Katowice: turystyka biznesowa odzyskuje dynamikę sprzed pandemii przy istotnym udziale Spodka i MCK

XVI Europejski Kongres Gospodarczy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach
Na zdjęciu: XVI Europejski Kongres Gospodarczy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach

Znamy wyniki raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2023 roku”, który dowodzi, że sektor turystyki biznesowej, obejmujący wydarzenia biznesowe, konferencje i kongresy rozwija się i odbudowuje, wracając do stanu sprzed pandemii. Działalność Spodka oraz Międzynarodowego Centrum Kongresowego znacząco przyczyniła się do wzrostu tej dynamiki.
 
Pomimo negatywnych czynników wpływających na stabilność rozwoju gospodarki na świecie i w Polsce, rynek wydarzeń w Katowicach w 2023 roku odnotował 6451 spotkań konferencyjnych i innych wydarzeń biznesowych. Wynika z raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2023 roku” opracowanego przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z Wydziału Zarządzania Sportem i Turystyką katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego.
Jest to wynik zbliżony do 2022 roku, kiedy zanotowano 6426 takich wydarzeń. Liczba uczestników wydarzeń biznesowych w 2023 roku wyniosła 730 001, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 552 849. uczestników w poprzednim roku. Całkowite wydatki uczestników wydarzeń biznesowych i konferencji w Katowicach w 2023 roku przekroczyły 236 milionów złotych.
 
Znaczący udział w rosnącej dynamice sektora miała Grupa PTWP. W 2023 roku Spodek gościł 533 385. uczestników podczas 218 różnorodnych wydarzeń organizowanych w tym miejscu. Międzynarodowe Centrum Kongresowe z kolei przyciągnęło łącznie 453 062 uczestników w ramach 210 wydarzeń (w tym biznesowych) zorganizowanych w jego murach.
 
– Spodek i MCK w Katowicach to dwa największe w Katowicach obiekty dla wydarzeń biznesowych. To właśnie w nich odnotowano ponad połowę ogólnej liczby osób odwiedzających wydarzenia biznesowe i konferencyjne w mieście Katowice w 2023 r. – mówi dr Krzysztof Cieślikowski, autor raportu „Rynek turystyki biznesowej w Katowicach w 2023 roku”.
 
– Przytoczone liczby pozycjonują Spodek i Międzynarodowe Centrum Kongresowe jako istotne centra spotkań biznesowych i kulturalnych w Polsce. Jesteśmy dumni z rosnącej roli, jaką odgrywamy w sektorze turystyki biznesowej. Dobrze jest móc wrócić po czasie pandemii do działania na pełną skalę i w pełni wykorzystywać potencjał zarządzanych przez nas obiektów. Frekwencja podczas wydarzeń potwierdza, że odbiorcy również na to czekali – komentuje Marcin Stolarz, prezes PTWP Event Center.
 
Spodek i MCK napędzają rozwój regionu
Do roli obiektów położonych w poprzemysłowej Strefie Kultury i organizowanych w ich przestrzeniach wydarzeń odniosła się w czasie niedawnego XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego Ursula von der Leyen, kandydatka EPL na stanowisko Przewodniczącej Komisji Europejskiej.
– Stoimy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym na terenie jednej z największych i najstarszych kopalni w Katowicach. Kiedy kopalnie zostały zamknięte, cały region ucierpiał i miasto musiało na nowo odkryć siebie i na nowo zainwestować w gospodarkę. Wymagało to czasu, inwestycji i dużej odwagi. Dzisiaj to znów tętniący życiem ośrodek gospodarczy. Tym razem dzięki startupom technologicznym i naukowym, dzięki miejscom rozrywki i kultury – to one tworzą nowe miejsca pracy dla młodych ludzi i napędzają nowoczesny rozwój przemysłowy. A zatem od regionu, w którym dominowały kopalnie węgla, przeszliśmy do miejsca, które organizuje m.in. konferencję klimatyczną ONZ. Zajęło to zaledwie 20 lat. To miasto symbolizuje transformacyjną siłę Polski i jej mieszkańców, dlatego jest w pełni uzasadnione, że to Katowice są gospodarzem Europejskiego Kongresu Gospodarczego – mówiła Ursula von der Leyen.
 
Również autor raportu, dr Krzysztof Cieślikowski, podkreśla rolę Spodka i MCK w promocji regionu, a nawet kraju. – Kalendarz wydarzeń, a także zapowiedzi wydarzeń biznesowych do realizacji w kolejnych latach w MCK i Spodku, stanowią główny przedmiot zainteresowania administracji miasta oraz podmiotów branży spotkań w Katowicach i województwie śląskim (hoteli i innych). W przypadku wydarzeń międzynarodowych są one także istotne dla podmiotów rynkowych z innych regionów Polski, w tym głównie hoteli z Krakowa. Wielkie wydarzenia biznesowe realizowane na terenie tych dwóch obiektów to znaczące produkty turystyczne regionu (miasta Katowice, województwa śląskiego, a także Polski), z silnym oddziaływaniem na ekonomikę wielu biznesów w mieście i regionie. Są one również bardzo efektywnym sposobem promocji destynacji oraz wszelkich podmiotów zaangażowanych w realizację i obsługę wydarzeń w MCK i Spodku. Wydarzenia te mają długofalowy i raczej pozytywny efekt promocyjny dla każdego podmiotu zaangażowanego w ich organizację, z uwagi na ich trwałe oddziaływanie w różnych obszarach rozwoju gospodarki regionu i społeczeństwa oraz silne relacje bezpośrednie wszystkich interesariuszy takich wydarzeń. Te dwa obiekty pełnią rolę tzw. hubów wymiany wiedzy, budowania silnych relacji i zaufania oraz promocji regionu: miasta, województwa, a także, w przypadku niektórych wydarzeń międzynarodowych, Polski – mówi dr Krzysztof Cieślikowski.
 
Niemal 1 proc. polskiego PKB wypracowuje branża MICE
Według szacunków branża MICE w minionym roku miała obroty na poziomie prawie 30 mld złotych, co stanowiło niemal 1 proc. polskiego PKB. Szanse rozwoju w najbliższych latach są bardzo optymistyczne. Temat ten był przedmiotem dyskusji podczas panelu „Branża MICE w gospodarce” w trakcie XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego. Jeszcze dziesięć lat temu w rozwiniętych krajach turystyka, w tym także turystyka kongresowa, miały śladową wartość w przychodach budżetowych. Teraz jest to już nawet 6-10 proc.
– Oficjalne statystyki nie uwzględniają wpływu przemysłu spotkań na gospodarkę w poszczególnych krajach. Jednak warto pamiętać, że ten biznes łączy kilka elementów ekonomii i jego wpływ jest zdecydowanie większy, niż początkowo zakładano. Poza tym w świecie ograniczonych zasobów surowcowych mamy możliwość wielokrotnego wykorzystywania hoteli, sal kongresowych i obiektów, gdzie organizowane są imprezy kulturalne. Idea wybudowania MCK to przykład, jak Katowice wykorzystały swoją szansę – powiedział podczas kongresowej sesji prof. Witold Orłowski z Akademii Finansów i Biznesu Vistula.

Pełny raport dostępny jest tutaj >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl