Demand Outlook – listopad 2017 vs 2016: mniej w Warszawie, ale więcej w skali Polski

Według danych dostarczonych przez monitorujący rynek spotkań system Demand Outlook, w listopadzie 2017 w skali kraju odbyło 5168 wydarzeń, co oznacza wzrost o 1,7 proc. w porównaniu do listopada 2016. Wzrost liczby spotkań, jaki jest dostrzegalny w Polsce, najbardziej widoczny jest w takich miastach jak Kraków, Trójmiasto i Aglomeracja Śląska. Mimo wzrostu liczby imprez średnie obłożenie spadło o 1,6 proc. i w bieżącym roku wyniosło 7,9 proc.
Spadek był przy tym zauważalny we wszystkie dni tygodnia, za wyjątkiem wtorków, w które wzrosło ono o 0,2 proc. i wyniosło 10,3 proc. Najniższe obłożenie odnotowano w niedziele – 3,9 proc.
Mimo spadku obłożenia, niemal w każdy dzień tygodnia wzrosła liczba realizowanych wydarzeń. Najbardziej popularne okazały się czwartki, które względem poprzedniego roku wykazały wzrost liczby wydarzeń o 49,4 proc. do poziomu 1637 imprez.
Co do udziału w rynku, zarówno w listopadzie 2017, jak i listopadzie 2016 na najwyższej pozycji znajdowały się obiekty niezależne – jednak w bieżącym roku straciły one 14 proc. w porównaniu do roku poprzedniego, osiągając udział na poziomie 44 proc. Jednocześnie wszystkie sieci hotelowe umocniły się lub co najmniej zachowały swoją pozycję. Wiodące z nich, wzmocniły się identycznie o 2 proc. - Accor do poziomu 15 proc., Hilton Worldwide do poziomu 8 proc., IHG do poziomu 5 proc. Sieci Best Western i Carlson Rezidor wykazały wzrost obłożenia o 1 proc.
Co do typu obiektu można zauważyć, że obłożenie hoteli w listopadzie 2017 i 2016 było podobne i wyniosło 11,4 proc. w 2016 roku oraz 11,6 proc. w 2017 roku. Natomiast spadło ono w obiektach i salach na specjalne wydarzenie – o 5 proc. oraz centrach wystawienniczych i kongresowych – o 2,3 proc. Spadek ten jest wyraźnie odczuwalny dla średniego obłożenia w całym kraju.
Najbardziej aktywna w skali kraju branża to w listopadzie 2017 – branża farmaceutyczna / medyczna, która zorganizowała 753 spotkania, czyli o 1,8 proc. spotkań więcej niż w tym samym miesiącu 2016 roku. Druga w rankingu – branża edukacyjna zorganizowała 637 spotkań – o 3,9 proc. więcej niż przed rokiem, a kolejna – technologie / IT – 419 spotkań, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem.
WARSZAWA
W Warszawie, w listopadzie 2017 odbyło się 1471 spotkań, czyli o 17,8 proc. mniej niż w listopadzie 2016. W stolicy spadło także średnie obłożenie – z 7,9 proc. w zeszłym roku do 6,1 proc. w bieżącym. Spadek obłożenia dotyczy każdego dnia tygodnia oprócz poniedziałków i wtorków. Największy udział w rynku miały w 2017 roku obiekty niezależne – 35 proc., jednak odnotowały one wyraźny spadek w porównaniu do roku 2016 – o 19 proc. Wśród sieci hotelowych dominowała sieć Accor, która zyskała 3 proc., odnotowując w listopadzie tego roku 17-proc. udział w rynku, sieć Hilton Worldwide, która zyskała 4 proc. i odnotowała w tym roku 17-proc. udział oraz sieć Marriott International, która zyskała 4 proc. i wykazała w listopadzie 2017 udział w rynku na poziomie 9 proc. Jeśli chodzi o typ obiektu, to pod względem użytej powierzchni hotele zyskały 2,4 proc. (głównie 5- i 3-gwiazdkowe obiekty) i wykazały średnio 20,6 proc. obłożenia. Jednocześnie obiekty i sale na specjalne wydarzenie straciły 1,9 proc., a centra wystawiennicze i kongresowe straciły 3,3 proc. W porównaniu do listopada 2016 można zaobserwować spadek liczby spotkań realizowanych w Warszawie przez każdą z raportowanych branż, w tym przez farmaceutyczną / urodową – spadek o 20,5 proc. oraz edukacyjną – spadek o 22,78 proc.
KRAKÓW
W Krakowie, w listopadzie 2017 odbyły się 604 spotkania – to o 14,4 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni wyniosło 11,8 proc. i w porównaniu do roku ubiegłego spadło o 1 proc. Strata średniego obłożenia została zidentyfikowana głównie w poniedziałki i piątki – identycznie o 3,1 proc., a największy wzrost w czwartki – o 2.5 proc. Mimo strat w obłożeniu każdy dzień tygodnia odnotował w Krakowie wzrost liczby zrealizowanych wydarzeń.
Największy udział w rynku zanotowały, identycznie jak w roku ubiegłym, obiekty niezależne – 26 proc., które jednak straciły aż 20 proc. w porównaniu do listopada 2016. Jeśli chodzi o wiodące sieci hotelowe, Best Western umocniła swoją pozycję o 6 proc. i wykazała 15-proc. udział w rynku, zaś Hilton Worldwide oraz IHG wzmocniły się identycznie o 5 proc. do poziomu 12 proc. udziału w rynku każda.
Najbardziej aktywna w Krakowie branża to w listopadzie 2017 – branża edukacyjna, która zorganizowała o 23,6 proc. spotkań więcej niż przed rokiem.
AGLOMERACJA ŚLĄSKA
W Aglomeracji Śląskiej w listopadzie 2017 odbyło się 591 spotkań – to o 12,3 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni wzrosło – o 0,7 proc. i w bieżącym roku wyniosło 10 proc. W skali tygodnia obłożenie spadło w środy i czwartki, zaś wzrosło w każdy z pozostałych dni.
Największy udział w wykorzystaniu całkowitej dostępnej powierzchni – 38 proc. odnotowały obiekty niezależne. Ich udział w rynku był jednak mniejszy o 11 proc. w porównaniu do listopada ubiegłego roku. Obiekty sieci Diament zachowały swoją pozycję najmocniejszej sieci z 20 proc.-owym udziałem w rynku, zaś udział kolejnej – Best Western wzrósł o 3 proc., Vienna o 2 proc., Accor o 3 proc. Najbardziej aktywna w mieście branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała o 12,8 proc. wydarzeń więcej niż przed rokiem.
WROCŁAW
Wrocław w listopadzie 2017 gościł 660 spotkań – to o 12,2 proc. więcej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie całkowitej dostępnej powierzchni w tym mieście wyniosło 18,9 proc., czyli o 1,6 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Spadek obłożenia odnotowano zwłaszcza w soboty – o 9,9 proc. oraz w poniedziałki – o 8 proc. Największy udział w rynku odnotowały w bieżącym roku obiekty niezależne – 39 proc. użytej powierzchni, które zachowały wynik z listopada 2016, a także sieć Accor 33 proc. użytej powierzchni – spadek udziału o 2 proc. do roku ubiegłego.
Najbardziej aktywne we Wrocławiu to branże farmaceutyczna / medyczna - 94 spotkania, czyli o 20.5 proc. więcej niż rok temu oraz branża IT– 79 spotkań, czyli o 19.7 proc. więcej niż przed rokiem.
TRÓJMIASTO
W Trójmieście liczba wszystkich zrealizowanych spotkań wyniosła w listopadzie tego roku 480 i była o 28,7 proc. niż w tym samym miesiącu 2016 roku. Średnie obłożenie całej dostępnej powierzchni wyniosło 9,8 proc. i było o 2,3 proc. wyższe niż w listopadzie 2016. Wzrost obłożenia jest przy tym zauważalny w każdy dzień tygodnia oprócz piątków i sobót. Największy udział w rynku zanotowały obiekty niezależne – 42 proc., choć i straciły w porównaniu do poprzedniego roku 14 proc., zachowały pozycję lidera. Sieć Accor zdobyła 22 proc. rynku, co stanowi 9-proc. wzrost w porównaniu do roku ubiegłego. Sieć Focus natomiast wykazała 13-proc. udział, co oznacza dla niej wzrost o 3 proc. Najbardziej aktywna branża farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 76 spotkań – to o 55,1 proc. więcej niż w listopadzie 2016.
POZNAŃ
W Poznaniu w listopadzie 2017 roku odbyły się 361 spotkania – to o 14,6 proc. mniej niż w listopadzie 2016. Jednocześnie odnotowano tu wzrost średniego obłożenia o 0,4 proc. - do poziomu 15 proc. Obłożenie wzrosło we wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem piątków, sobót i niedziel. Pod kątem udziału w rynku liderem w Poznaniu okazały się obiekty niezależne, które wzmocniły swoją pozycję o 3 proc., wykazując 41-proc. udział. Najsilniejsza sieć – Accor wykazała w listopadzie bieżącego roku 35-proc. użycie powierzchni, co względem listopada 2016 stanowi 1-proc. spadek. W analizowanym miesiącu tego roku najaktywniejsza branża – farmaceutyczna / medyczna zorganizowała 55 spotkań, a liczba ta stanowi o 21,4 proc. mniej niż rok temu.
LUBLIN
W Lublinie łączna liczba zrealizowanych wydarzeń wyniosła w listopadzie tego roku 204 i było to o 6,8 proc. spotkań więcej niż w listopadzie 2016. Jeśli chodzi o średnie obłożenie, wyniosło ono 5,9 proc., wykazało więc spadek w porównaniu do ubiegłego roku, a strata dotyczy każdego dnia tygodnia. W 2017 roku najwięcej spotkań zorganizowała w Lublinie branża edukacyjna – 49, a także klienci prywatni – 35 spotkań.
ŁÓDŹ
Łódź gościła w listopadzie bieżącego roku 165 spotkań, co stanowiło o 12,2 proc. spotkań mniej niż w listopadzie 2016. Średnie obłożenie w tym roku wyniosło 7,7 proc. i było o 0,1 proc. wyższe niż przed rokiem. Spadek liczby wydarzeń dotyczy każdego dnia tygodnia oprócz czwartków, sobót i niedziel. W badanym przedziale czasu tego roku najbardziej aktywna branża edukacyjna zorganizowała w Łodzi 26 spotkań – to o 2 wydarzenia więcej niż w roku 2016. Identyczny wzrost odnotowała branża farmaceutyczna / medyczna i w efekcie zorganizowała tu również 26 spotkań.