Marta Gomes: Jestem optymistką, ale to czas wyzwań
„Musimy zwiększyć świadomość i wdrożyć konkretne środki w celu ochrony środowiska i maksymalizacji wpływu wydarzeń”. Marta Gomes, deputy executive director Sales & Marketing Division, Viparis, prezydent International Congress and Convention Association (ICCA), odpowiada na pytania Krzysztofa Celucha w cyklu „She means business…”.
Krzysztof Celuch: She Means Business – oznacza…?
Marta Gomes: Zapewnienie kobietom takich samych perspektyw zawodowych, jakie mają mężczyźni, równych wynagrodzeń oraz możliwości awansu. We Francji wszystkie firmy zatrudniające ponad 50 pracowników są prawnie zobowiązane do mierzenia i publikowania swojego wskaźnika równouprawnienia płci, obejmującego takie kluczowe parametry jak różnice w wynagrodzeniach, podwyżki wynagrodzeń, awanse i równość w najwyższych kategoriach wynagrodzeń. Myślę, że to dobra inicjatywa: osoby dołączające do twojej firmy są zainteresowane twoimi wartościami i zaangażowaniem na rzecz równości, integracji i różnorodności oraz chcą zobaczyć, że działania w tym kierunku, to nie jest to tylko przekaz marketingowy.
KC: Branża spotkań w Twoich oczach w najbliższych 24 miesiącach…
MG: Widzieliśmy silny powrót do wydarzeń osobistych, ponieważ ludzie zdali sobie sprawę, że spotkania twarzą w twarz przynoszą nieplanowane możliwości, które sprzyjają tworzeniu współpracy i budowaniu społeczności. Jestem optymistką, wierzę, że wydarzenia będą nadal odnosić sukcesy w przyciąganiu zwiedzających, wystawców i delegatów w przyszłości. Jednak wartość podróży w celu osobistego uczestniczenia w wydarzeniu musi być zrównoważona troską o środowisko, zrównoważony rozwój i możliwie największą redukcją naszego śladu węglowego. Niezależnie od tego, czy chodzi o transport delegatów i kompensację emisji dwutlenku węgla, recykling materiałów, ograniczenie marnotrawstwa żywności, czy wykorzystania tworzyw sztucznych: musimy zwiększyć świadomość i wdrożyć konkretne środki w celu ochrony środowiska i maksymalizacji wpływu wydarzeń.
KC: Twoje cele biznesowe i plany, pomysły na 2023?
MG: Właśnie zostałam wybrana na prezydent ICCA i mam wiele celów wyznaczonych dla naszego stowarzyszenia na nadchodzące miesiące. Przede wszystkim wzmocnienie zaangażowania w naszą społeczność w miarę wychodzenia z pandemii. Na początku 2023 roku uruchomimy ankietę dla członków, aby dowiedzieć się więcej o wyzwaniach stojących przed każdym członkiem, uzyskać informacje zwrotne na temat programów i usług, które są dla nich ważne, oraz szczegółowo przyjrzeć się różnicom między regionami, aby dostosować naszą ofertę. Jesteśmy w trakcie finalizowania naszej transformacji cyfrowej i w nadchodzących miesiącach uruchomimy nową stronę internetową, strukturę bazy danych i katalog online. Będziemy wzmacniać nasze zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, współpracując z organizatorami kongresów i innymi międzynarodowymi stowarzyszeniami oraz szczegółowo omawiając działania niezbędne do zmniejszenia naszego śladu węglowego. Będziemy nadal wspierać talenty jutra, wzmacniając naszą odnoszącą sukcesy ICCA Future Leaders Council, która zapewnia nam wkład i spostrzeżenia młodszych pokoleń, oraz nadal rozwijać nasz program certyfikacji ICCASkills, który zapewnia szkolenia i programy motywacyjne pomagające rozwijać się naszym zespołom.
KC: Twoje największe osobiste wyzwanie w nadchodzących miesiącach.
MG: Rozpoczęcie nowego roku z energią i motywacją ze wszystkimi zespołami, z którymi pracuję: moim fantastycznym zespołem w Viparis zarządzającym sprzedażą wydarzeń, rozwojem biznesowym i projektami innowacyjnymi dla naszej firmy, zespołem ICCA świadczącym usługi i budującym korzyści dla naszych członków oraz zarządem ICCA, który pracuje nad wizją i strategią naszego stowarzyszenia na nadchodzące lata. Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na zasłużony urlop, po którym rozpoczynamy rok pełen entuzjazmu i nowych pomysłów.
Marta Gomes, deputy executive director Sales & Marketing Division, Viparis, president International Congress and Convention Association
Marta Gomes z branżą spotkań związana jest od niemal dwudziestu lat, współpracując z naukowcami, organizatorami wydarzeń i partnerami instytucjonalnymi, w celu pozyskania organizacji międzynarodowych kongresów do Paryża. Odpowiada za sprzedaż i rozwój biznesu w firmie Viparis, która organizuje blisko 1000 wydarzeń rocznie w 12 obiektach w rejonie Paryża.
Jest także obywatelką Europy, dorastała w Portugalii, studiowała w Wielkiej Brytanii, a obecnie mieszka we Francji.
W listopdzie 2022 roku została wybrana na stanowisko prezydent ICCA. Międzynarodowa współpraca, innowacyjność, współpraca z organizatorami wydarzeń i edukacja to, jej zdaniem, kluczowe czynniki, które przyczynią się do świetlanej przyszłości branży wydarzeń biznesowych.
prof. dr. hab. Krzysztof Celuch, wykładowca akademicki. Związany jest głównie z dwiema uczelniami Szkołą Turystyki i Hotelarstwa Vistula w Warszawie, gdzie pełni funkcję prorektora, oraz Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu. Profesor na Uniwersytetach w Austrii, Francji, USA i Chinach oraz trener i coach (CMM, CITE, CIS, HMCC, CED).
Przewodniczący Jury konkursu MP Power Awards® organizowanego przez MeetingPlanner.pl.
Laureat wielu nagród i wyróżnień – w 2022 roku został uhonorowany najważniejszą w branży przemysłu spotykań i wydarzeń nagrodą – Event Industry Council Hall of Leaders.
Specjalizuje się w przemyśle spotkań, event marketingu i zarządzaniu wydarzeniami (event management). Działa w obszarze badań i współpracy przy budowaniu edukacji przyszłości. Prowadzi badania dotyczące przemysłu spotkań – inicjator i kierownik zespołu takich projektów badawczych jak: „Poland Meetings Impact” czy „Poland Events Impact”.
Cykl Celuch pyta… She means business…
Krzysztof Celuch prowadzi rozmowy z przedstawicielkami międzynarodowego rynku spotkań, które w swoich często bardzo specjalistycznych sektorach branży osiągnęły sukces. Jaka jest ich strategia i jakimi wartościami kierują się w biznesie? Co stanowi największe wyzwania? Jaka jest branża w ich oczach? Jaki ich specjalizacja ma wpływ na rozwój rynku.