690 wyjazdów incentive w 2022 roku: premiera Barometru SOIT
Agencje zrzeszone w Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel (SOIT) zorganizowały w 2022 roku 690 wyjazdów typu incentive travel. W prognozie deklarują wzrost – realizację 828 wyjazdów w 2023 roku. Szacowana wielkość rynku wyjazdów incentive w Polsce 2022 roku to 666,7 mln złotych. To wyniki Barometru SOIT – raportu, który miał premierę podczas Meetings Week Poland.
13 czerwca na zakończenie Meetings Week Poland odbyła się konferencja prasowa podsumowująca wydarzenie, a także prezentująca wyniki badania turystyki motywacyjnej SOIT Barometr 2020-2023.
Dość szczegółową ankietę za lata 2020-2022 wypełniły wszystkie agencje członkowskie organizujące wyjazdy typu incentive travel zrzeszone w Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel, dostarczając w ten sposób szeregu danych liczbowych, ukazujących trendy i nastroje w branży. SOIT zrzesza aktualnie 29 członków zwyczajnych reprezentujących 23 agencje incentive travel.
Prezentowana część raportu obejmuje pomiary (weryfikacje) za lata 2020-2022 oraz prognozę na rok 2023.
Liczba wyjazdów
Badane firmy w 2022 roku zorganizowały 690 wyjazdów typu incentive travel. W prognozie deklarują wzrost – realizację 828 wyjazdów w 2023 roku,
Średnia liczba zrealizowanych wyjazdów w 2022 roku dla badanych agencji wyniosła 30, o 6 mniej niż w rekordowym roku 2019. Średnia liczba prognozowanych na 2023 rok wyjazdów do krajów europejskich wynosi 36.
Średnie budżety wyjazdów
W 2022 roku było najwięcej wyjazdów europejskich z budżetem między 7000 a 8000 złotych na osobę. W rekordowym roku 2019 roku było najwięcej wyjazdów europejskich z budżetem powyżej 6000 złotych.44 proc. wyjazdów do krajów europejskich maiło budżet pomiędzy 8-12 tys. złotych.
W 2022 roku 31 proc. wyjazdów pozaeuropejskich odbyło się z budżetami powyżej 14 tys. złotych.
Liczba uczestników
Średnia liczebność grupy realizowana przez badane firmy wyniosła w 2022 roku 54 osoby. Jest to o dwie osoby więcej niż w 2019 roku. W 2022 roku w incentive travel w organizowanych przez biorące udział w badaniu firmy wzięło udział 38 050 uczestników. Prognoza na 2023 rok wskazuje na wzrost do 44 650 osób, które wezmą udział w wyjazdach otywacyjnych.
Obroty
Obroty z wyjazdów incentive firm biorących udział w badaniu wyniosły w 2022 roku 200 mln złotych. W 2023 roku zrzeszone w SOT firmy szacują wzrost obrotów. Szacowana wielkość rynku wyjazdów incentive w Polsce 2022 roku to 666 666 667 zł wobec rekordowego roku 2019 gdzie było 766 666 607 zł – co oznacza spadek o 100 mln złotych. W 2023 roku szacowana jesy podobna wielkość rynku incentive w Polsce jak w 2022
Przetargi
57 proc. przetargów przeprowadzonych przez klientów w badanym okresie odbywa się z udziałem 1-3 firm zapraszanych do złożenia oferty. W 35 proc. przetargów bierze udział 4-6 firm zapraszanych do przetargów. 30 proc. firm wskazuje średni czas trwania procesu przetargowego na powyżej 4 tygodnie.
Nastroje
Nastrój właścicieli i kadry zarządzającej w firmach poddanych badaniu w 2023 roku jest pozytywny – 43 proc. osób biorących udział w badaniu z optymizmem patrzy na 2023 rok, 22 proc. z nich wyczuwa zagrożenia w stosunku do 2023 roku.
Badanie Barometr to pierwsza i jedyna w Polsce inicjatywa podejmująca wyzwanie zmierzenia polskiego rynku podróży motywacyjnych. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel od 2014 roku systematycznie przeprowadza badanie Barometru wśród swoich członków. Pomiary za lata 2017-2022 przeprowadziła certyfikowana agencja ABR Sesta, która również opracowała kompleksowy raport obejmujący badania z poprzednich lat.
Po raz pierwszy badanie przeprowadzone zostało w grudniu 2014 roku.
Wyniki tegorocznego raportu zaprezentował Krzysztof Pobożniak, pomysłodawca badania Barometr SOIT, prezes Haxel Events & Incentive.
SOIT to organizacja zrzeszająca profesjonalistów branży incentive travel. Działa na polskim rynku od 2009 roku. SOIT zrzesza aktualnie 29 członków zwyczajnych reprezentujących 23 profesjonalne agencje incentive travel. Wszystkie agencje zrzeszone w SOIT spełniają wysokie kryteria członkowskie m.in. posiadają wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych minimum 3 lata, osiągają średnioroczne przychody z incentive travel nie mniejsze niż̇ 3 miliony złotych w ciągu trzech lat oraz posiadają gwarancje ubezpieczeniowe na min. 300 tys. złotych. Celem SOIT jest propagowanie incentive travel jako silnego i efektywnego narzędzia biznesowego.