Agencje public relations w 2025 roku przewidują wzrost
Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały uznane za kluczowe obszary wzrostu wśród uczestników tegorocznego badania International Public Relations Network (IPRN). Tuż za nimi uplasowało się zarządzanie kryzysowe.
Branża public relations w 2025 roku charakteryzuje się zarówno dużymi możliwościami, jak i wyzwaniami. Agencje muszą sprostać niepewności gospodarczej, gwałtownym zmianom technologicznym oraz ewoluującym oczekiwaniom klientów. Podobnie jak w 2024 roku, niestabilność ekonomiczna na świecie, konflikty geopolityczne oraz przyspieszona transformacja technologiczna pozostają istotnymi wyzwaniami dla branży komunikacji i public relations.
Aby przeanalizować kluczowe trendy i szanse w branży, International Public Relations Network przeprowadziła kompleksowe badanie wśród swoich członków w 22 krajach. Celem badania była ocena oczekiwań dotyczących wzrostu, priorytetów inwestycyjnych oraz najważniejszych wyzwań stojących przed branżą public relations. 69 proc. badanych spodziewa się wzrostu w 2025 roku. Ten entuzjazm potwierdza zdolność sektora do ewolucji, wdrażania innowacji oraz utrzymania strategicznej roli w złożonym globalnym krajobrazie.
– Nasze coroczne badanie ponownie potwierdza siłę i zdolność adaptacyjną sektora public relations – powiedział Rodrigo Viana de Freitas, prezes IPRN. – Pomimo globalnej niepewności, agencje PR wciąż budują i utrzymują silne, oparte na zaufaniu relacje z klientami. Ta odporność podkreśla kluczową rolę sektora w przeprowadzaniu partnerów biznesowych przez zmiany i kryzysy oraz dostarczaniu wartości. – W czasach coraz bardziej złożonego otoczenia biznesowego, rola specjalistów PR nigdy nie była tak ważna – dodał prezes IPRN. – Od zarządzania reputacją oraz komunikacją kryzysową, po transformację cyfrową i strategie ESG – nasza branża wykazuje niezwykłą elastyczność. Wyniki tegorocznego badania pokazują, że innowacyjność, zdolność do adaptacji i zaufanie to trzy filary kształtujące przyszłość public relations.
Najważniejsze wnioski
Najbardziej perspektywiczne obszary wzrostu
Komunikacja strategiczna i doradztwo PR zostały wskazane jako najbardziej obiecujący obszar rozwoju przez 25 proc. respondentów. Na drugim miejscu uplasowało się zarządzanie kryzysem i zmianą, uznane przez 21 proc. ankietowanych za kluczową dyscyplinę w dzisiejszym niestabilnym środowisku biznesowym.
Sektory o największym potencjale
20 proc. agencji wskazało technologię jako najważniejszy sektor dla rozwoju PR. Inne perspektywiczne sektory to: energetyka i media (14 proc.), sektor publiczny i administracja (13 proc.), zdrowie i wellness (9 proc.), artykuły konsumpcyjne oraz żywność i napoje (7 proc.).
Priorytety inwestycyjne
Pierwsze miejsce wśród obszarów inwestycyjnych zajęła kreatywność. Za kluczową dla wyróżnienia się na rynku wskazało ją 16 proc. agencji biorących w badaniu. Inne priorytetowe obszary inwestycji to: komunikacja wewnętrzna i marketing (15 proc.), podnoszenie kwalifikacji pracowników i minimalizacja rotacji (15 proc.), produkcja treści multimedialnych (14 proc.), technologie i produkcja cyfrowa (12 proc.), narzędzia do zarządzania (12 proc.).
Wyzwania dla branży
Niepewność gospodarczą oraz niechęć klientów do inwestowania uznało za kluczowe wyzwanie 29 proc. respondentów. Kolejne wyzwania to: wdrażanie nowych technologii (23 proc.), pozyskiwanie i zatrzymywanie pracowników (17 proc.), wpływ inflacji i rosnących stóp procentowych (10 proc.).
Nowe priorytety
Reputacja korporacyjna (22 proc.) oraz komunikacja ESG (21 proc.) zyskują na znaczeniu jako kluczowe elementy budowania zaufania i wiarygodności marek.
Strategie zintegrowanej komunikacji (19 proc.) i PR marki (17 proc.) wyróżniają się jako kluczowe podejścia do wzmocnienia pozycji rynkowej w 2025 roku.
Badanie IPRN podkreśla dynamiczny i ewoluujący krajobraz PR, w którym agencje odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu narracji marek, angażowaniu interesariuszy i budowaniu wartości biznesowej. Aby utrzymać konkurencyjność, agencje muszą priorytetowo traktować kreatywność, transformację cyfrową oraz rozwój pracowników – kluczowe czynniki sukcesu w coraz bardziej złożonym środowisku biznesowym.
Kraje biorące udział w badaniu
Brazylia, Kanada, Chile, Kolumbia, Czechy, Dania, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Luksemburg, Niderlandy, Polska, Portugalia, Portoryko, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone.
Przedstawicielem International Public Relations Network w Warszawie jest agencja Public Dialog.
International Public Relations Network (IPRN) to międzynarodowa sieć niezależnych agencji public relations i komunikacji, zrzeszająca około 50 członków w ponad 100 największych miastach i 30 krajach na pięciu kontynentach. Sieć obejmuje wszystkie sektory branży PR i reprezentuje łączny obrót na poziomie około 150 milionów dolarów, zatrudniając ponad 1000 pracowników i obsługując 4000 klientów w różnych agencjach.