Łukasz Gumowski: AI już nie zachwyca – sztuczna inteligencja w branży spotkań

Łukasz Gumowski, creative & strategy partner Plej
Na zdjęciu: Łukasz Gumowski, creative & strategy partner Plej

Nie chodzi o AI jako cel sam w sobie, ale o umiejętne wykorzystanie go do tworzenia lepszych, bardziej angażujących wydarzeń. Wyniki raportu „Event marketing 24/25. Człowiek w centrum w czasach AI” komentuje Łukasz Gumowski, creative & strategy partner Plej.
 
Raport pokazuje interesującą rozbieżność w deklaracjach dotyczących wykorzystania AI w branży eventowej. Z jednej strony 79 proc. respondentów twierdzi, że ich firmy korzystają z narzędzi AI, ale gdy przyjrzymy się bliżej tym danym, tylko co piąta osoba deklaruje, że robi to w sposób zaawansowany. Warto zadać pytanie – co kryje się za tymi deklaracjami? Czy mówimy o prostym wykorzystaniu ChatGPT do tworzenia prezentacji, czy o rzeczywistej integracji AI w procesach eventowych? Na własnym przykładzie widzę podobną tendencję.
Przy premierze Kia EV9, którą realizowaliśmy na pasie startowym lotniska, wykorzystanie zaawansowanych technologii było istotne – 400 urządzeń świetlnych, mapping na 100-metrowej ścianie lasu – ale to nie technologia była celem samym w sobie. Najważniejsze było stworzenie niezapomnianego doświadczenia, które podkreślało innowacyjność i ekologiczny charakter samochodu. Technologia była tylko narzędziem służącym większemu celowi – budowaniu emocjonalnego połączenia między marką a uczestnikami wydarzenia.

Ta dysproporcja między powszechnym wykorzystaniem a rzeczywistą ekspertyzą mówi nam coś ważnego o obecnym etapie rozwoju branży. Jesteśmy w fazie eksperymentów i nauki, ale brakuje systematycznego podejścia do rozwoju kompetencji. Według badań Deloitte, tylko 23 proc. organizacji zapewnia swoim pracownikom kompleksowe szkolenia w zakresie AI. Uważam, że dziś to jest właśnie główny element, na którym należy skupić uwagę branży – edukacja i budowanie nowych kompetencji, zarówno po stronie klientów, jak i agencji. Wiemy już jakie są możliwości, teraz musimy zadbać o to, żeby to wdrożyć w życie.

PRYWATNOŚĆ UCZESTNIKÓW A EFEKTYWNOŚĆ EVENTU

Źródło: Raport: „Event marketing 2024/2025. Człowiek w centrum w czasach AI”

Szczególnie widoczne jest to w podejściu do prywatności uczestników wydarzeń. Tylko 13 proc. organizatorów byłoby gotowych postawić efektywność wydarzenia ponad prywatnością uczestników – i nie jest to przypadek. Według raportu KPMG, 79 proc. konsumentów wyraża zaniepokojenie sposobem, w jaki ich dane biometryczne mogą być wykorzystywane podczas wydarzeń na żywo. Nie są to bezpodstawne obawy – systemy AI używane do analizy zachowań uczestników mogą, często nieświadomie, przetwarzać dane wrażliwe, takie jak stan emocjonalny czy nawet zdrowotny. Jest to szczególnie istotne w kontekście rosnącego wykorzystania technologii rozpoznawania twarzy i śledzenia zachowań podczas eventów.
 
Najbardziej obiecujące zastosowania AI nie dotyczą efektów specjalnych czy atrakcji dla uczestników. Według badania, 52 proc. firm widzi największy potencjał w inteligentnych analizach danych i trendów, a 47 proc. w lepszym profilowaniu uczestników. To pokazuje, że najbardziej obiecujący potencjał AI leży w procesach planowania, projektowania, kreacji, personalizacji i optymalizacji wydarzeń. Jednak zarówno agencje, jak i klienci są dopiero na początku drogi – uczą się, które narzędzia do jakich zadań najlepiej wykorzystać. To nie jest jeszcze rewolucja, a raczej okres eksperymentów i zdobywania pierwszych doświadczeń.
 
WAŻNOŚĆ POSIADANIA KOMPETENCJI W ZAKRESIE AI PRZEZ AGENCJE EVENTOWE

Źródło: Raport: „Event marketing 2024/2025. Człowiek w centrum w czasach AI”

Interesujące jest też to, że mimo stosunkowo niskiego poziomu zaawansowania, aż 56 proc. klientów oczekuje od agencji eventowych kompetencji w zakresie AI. To stawia przed agencjami jasne wyzwanie – muszą wyprzedzać rynek w rozumieniu i wykorzystaniu tych technologii. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że właśnie agencje eventowe oraz reklamowe staną się jednymi z najbardziej wyspecjalizowanych podmiotów w zakresie praktycznego wykorzystania generative AI. To naturalna kolej rzeczy – pracując nad setkami różnorodnych projektów rocznie, mają unikalną możliwość testowania i doskonalenia tych narzędzi w realnych warunkach. Nie chodzi jednak o AI jako cel sam w sobie, ale o umiejętne wykorzystanie go do tworzenia lepszych, bardziej angażujących wydarzeń.
 
Patrzę na te dane przez pryzmat własnych doświadczeń i widzę, że znajdujemy się w kluczowym momencie transformacji branży. AI nie jest już tylko modnym dodatkiem – staje się integralną częścią procesu planowania i realizacji eventów. Jednak najważniejsze pozostaje to, co zawsze było sednem naszej branży – umiejętność tworzenia znaczących doświadczeń dla uczestników. Technologia jest tylko narzędziem, które pomaga nam robić to lepiej.

Zobacz główne wnioski z raportu „Event marketing 2024/2025. Człowiek w centrum w czasach AI” >>>

Pobierz pełną wersję raportu >>>

Autor: Łukasz Gumowski, creative & strategy partner Plej
Łukasz Gumowski jest współtwórcą i wiceprezesem Plej, jednej z wiodących niezależnych agencji marketingowych w Polsce, która w 2024 roku znalazła się w TOP10 najlepszych agencji eventowych na świecie według Eventex Index. Jako creative & strategy partner odpowiada za kreację i strategię, projektując kompleksowe rozwiązania dla czołowych marek w Polsce i za granicą. Absolwent prawa UW i Executive MBA Politechniki Warszawskiej, jest członkiem SAR.
 
Plej to jedna z wiodących agencji komunikacji marketingowej w Polsce, działająca na styku eventów, technologii i kompleksowej komunikacji marek. Należy do ścisłej światowej czołówki (TOP10 Eventex Index 2024). To wielokrotny laureat najbardziej prestiżowych nagród branżowych, w tym Eventex Awards, MP Power Awards®, The Webby Awards czy The Lovie Awards. Zespół ekspertów tworzy i wdraża przełomowe rozwiązania dla największych międzynarodowych marek – od strategii komunikacji, przez innowacyjne projekty technologiczne, po spektakularne wydarzenia i aktywacje. Agencję wyróżnia unikalne połączenie kreatywnej odwagi z precyzją realizacji, poparte wieloletnim doświadczeniem w budowaniu wartości marek oraz stosowanie najwyższych standardów jakości i zrównoważonego rozwoju w każdym aspekcie działalności.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl