W mediach najwięcej o Warszawie

W pierwszym kwartale tego roku Warszawa była miastem najczęściej pojawiających się w mediach spośród miast wojewódzkich. Na podium znalazły się także Kraków i Poznań. Wyniki analizy „Stolice Regionów” porównują „medialny image” osiemnastu miast wojewódzkich.
W najnowszym zestawieniu „Press-Service Monitoring Mediów” analizie poddano materiał pochodzący z ponad 1100 tytułów prasowych, pięciu mln źródeł internetowych oraz 100 stacji radiowych i telewizyjnych. Według raportu od stycznia do marca tego roku na temat stolic regionalnych pojawiło się łącznie niemal 1,9 mln informacji. W pierwszej trójce znalazły się Warszawa, Kraków i Poznań.
Liczba wzmianek na temat Warszawy w pierwszych trzech miesiącach tego roku sięgnęła prawie 450 tys., niemniej należy zaznaczyć, że to jednak o około 8 tys. mniej niż w tym samym okresie 2016 roku.
Wykres.1 Liczba publikacji na temat miast wojewódzkich we wszystkich mediach w okresie styczeń - marzec 2017
Z nieznacznym spadkiem liczby publikacji względem ubiegłego roku zmagają się też stolice Małopolski i Wielkopolski. Drugi w zestawieniu Kraków doczekał się ponad 200 tys. wzmianek, natomiast Poznań 180 tys. W obu przypadkach jednak to również o około 13 tys. publikacji mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.
Warszawa zdeklasowała też pozostałe miasta pod względem wskaźnika dotarcia i promocji. Choć potencjalna liczba kontaktów z materiałami dotyczącymi miasta stołecznego wyniosła zaledwie 180 mld i była mniejsza o 93 mld niż w zestawieniu z początku ubiegłego roku, to ekwiwalent reklamowy wzrósł o niemal 110 mln zł. Wartość AVE w okresie od stycznia do marca 2017 roku, to dla Warszawy ponad 3 mld zł.
Wykres 2. Wartość ekwiwalentu reklamowego publikacji dla miast wojewódzkich w okresie styczeń – marzec 2017
Stolica zdominowała także Internet. W sieci na jej temat pojawiło się prawie 360 tys. publikacji. Najczęściej Warszawę wspominały portale: www.stooq.com, www.kulturadostepna.pl i www.najnowsze-wiadomosci.eu.
Wydarzenia odbywające się w Krakowie także najczęściej przykuwały uwagę dziennikarzy internetowych: www.krakow.pl, www.kulturadostepna.pl, www.gazetakrakowska.pl. Łącznie w sieci pojawiło się ponad 155 tys. publikacji.
O Poznaniu, który zaklasyfikował się do pierwszej trójki najczęściej pisano na www.poznan.pl, www.epoznan, www.kulturadostepna.pl. W sumie informacji o mieście w Internecie pojawiło się ponad 137 tys.
Analizy medialne i przeglądy mediów stanowią jeden z elementów w tworzeniu skutecznej strategii komunikacji. Jak zaznaczają autorzy raportu, taki wgląd w doniesienia pozwala nie tylko na zbieranie wiadomości o marce, ale także na audyt poczynań konkurencji. Metropolie nieustannie rywalizują przecież o uwagę potencjalnych turystów. Analiza działań miast konkurencyjnych pozwala zdobyć wiedzę dotyczącą konkretnych akcji reklamowych, festiwali czy innych wydarzeń specjalnych.
Pełny raport „Stolice Regionów”
Metodologia badania:
Raport „Stolice Regionów” to kwartalne badanie Press-Service Monitoring Mediów, które porównuje wizerunek 18 miast wojewódzkich. W analizę uwzględnione są następujące wskaźniki: liczba publikacji w podziale na media, dotarcie oraz wartość ekwiwalentu reklamowego materiałów, obecność stolic województw na pierwszych stronach gazet oraz w tytułach prasowych, zmiany w czasie ukazywania się publikacji oraz najaktywniejsze źródła.