Krzysztof Paradowski: Event marketing staje się jeszcze bardziej dojrzały
W obecnych warunkach ekonomicznych, elastyczność, optymalizacja kosztów, skupienie na mierzalnych rezultatach są kluczowe dla sukcesu w obszarze event marketingu i wydarzeń. Krzysztof Paradowski, dyrektor kreatywny, wiceprezes zarządu Blu Experience, komentuje wyniki badania klientów, dotyczące ich postrzegania event marketingu w czasach kryzysu zawarte w raporcie „Event marketing 2022 / 2023”.
Wyniki raportu są spójne z naszymi obserwacjami — event marketing staje się jeszcze bardziej dojrzały. Ostatnie 3 lata i wyzwania, przed którymi stanęli klienci i branża spowodowały, że zatrzymaliśmy się na chwilę i zadaliśmy sobie wszyscy pytania: Czy wydarzenia są nam potrzebne? Czy są efektywne? Czy są korzystnym wyborem spośród innych dostępnych narzędzi marketingowych?
Powstanie samego raportu i jego druga odsłona (w 2021 roku powstał raport Digital Event) jest najlepszym dowodem na to, że chcemy konsekwentnie monitorować rynek, zachodzące zmiany oraz trendy, aby dostarczać wiarygodnych informacji. Są one istotnym argumentem i czynnikiem branym pod uwagę przy planowaniu rodzaju aktywności, budżetów i określania celów czy wskaźników.
Jak pokazują rezultaty badania, klienci bardzo szybko wrócili do kontynuowania lub realizacji nowych projektów eventowych, co wprost oznacza, że wydarzenia są im potrzebne i skutecznie wspierają realizację celów, jeśli decydują się na nie w czasie wszechobecnej dyscypliny finansowej i ograniczaniu kosztów. Natomiast możemy zaobserwować również to, iż klienci często nie dostosowują swoich budżetów oraz terminów niezbędnych do ich realizacji w stosunku do obecnych warunków rynkowych. Postępowania i briefy często są kopią tych sprzed okresu pandemii. Rolą agencji poza oczywistym aspektem kreacji jest również precyzyjne budżetowanie i jeszcze większa optymalizacja, która wymaga czasu na znalezienie najlepszego rozwiązania, porównania ofert i negocjacje.
W czasach ekonomicznej niepewności ogromnie ważne jest, aby analizować warunki płatności, dodatkowe korzyści i zagrożenia tak, aby zainwestowane środki zwróciły się zgodnie z przyjętymi założeniami.
Z drugiej zaś strony, świadomi klienci przy tworzeniu briefów i zamówień starają się brać pod uwagę szersze spektrum odpowiedzialności wykonawcy w porównaniu z postępowaniami przed pandemią. Jako zamawiający zmuszeni są do analizy i definiowania znacznie większej ilości zewnętrznych czynników jak bezpieczeństwo, aktualna sytuacja geopolityczna, dynamiczny wzrost kosztów. Jeszcze ważniejsza jest dla nich elastyczność wykonawców i umiejętność reagowania na zmieniającą się sytuację. Przykładają także większą uwagę do różnorodnego doświadczenia i kompetencji cyfrowych wykonawcy szczególnie w przypadku realizacji online i hybrydowych.
Podsumowując — raport wyraźnie podkreśla, iż w obecnych warunkach ekonomicznych, elastyczność, optymalizacja kosztów, skupienie na mierzalnych rezultatach są kluczowe dla sukcesu w obszarze event marketingu i wydarzeń.