Z—Factor: Wpływ dwóch długich weekendów na liczbę wydarzeń w maju 2024 vs. 2023

Mercure Kraków Fabryczna City - obiekt, który znalazł się w Złotej Trójce obiektów w kat. Hotel Biznesowy w 12. edycji MP Power Awards
Na zdjęciu: Mercure Kraków Fabryczna City - obiekt, który znalazł się w Złotej Trójce obiektów w kat. Hotel Biznesowy w 12. edycji MP Power Awards

W maju 2024 roku Wrocław, Warszawa, Kraków i Trójmiasto odnotowały zróżnicowane wyniki w liczbie spotkań biznesowych, w dużej mierze ze względu na wpływ dwóch długich weekendów. Analiza danych wskazuje, że podczas gdy niektóre miasta, jak Kraków i Trójmiasto, odnotowały wzrost liczby wydarzeń, inne, takie jak Wrocław i Warszawa, doświadczyły spadków. Znaczący wzrost nowych klientów i mniejsza liczba uczestników wskazują na wciąż zmieniające się preferencje organizatorów spotkań. Wynika z raportu Demand Outlook przygotowanego przez Z—Factor.
 
Wrocław zanotował spadek aktywności biznesowej w maju 2024 roku, z liczbą spotkań zmniejszoną o 9,12 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Liczba nowych klientów wzrosła o 7,66 proc. i zorganizowali oni 10,44 proc. wszystkich spotkań. Spadek liczby wydarzeń zorganizowanych przez top 10 klientów o 1,68 proc. (z 15,33 proc. do 13,65 proc.) podkreśla znaczenie nowych klientów dla całościowego wyniku. Średnia długość wydarzeń wzrosła o 33 proc., ale liczba uczestników zmalała o 52 proc. Preferencje organizatorów przeniosły się na obiekty pięciogwiazdkowe, które odnotowały wzrost o 15,04 proc., kosztem hoteli czterogwiazdkowych (spadek o 14 proc.). Szczyt obłożenia tygodniowego przesunął się na wtorek (18 proc. obłożenia z tendencją spadkową do czwartku (15 proc.). Większość wydarzeń trwała jeden dzień, ale ich liczba spadła o 6,5 proc., podczas gdy liczba 2-dniowych wydarzeń wzrosła o 21 proc. Wydarzenia w centrum miasta dominują, stanowiąc 85 proc. wszystkich spotkań, podobnie jak w 2023 roku (87 proc.).

Warszawa, mimo statusu głównego ośrodka biznesowego, również odnotowała spadek liczby spotkań o 14,81 proc. w maju 2024 roku. Jest to wynikiem dużej różnicy w liczbie wydarzeń zorganizowanych w pierwszym i ostatnim tygodniu miesiąca (długie weekendy). Nowi klienci zorganizowali 10,56 proc. wszystkich spotkań, co stanowi wzrost o 4,21 proc. w porównaniu z 2023 rokiem. Top 10 klientów zorganizowało 8,96 proc. wydarzeń, co jest nieznacznym wzrostem z 7,52 proc. w 2023 roku. Średnia długość wydarzeń wzrosła o 5 proc., ale liczba uczestników zmalała o 42,3 proc. Obiekty pięciogwiazdkowe odnotowały marginalny wzrost o 0,02 proc., podczas gdy liczba wydarzeń zorganizowanych w obiektach czterogwiazdkowych wzrosła o 2,5 proc. Największe obłożenie miało miejsce we wtorek (28 proc.). Dominują wydarzenia jednodniowe, a liczba wydarzeń w centrum wzrosła o 27 proc., podczas gdy przy lotnisku spadła o 27 proc., a poza centrum o 13 proc.

Kraków wyróżniał się na tle innych miast dużym wzrostem liczby spotkań, aż o 37,77 proc. w maju 2024 roku oraz wzrostem liczby nowych klientów o 3,6 proc., którzy zorganizowali 10,90 proc. wszystkich spotkań. Udział top 10 klientów spadł o 3,74 proc. (z 17,17 proc. na 13,70 proc.). Średnia długość spotkań wzrosła o 21 proc., a liczba uczestników o 32,6 proc. Organizatorzy preferowali obiekty pięciogwiazdkowe (wzrost o 14,30 proc.) nad czterogwiazdkowe (spadek o 10,90 proc.). Najpopularniejszym dniem tygodnia na organizację spotkań były wtorki, a wydarzenia jednodniowe dominowały. Centrum miasta było częściej wybierane przez organizatorów niż obiekty poza miastem.

Trójmiasto odnotowało nieznaczny wzrost liczby spotkań o 3,05 proc. oraz największą liczbę nowych klientów. Aż 25,19 proc. spotkań w maju 2024 roku zorganizowanych zostało przez niewidzianych wcześniej na tym rynku klientów. Udział top 10 klientów spadł o 1,98 proc. (z 16,79 proc. na 14,81 proc.). Średnia długość wydarzeń wzrosła o 14 proc., a liczba uczestników o 0,85 proc. Organizatorzy preferowali obiekty pięciogwiazdkowe (wzrost o 29,8 proc.) w stosunku do czterogwiazdkowych (spadek o 29,8 proc.). Szczyt obłożenia przypadł na wtorki i czwartki, a wydarzenia jednodniowe dominowały. Liczba wydarzeń w centrum wzrosła o 28 proc., a liczba uczestników o 9 proc.

– Jedna kluczowa obserwacja z danych za maj 2024: podczas gdy ogólna liczba wydarzeń rośnie, liczba uczestników wykazuje zróżnicowane wyniki w poszczególnych miastach. Te tendencje podkreślają znaczenie strategicznego planowania i analizy potencjału liczby uczestników przez hotele, zamiast polegania wyłącznie na liczbie wydarzeń jako miary sukcesu. Na razie te wyniki wskazują na potrzebę dalszej obserwacji i analizy w kolejnych miesiącach – komentuje Joanna Piech, odpowiedzialna w Z-Factor za rozwój biznesu.

Firma Z—Factor, obecna na rynku od 2015 roku, specjalizuje się w dostarczaniu narzędzi analitycznych, które skutecznie zwiększają sprzedaż i zyski hoteli oraz centrów konferencyjnych. Do chwili obecnej, Z—Factor nawiązał współpracę z ponad 500 obiektami w 32 krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. W Polsce, Z—Factor aktywnie analizuje dane w dużych i średnich miastach, a także, na rynku pozamiejskich resortów. W ofercie firmy znajdują się trzy kluczowe rozwiązania: Demand Outlook, które pomaga klientom w efektywnym pozyskiwaniu dodatkowych zleceń konferencyjnych; Test Call Program, mający na celu podniesienie standardów obsługi klienta oraz Competition Shopping, narzędzie przeznaczone do monitorowania i analizy cen usług eventowych oferowanych przez konkurencyjne firmy.
Z—Factor jest partnerem konkursu MP Power Awards® – przeprowadza audyt nominowanych do nagrody obiektów.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl