Trzech na czterech turystów stawia na zrównoważony rozwój – wynika z najnowszego raportu Accor

Polacy planują wydawać więcej na podróże w 2025 roku. Jak wynika z raportu „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact”, 65 proc. turystów z Polski spodziewa się przeznaczyć więcej pieniędzy na wyjazdy, a tylko 8 proc. planuje oszczędności. Polska ponownie zajęła pierwsze miejsce wśród siedmiu krajów objętych badaniem zrealizowanym przez grupę hotelową Accor.
 
W przyszłym roku ponad połowa europejskich turystów (53 proc.) zakłada zwiększenie wydatków na podróże. Jednak jednym z największych wyzwań dla branży hotelarskiej jest zaangażowanie w zrównoważony rozwój i ochronę środowiska, czego oczekuje coraz więcej gości.

Apetyt na podróże jest wysoki i wciąż rośnie. Aż 88 proc. badanych planuje co najmniej jeden zagraniczny wyjazd w 2025 roku. Spośród ośmiu tysięcy ankietowanych przez Accor turystów, tylko 10 proc. planuje ograniczenie wydatków na podróże w nadchodącym roku. Grupa hotelowa prognozuje także wzrost wyjazdów służbowych w skali krajowej i międzynarodowej.
W porównaniu z bieżącym rokiem Polacy ponownie okazali się najbardziej optymistyczni pod względem swoich możliwości finansowych. Tuż za Polską uplasowali się Niemcy, gdzie 62 proc. planuje wydać więcej na wyjazdy, Hiszpania (55 proc.) oraz Holandia i Wielka Brytania (po 52 proc.). Ankietowani z Holandii i Wielkiej Brytanii spodziewają się największych oszczędności – kolejno po 12 proc. i 10 proc. planuje cięcia w rocznym budżecie. Polacy, podobnie jak Niemcy, planują oszczędzać najmniej (8 proc.).
Informacja prasowa
 
Rosnąca liczba wyjazdów idzie w parze z większym zaangażowaniem w zrównoważony rozwój. Już 73 proc. badanych (o 2 punkty procentowe więcej niż rok temu) kieruje się ekologicznymi i zrównoważonymi rozwiązaniami przy planowaniu podróży, a dla 25 proc. to kluczowa kwestia. Najczęściej zwracają na to uwagę turyści z Niemiec i Włoch (81 proc.), następnie Hiszpanii (78 proc.), Polski (77 proc.) i Francji (75 proc.). Na końcu uplasowali się Holendrzy z wynikiem 67 proc. i Brytyjczycy – 63 proc.
W związku z kryzysem klimatycznym co piąty podróżnik deklaruje unikanie podróży do miejsc narażonych na ekstremalne warunki pogodowe. Z działań, jakie podejmują goście, 36 proc. korzysta z butelek wielorazowego użytku, 35 proc. ogranicza czas kąpieli, 32 proc. stawia na lokalne i sezonowe produkty w sklepach i restauracjach a 27 proc. wspiera lokalnych przedsiębiorców podczas podróży.
 
Największą przeszkodą w dokonywaniu bardziej ekologicznych wyborów dla prawie połowy badanych (46 proc.) pozostają wysokie koszty. Z kolei 36 proc. zwraca uwagę na potrzebę większej dostępności ekologicznych opcji, a także przejrzystości w zakresie oferty – ważnej dla 34 proc. i dodatkowych benefitów za bardziej zrównoważone wybory, które podkreśla 31 proc. Ankietowani popierają również działania rządowe wspierające ekologiczne podróże, w tym obniżki cen biletów kolejowych wprowadzone w Niemczech (22 proc.) czy zakaz lotów na krótkich dystansach, gdy dostępne są bardziej ekologiczne alternatywy, uruchomiony we Francji (16 proc.).
 
Zdecydowana większość podróżnych (90 proc.) przyznaje, że natłok turystów w wybranych destynacjach znacząco wpłynie na wybór miejsca i terminów wyjazdu w 2025 roku. Jedna trzecia (31 proc.) planuje podróż poza sezonem, aby uniknąć tłumów. Co czwarty (27 proc.) zamierza omijać popularne destynacje dotknięte nadmiernym ruchem turystycznym, a ponad co piąty (22 proc.) celowo wybierze mniej znane kierunki.
 
– Nasze najnowsze badanie jasno pokazuje, że podróże na stałe wpisały się w codzienność. Europejczyków, a apetyt do wyjazdów wciąż pozostaje wysoki. Ten trend stwarza ogromne możliwości dla całej branży turystycznej i hotelarskiej, ale wiąże się również z wyzwaniami. Turyści wykazują chęć angażowania się w zrównoważoną turystykę, ale branża musi działać szybciej i skuteczniej, oferując im konkretne rozwiązania i opcje, jakich poszukują. Tylko wtedy możliwe będzie realne wsparcie zrównoważonego rozwoju w turystyce i hotelarstwie – zaznacza Patrick Mendes, CEO Premium, Midscale & Economy Accor Europe & North Africa.
 
Pozostałe wnioski z raportu:

  1. Rosnąca popularność „workation” – trend łączenia pracy z wyjazdem wypoczynkowym wciąż rośnie i w porównaniu do ubiegłego roku coraz więcej osób planuje wyjechać w tym celu. Co czwarty badany deklaruje skorzystanie z „workation” przynajmniej raz w roku – co stanowi wzrost z 19 proc. w 2024 roku, zarówno w skali lokalnej, jak i międzynarodowej.
  2. Wzrost wydatków – choć badani planują przeznaczać więcej na wyjazdy, to rosnące wydatki wpływają znacząco na podejmowane decyzje. Podróżni, szukając oszczędności, planują unikać wyjazdów w szczycie sezonu (30 proc.), wybierać tańsze noclegi (23 proc.) czy destynacje (22 proc.), zabierać mniejszy bagaż (13 proc.), ograniczać napoje (9 proc.) oraz rezygnować z przystawek i deserów (7 proc.).
  3. Powrót podróży długodystansowych – raport sugeruje, że chociaż liczba osób planujących podróże po Europie spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu z eszłym rokiem (80 proc. wobec 86 proc.), to wzrosła liczba turystów planujących wyjazdy na inne kontynenty. Dotyczy to Azji (22 proc. wobec 16 proc.), Ameryki Północnej i Centralnej (20 proc. wobec 16 proc.), Afryki (13 proc. wobec 10 proc.), Ameryki Południowej (12 proc. wobec 8 proc.) oraz Australii i Nowej Zelandii (8 proc. wobec 5 proc.).

Pełny raport „European Travel 2025: Balancing Growth and Impact” w wersji angielskiej można znaleźć tutaj >>>

Accor jako grupa hotelarska oferuje usługi w ponad 110 krajach w 5,7 tys. obiektach, 10 tys. lokalach gastronomicznych, ośrodkach wellness i elastycznych miejscach pracy. Grupa posiada jeden z najbardziej zróżnicowanych ekosystemów hotelarskich w branży, obejmujący ponad 45 marek hotelowych, od luksusowych po ekonomiczne, a także Lifestyle wraz z Ennismore. Accor jest zaangażowany w podejmowanie pozytywnych działań w zakresie etyki i uczciwości biznesowej, odpowiedzialnej turystyki, zrównoważonego rozwoju, działań na rzecz społeczności lokalnej oraz różnorodności i integracji. Założona w 1967 roku spółka Accor SA ma siedzibę we Francji i jest notowana na giełdzie Euronext w Paryżu (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku pozagiełdowym (Ticker: ACCYY) w Stanach Zjednoczonych.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl