Mazowsze: znamy wartość przemysłu spotkań w regionie w 2023 roku
Wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego szacowany jest na poziomie 1,2 proc., a branża tworzy w regionie 36 tys. miejsc pracy. To rezultaty badania „Mazovia Events Impact 2023” opublikowanego przez Mazovia Convention Bureau.
Badanie „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact”, czyli próba oceny wpływu branży spotkań na gospodarkę regionu prowadzone było w województwie mazowieckim po raz drugi. Raport opracował zespół pod kierownictwem prof. UMK dr. hab. Krzysztofa Celucha.
W wyniku badań przeprowadzonych w 2023 roku oszacowano wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego na poziomie 1,2 proc. Wynik ten zespół prowadzący badanie uznał za wysoki, szczególnie w kontekście odbudowy przemysłu spotkań i wydarzeń po pandemii Covid 19 oraz wielu wyzwań, z którymi ta branża mierzyła się w 2023 roku (jak m.in. wojna w Ukrainie, inflacja, kryzys energetyczny). Autorzy podkreślają, że jest to istotny wkład w gospodarkę regionu.
MAZOVIA EVENTS IMPACT 2023 – KLUCZOWE REZULTATY
1,2 proc. – szacowany wkład przemysłu spotkań w wartość dodaną brutto województwa mazowieckiego
5,6 mld złotych – wartość dodana brutto wypracowana dzięki przemysłowi spotkań na Mazowszu
13 mld złotych – wkład przemysłu spotkań w produkcję globalną województwa mazowieckiego
36 tys. miejsc pracy – wkład przemysłu spotkań w tworzenie miejsc pracy w województwie mazowieckim
Jak wygląda rynek spotkań na Mazowszu
Na Mazowszu w 2023 roku (do listopada) odbyło się co najmniej 11 699 wydarzeń – były to wydarzenia korporacyjne (w tym spotkania firmowe, premiery produktów, jubileusze, wyjazdy integracyjne), kongresy, konferencje, targi i wystawy oraz incentive travel. Dla porównania w 2022 roku w hotelach woj. mazowieckim odbyło się 10 472 wydarzeń.
We wszystkich wydarzeniach brało udział co najmniej 977 146 uczestników. Średnio w wydarzeniu uczestniczyło 83 osoby (w 2022 roku było to 85 osób). Porównując Warszawę i województwo mazowieckie poza stolicą, średnia liczba uczestników spotkań była podobna. Dziennie na Mazowszu średnio odbywa się 35 spotkań.
Średnia długość trwania wydarzenia wynosiła 1,6 dnia – dotyczy to zarówno Warszawy, jak i pozostałej części województwa (przed pandemią Covid-19 spotkania w woj. mazowieckim, poza stolicą były nieco dłuższe – średnio trwały 1,8 dnia). Prawie 60 proc. wydarzeń trwało jeden dzień, 30 proc. – dwa dni, a trzydniowe spotkania stanowiły ponad 7 proc. Wydarzenia czterodniowe i dłuższe miały 3-procentowy udział w rynku.
Niemal 70 proc. wydarzeń odbywało się w hotelach czterogwiazdkowych, przy czym poza Warszawą ten udział wyniósł ponad 93 proc. Nieco powyżej 1/5 spotkań (21 proc.) miało miejsce w hotelach pięciogwiazdkowych, przy czym wszystkie te spotkania obyły się w Warszawie. Rozkład ten wyglądał bardzo podobnie w 2022 roku.
Badano także udział sektorów gospodarki. 7908 wydarzeń (67,6 proc.) zorganizowały korporacje, firmy z sektora prywatnego (MŚP) zorganizowały niemal 900 spotkań. Duży udział w rynku spotkań w woj. mazowieckim zanotowały tzw. sektor SMERF (społeczny, wojskowy, edukacyjny, religijny, partnerski) oraz stowarzyszenia i organizacje non-profit – łącznie ponad 2 tys. wydarzeń (17,6 proc.). Spotkania zaliczane do sektora rządowego stanowiły niecałe pół procenta wydarzeń.
Za największą liczbę wydarzeń w województwie mazowieckim w 2023 odpowiadają następujące branże: farmaceutyczna oraz związane ogólnie z medycyną, zdrowiem i urodą, branża technologiczna – w tym IT, telekomunikacyjna i serwisy online, dwie kolejne to: konsulting i rekrutacja oraz edukacja i szkolnictwo.
Jak prowadzone było badanie
Raport powstał jako podsumowanie projektu Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact, którego celem było zbadanie wartości rynku przemysłu spotkań na Mazowszu, określenie ekonomicznego znaczenia wydarzeń (m.in. biznesowych, społecznych, gospodarczych, kulturalnych) odbywających się na terenie województwa mazowieckiego, i zaprezentowanie ich wkładu w gospodarkę regionu. Do przeprowadzenia analizy, jej autorzy wykorzystali cztery różne kwestionariusze ankietowe, kierowane do uczestników rynku przemysłu spotkań w ramach trzech faz badania. Pierwsza ankieta skierowana była do uczestników spotkań i wydarzeń. Jej celem było określenie wielkości oraz struktury wydatków. Druga ankieta skierowana była do organizatorów (zarówno agencji, jak i docelowych klientów), których podzielono na siedem kategorii. Celem tej ankiety było m.in. określenie wielkości oraz struktury funduszy, jakimi dysponował organizator w związku z przygotowaniem wydarzeń. W tej samej fazie odrębna ankieta skierowana była do przedstawicieli biur marketingu miejsc działających w województwie mazowieckim i dotyczyła – oprócz aspektów gospodarczych – m.in. postrzegania i wizerunku województwa mazowieckiego jako destynacji przemysłu spotkań.
Ostatnia, czwarta ankieta skierowana była do przedstawicieli obiektów, w których odbywają się spotkania. Do badania wyselekcjonowano 50 miejsc na Mazowszu – wybór był celowy ze względu na rodzaj obiektu, w którym istnieje możliwość organizacji spotkań. Celem tej ankiety było poznanie wpływów podmiotu wynikających z funduszy przeznaczonych na gastronomię, wynajem powierzchni, pokojów noclegowych oraz organizacji programu merytorycznego i artystycznego.
Pełną wersję raportu można pobrać tutaj >>>
Premiera raportu „Wpływ ekonomiczny przemysłu spotkań na gospodarkę Mazowsza – Mazovia Events Impact” miała miejsce podczas wydarzenia MP Impact®: summit, awards, report, które odbyło się w grudniu 2023 roku w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.