Eventy sprawdzają się w niepewnych czasach. Ukazał się raport „Event marketing 2022 / 2023”

Event marketing to skuteczne i potrzebne narzędzie do realizacji celów biznesowych zarówno w czasach stabilnych, jaki i niepewności – uznali klienci (m.in. marketerzy, HR-owcy, szefowie sprzedaży, zakupowcy). 96 proc. z nich widzi tę potrzebę w obszarze B2E, 88 proc. – B2B, a 84 proc. – B2C. To wyniki badania, którego szczegóły prezentuje raport „Event marketing 2022 / 2023. Wyzwania przemysłu spotkań i wydarzeń w niepewnych czasach”.
 
Celem badania zrealizowanego przez instytut badawczy IQS i MeetingPlanner.pl we współpracy z agencjami eventowymi była diagnoza dotycząca postrzegania i stosowania event marketingu w niepewnych czasach (badanie dotyczyło drugiej połowy 2021 roku i roku 2022). Podstawą analizy są opinie organizatorów wydarzeń po stronie zleceniodawcy. Raport prezentuje percepcję event marketingu i doświadczenia ze stosowania narzędzi z jego zakresu (m.in. odpowiadanie na potrzeby biznesowe, dostosowanie formatów wydarzeń do wybranych celów biznesowych) w niepewnych czasach, plany dotyczące stosowania tego narzędzia oraz wskazuje wyzwania i szanse event marketingu z perspektywy klientów.

POBIERZ RAPORT „EVENT MARKETING 2022 / 2023. WYZWANIA PRZEMYSŁU SPOTKAŃ I WYDARZEŃ W NIEPEWNYCH CZASACH” PEŁNEJ WERSJI >>>
 
Wysoka pozycja wśród narzędzi marketingowych
Firmy oceniają rozwiązania z obszaru event marketingu jako bardzo skuteczne oraz bardzo potrzebne. Event marketing, pomimo że jest narzędziem stosunkowo drogim, a jednocześnie o ograniczonym zasięgu, zdaniem respondentów, zajmuje czwartą, wysoką (68 proc.) pozycję w rankingu popularności narzędzi komunikacji marketingowej. Wysoka jest również częstotliwość korzystania z tego narzędzia. Jeśli firmy decydują się na nie, to nie jest to jednorazowa sytuacja, a zdecydowanie częstsza – w ponad połowie zbadanych firm przynajmniej raz – dwa razy w miesiącu organizowane są wydarzenie realizujące cele biznesowe z różnych obszarów działalności firm.
Popularność narzędzi event marketingowych także jest bardzo wysoka. Z trzech najbardziej popularnych (szkolenia, spotkania z kluczowymi klientami oraz integracyjne dla pracowników) korzystają prawie wszystkie firmy używające narzędzi z zakresu event marketingu. Poza tym dużą popularnością cieszą się konferencje i kongresy, spotkania świąteczne czy targi.
 
Event buduje relacje niezależnie od koniunktury
Pandemia, wojna czy inflacja to pozorne przeszkody do korzystania z event marketingu. Doświadczenie ostatnich czasów pokazuje, że percepcja benefitów wynikających z działań eventowych jest taka sama, niezależnie czy dotyczy ona czasów względnie spokojnych, czy też wiążących się z zewnętrznymi wyzwaniami.
W czasach kryzysu, podobnie jak poza nimi, najczęściej wskazywaną korzyścią event marketingu jest budowa relacji z partnerami biznesowymi zarówno obecnymi, jak i potencjalnymi. Potwierdziło to ponad 40 proc. firm. Poza tym blisko co trzecia z nich dzięki zorganizowaniu wydarzenia dotarła z komunikacją do wybranych grup docelowych lub wsparła sprzedaż. Natomiast co czwarta deklaruje, że wydarzenia pozwoliły im osiągnąć cele biznesowe w związku z działaniami CSR-owymi, budową relacji z marką oraz kształtowaniem jej wizerunku. Pozostałe cele tj. pozyskiwanie nowych lub lojalizowanie obecnych klientów czy też budowa świadomości lub zaangażowania w markę zrealizowało ok. 20 proc. firm.

Eventy dla partnerów biznesowych i integracja pracowników – offline, szkolenia – online
Budowa relacji z partnerami biznesowymi to nie tylko najczęściej zrealizowany cel biznesowy dzięki event marketingowi, ale również najczęściej dostrzegany benefit wynikający ze stosowania tego narzędzia. Drivery wymieniane w dalszej kolejności to dotarcie do wybranych grup docelowych, budowa relacji z marką, jej świadomości oraz kształtowanie wizerunku. Poza tym stosunkowo często (ponad 25 proc.) wskazywanymi benefitami są budowa marki pracodawcy oraz wsparcie sprzedaży. 
Najbardziej popularnym rodzajem wydarzenia organizowanym w badanych firmach są szkolenia. Używają ich niemal wszystkie firmy korzystające z event marketingu. Jednocześnie narzędzie to jest zdecydowanie najczęściej (74 proc.) wykorzystywane wśród formatów online. Zaraz za nim pod względem popularności plasują się spotkania z kluczowymi klientami oraz spotkania integracyjne dla pracowników. To z nich obu firmy najczęściej korzystają w wersji offline. Format hybrydowy (offline’owo-online’owy) eventów jest wykorzystywany najrzadziej. A jeśli, to przede wszystkim w przypadku szkoleń oraz konferencji i kongresów.
 
Straty w wyniku rezygnacji z event marketingu
W blisko dwóch trzecich firm w ciągu 2021 roku oraz pierwszej połowy 2022 zrezygnowano z organizacji eventu lub odwołano jakieś wydarzenie. Najczęstszym powodem takiej sytuacji były ograniczenia związane z pandemią Covid-19. Pewne znaczenie w podejmowaniu decyzji o rezygnacji lub odwołaniu miał również wybuch wojny w Ukrainie – w co czwartej firmie uznano, że w związku z tym organizowanie eventów biznesowych jest niestosowne, zaś w przypadku 12 proc. kluczowi goście odwołali swój udział z powodu zagrożenia działaniami wojennymi. Sporadycznie zdarzało się też, że postanawiano przeznaczyć budżet eventowy na wsparcie uchodźców z Ukrainy. Kwestie finansowe miały mniejszy wpływ na podejmowanie decyzji o rezygnacji z organizacji wydarzenia.
W zdecydowanej większości firm (84 proc.) brak decyzji o skorzystaniu z event marketingu wiązał się z poniesieniem pewnych strat. W co trzeciej firmie, w której zrezygnowano z organizacji eventu, nie doszło z tego powodu do integracji pracowników, w co czwartej zaburzyło to budowę relacji z marką lub relacji z partnerami biznesowymi. Ucierpiały również, choć trochę rzadziej (na poziomie 13 – 15 proc.), wsparcie sprzedaży oraz pozyskiwanie nowych klientów.

Budżety i plany
W zdecydowanej większości firm, które w 2021 oraz 2022 korzystały z event marketingu, budżety, jakie były przeznaczone w 2022 na ten cel, były na takim samym lub wyższym poziomie jak w roku 2021. Również w 2023 roku sytuacja budżetowa firm w zakresie event marketingu jest podobna do tej z 2022 roku. Dodatkowo z event marketingu zamierza korzystać ponad trzy czwarte firm, co stanowiłoby wzrost o 10 pp. w stosunku do roku 2022.
Zgodnie z przewidywaniami firm biorących udział w badaniu (90 proc.) w roku 2023 największą popularnością cieszą się spotkania z kluczowymi klientami oraz spotkania integracyjne dla pracowników. Zdecydowana większość firm przewiduje, że organizowane przez nich wydarzenia będą odbywały się w formacie offline.
 
POBIERZ RAPORT „EVENT MARKETING 2022 / 2023. WYZWANIA PRZEMYSŁU SPOTKAŃ I WYDARZEŃ W NIEPEWNYCH CZASACH” PEŁNEJ WERSJI >>>
 
O raporcie „Event marketing 2022 / 2023”
Raport „Event marketing 2022 / 2023. Wyzwania przemysłu spotkań i wydarzeń w niepewnych czasach” został opracowany przez zespół prowadzony pod egidą portalu MeetingPlanner.pl, składający się z przedstawicieli agencji: Berm, Blu Experience, El Padre, KDK Events, Live Age oraz Plej. Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy IQS. Założeniem twórców publikacji jest analiza event marketingu jako narzędzia realizacji celów biznesowych w niepewnych czasach oraz zgromadzenie i prezentacja danych, które mogą być pomocne w podejmowaniu decyzji i planowaniu działań, jakie wiążą się z organizacją spotkań i wydarzeń.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl