieczornych eventów, kiedy catering staje się jednym z elementów przestrzeni eventowej, współgrając wizualnie z aranżacją całej sali. Pięknie podświetlone bufety i stoły nie tylko kuszą atrakcyjnym jedzeniem, ale też dopasowują się do klimatu całej imprezy i wpływają na dobre samopoczucie gości.
Mój biznes
Fiesta Catering wykonała dość sporo pracy w ostatnim roku nad poprawą atrakcyjności usługi cateringowej. Wprowadziliśmy kilka zmian w wewnętrznej strukturze firmy, rozbudowując dział aranżacji i koordynacji całej usługi. Na bufetach i stołach pojawiło się nowoczesne podświetlenie LED, w kuchni i magazynie nowe urządzenia i meble. Cały czas pracujemy nad poprawą naszej oferty o nietypowe i oryginalne rozwiązania, aby catering wychodził poza ramy zwykłej przestrzeni do konsumpcji jedzenia. Chcemy dostarczać nie tylko różnorodność w smaku, ale też w formie podania, stąd pomysł na otwarcie specjalnego studia degustacyjnego. Miejsce, w którym można przez chwilę poczuć prawdziwą radość z jedzenia i obcowania z estetyką późniejszej imprezy.
Podsumowując ostatni rok, możemy uznać go za owocny pod względem przeprowadzonych zmian oraz liczby wykonanych zleceń – szczególnie tych na terenie całej Polski m.in.: w Lublinie, Świnoujściu czy Starogardzie Gdańskim. Mamy nadzieję, że 2016 będzie równie udany, a nawet pod wieloma względami lepszy.
Michał Kozak, dyrektor generalny MCC Mazurkas Conference Centre & Hotel oraz Mazurkas Catering 360°: W 2015 roku mamy na koncie ponad tysiąc wydarzeń, na które przygotowaliśmy catering
Wydarzenie roku
Przełomowych wydarzeń na rynku nie dostrzegam, ale podam jako przykład wydarzenie z innego obszaru – awans polskich piłkarzy do finałów Euro 2016 we Francji :-), co pokazuje, że „sky is the limit”, a w odniesieniu do branży eventowej, to praca, praca i jeszcze raz praca w połączeniu z talentem mogą spełnić się wszystkie eventowe marzenia.
Rozczarowanie
Jestem rozczarowany, że w Warszawie nadal nie ma centrum kongresowego z prawdziwego zdarzenia, na kilkanaście tysięcy osób. Szkoda, że w dwumilionowej stolicy kraju nie ma obiektu konferencyjnego, który umożliwi organizację dużych kongresów czy wystaw. Zazdroszczę takim miastom jak Kraków czy Katowice, które posiadają nowe, piękne, obiekty, dzięki czemu stają się bardziej konkurencyjne w stosunku do innych miast i są przygotowane do tego, żeby przyjmować polskich i zagranicznych gości na najwyższym poziomie.
Trend
Branża usług cateringowych ulega ciągłym, pozytywnym zmianom. Dostępne na rynku usługi stają się bardziej profesjonalne i mogą w pełni zaspakajać oczekiwania klientów. W niezwykle szybkim tempie gonimy Europę Zachodnią, czy USA, w których jeszcze parę lat temu poziom usług na rynku MICE był dla nas nieosiągalny. Obecnie ta różnica jest już minimalna. Ponadto pozytywnym trendem, zauważalnym w minionym roku był wzrost cen. Wprawdzie nie jest to znaczny wzrost, ale ważnym jest, że klienci zaczęli zwracać większą uwagę na jakość i poziom świadczonych usług i stawiać je ponad cenę.
Mój biznes
Rozwijamy dynamicznie Mazurkas Catering 360°. Z roku na rok stajemy się coraz mocniejszą marką, co odzwierciedla się w rocznych obrotach firmy. Pomimo wciąż rosnącej konkurencji w segmencie venue (w obiektach) radzimy sobie bardzo dobrze, dzięki wiedzy i doświadczeniu zespołu MCC Mazurkas, a także jakości świadczonych przez nas usług. Zawsze staramy się dokładnie analizować realizacje klienta, jego uwagi i oczekiwania. Jeżeli chodzi o obszar cateringowy, to niewątpliwie sukcesem jest rozwój poprzez wyodrębnienie Działu Sprzedaży Cateringu oraz zmiany personalne w kuchni i w strukturach Działu Gastronomii, które nastąpiły na skutek wciąż rosnącego popytu na usługi cateringowe, a wniosły do firmy nową jakość, będącą odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. W minionym roku zarówno w naszym centrum konferencyjnym MCC Mazurkas, jak i w innych lokalizacjach w całej Polsce jako Mazurkas Catering, zrealizowaliśmy 1065 różnego rodzaju wydarzeń. W sierpniu 2015 r. zrobiliśmy ponadto bardzo ważny krok na ścieżce rozwoju marki Mazurkas Catering 360 – rozpoczęliśmy ścisłą, wyłączną współpracę z Arkadiuszem Zuchmańskim – pierwszym Polakiem, który zdobył gwiazdkę Michelin. Inspiracja światowymi trendami i współpraca z najlepszymi szefami kuchni, to bardzo ważny element w naszej dalszej strategii rozwoju.
Magdalena Maciejewska, Outside Catering sales manager, Sheraton Warsaw Hotel: Tendencja więcej za mniej niestety wciąż się utrzymuje
Wydarzenie roku
Wśród wydarzeń, jakie Sheraton Catering obsługiwał w tym roku, trudno jest wybrać to najważniejsze. Każdy event, niezależnie od rangi czy skali, jest dla nas szczególny, indywidualnie zaplanowany i profesjonalnie zrealizowany.
Patrząc na branżę szerzej, przełomowa może okazać się zmiana struktury rządów. To jednak naturalne zjawisko i prędzej czy później sytuacja się ustabilizuje.
Rozczarowanie
Tendencja więcej za mniej niestety wciąż się utrzymuje. Jedną ofertę weryfikuje się wielokrotnie, przez co proces decyzyjności wydłuża się, wyostrzając rywalizację. Dostawcy w walce o wygraną są gotowi posunąć się do realizacji usługi na granicy opłacalności, a za tym idzie niestety obniżenie jakości. Wierzymy jednak, że to krótkotrwały trend i niecierpliwie czekamy na powrót zaufania do jakości.
Trend
Ogólna tendencja to eksperymentowanie i badanie nowych miejsc eventowych, korzystanie z nowoczesnych rozwiązań i przywiązywanie dużej wagi do część gastronomicznej. Bardzo duży nacisk na zdrowe produkty, opcje bezglutenowe, wegańskie i wegetariańskie, sposób przygotowywania i przechowywania jedzenia. Coraz częściej klienci umawiają się na degustację, zadają pytania o ilość obsługi oraz przywiązują uwagę do jakości i różnorodności sprzętu. Świadczy to o tym, że rośnie grupa klientów świadomych ryzyka, jakie niesie za sobą walka cenowa dostawców.
Mój biznes
Rok 2015 zapisał się w historii Sheraton Catering jako niezwykle rozwojowy i udany. Zakończyliśmy go z poszerzonym portfolio klientów, dobrymi wynikami finansowymi i optymistycznymi prognozami na 2016 rok. Mając na względzie prowadzone rozmowy dotyczące nowych projektów, zakładam, że przyszły rok będzie równie pracowity. Świadomość tego faktu tylko motywuje i napędza do działania cały zespół.
Tomasz Melon, współwłaściciel Melon Party Serwis: Rebranding, odznaka od ministra gospodarki i partnerstwo Filharmonii Narodowej
Wydarzenie
Przełomowym wydarzeniem dla rynku, zresztą nie tylko cateringowego, zdaje się być całkowita zmiana struktury rządów w Polsce. W związku z tym, wiele dużych firm przeszło lub aktualnie przechodzi całkowitą zmianę zarządu, co zapewne poskutkuje nowymi podwykonawcami. Póki co ciężko ocenić, jaki to będzie miało bezpośredni wpływ na naszą branżę w perspektywie czasu, jednak wiadomo, że wraz z nowym kierownictwem wchodzą w życie nowe wizje.
Rozczarowanie
W zeszłym roku największe rozczarowanie przyniósł nam upadek kolejnej czołowej agencji eventowej. Dla nas jest to wyraźny sygnał do zachowania wzmożonej ostrożności przy realizacji dużych projektów. Agencje eventowe się rozdrabniają, często działają dla jednego klienta.
Trend
Dużych realizacji w naszej branży stale przybywa. W Polsce odbywa się coraz więcej eventów międzynarodowych, począwszy od Euro 2012, poprzez Mistrzostwa Świata w Piłce Siatkowej 2014, ostatnio Piłki Ręcznej, aż do szczytu NATO, który w tym roku odbędzie się w Warszawie. Dla nas to duża szansa. Rynek cateringowy w Polsce jest na bardzo wysokim poziomie, z autopsji wiem, że nierzadko na wyższym niż w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Niemczech, a nawet Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Korzystamy z tego samego sprzętu, często lepszego, natomiast budżet mamy znacznie niższy.
Mój biznes
Zeszły rok z punktu widzenia własnej działalności oceniam bardzo dobrze, stale się rozwijamy, nawiązaliśmy współpracę z nowymi klientami, zostaliśmy partnerem Filharmonii Narodowej. Poza tym przeszliśmy kilka wewnętrznych zmian, jak zmiana logo firmy, a nasza działalność została doceniona honorową odznaką, którą otrzymałem od ministra gospodarki za zasługi dla rozwoju rynku polskiego. Mamy na swoim koncie wiele poważnych realizacji, których z każdym rokiem przybywa.
Ewa Paciorek, dyrektor sprzedaży i obsługi cateringu, Batida Catering: To był rok jubileuszu dwudziestopięciolecia Batidy
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku w moich oczach była gala Wine & Food Noble Night, czyli rywalizacja 12 restauracji z całego kraju o uznanie publiczności i cenionych przedstawicieli branży gastronomicznej. W 2015 roku została przygotowana wyjątkowo profesjonalnie. Szefowie kuchni zaprezentowali bardzo wysoki poziom, ale równie ważny był znakomity serwis kelnerski, idealnie dopasowane nakrycia stołów, dekoracje oraz całe przygotowanie logistyczne. Nie było to łatwe, ponieważ wszystkie dania były przygotowywane od podstaw na żywo dla około 1000 gości.
Rozczarowanie
W dalszym ciągu catering jest traktowany jako mało istotny dodatek do eventu. Często zdarza się, że najważniejsza jest cena, a nie jakość i profesjonalizm, o czym świadczą krótkie terminy na przygotowanie oferty. Małe firmy cateringowe stosują dumping cenowy. Skutkuje to tym, że później nie mogą utrzymać się na rynku i pozostawiają złą opinię całej branży.
Trend
Catering bardzo przypomina ostatnio rynek modowy. W każdym sezonie jest na topie coś innego. Klienci wymagają nie tylko pomysłu na menu, ale także na całą otoczkę wydarzenia. Szukają nowych projektów, chcą zaskoczyć swoich gości. Najważniejszym trendem 2015 roku było według mnie poszukiwanie oryginalnej koncepcji całego wydarzenia, otwartość na niestandardowe eventy, z zaskakującym motywem przewodnim.
Mój biznes
To był dla nas wyjątkowy rok. Batida obchodziła 25-lecie swojego istnienia. Zbudowaliśmy tę markę na doskonałej jakości, niezawodności i wieloletnich recepturach. Nadal ją rozwijamy, odświeżając tradycyjną ofertę szczyptą nowoczesności. Dla naszego działu cateringu to był również bardzo udany rok. Klienci ufają Batidzie i są jej wierni, co uważam za nasz największy sukces. Wciąż przybywają nowi, przeprowadzamy coraz większe realizacje. Firmie nie brakuje potencjału na kolejnych 25 lat.