Wojciech Liszka: Perspektywy są bardzo dobre
Zadaniem Meetings Week Poland i branży jest podnoszenie kwalifikacji, przygotowanie do obsługi wydarzeń o różnej specyfice oraz konsolidacja i budowanie współpracy. Rozmowa z Wojciechem Liszką, prezesem MPI Poland, inicjatorem Meetings Week Poland.
MP.pl: Meetings Week Poland – na czym polega idea tego przedsięwzięcia, bo sama nazwa wydaje się być bardzo pojemna?
Wojciech Liszka: Idea jest pojemna. Meetings Week w pierwotnej formie miał być porozumieniem marketingowym czterech największych stowarzyszeń branży spotkań. Wszyscy organizujemy sesje edukacyjne, wspólne działania miały pomóc wykorzystać synergię promocji i zwrócić uwagę mediów pozabranżowych na przemysł spotkań
Aktualnie MWP stał sie platformą, za pomocą której różne podmioty mogą realizować swoje bardzo różnorodne cele. Stając sie największym wydarzeniem naszej branży w Polsce, Meetings Week Poland jest sie juz nie tylko narzędziem edukacji branży. To również miejsce wymiany poglądów, któremu nie tylko przyglądają sie, ale również w którym uczestniczą przedstawiciele władz. Niesie to za sobą możliwości wpływania na kształtowanie pozycji naszej branży i pozyskiwania budżetów na promocję i rozwój. MWP to również niepowtarzalna możliwość nawiązania kontaktu z ponad tysiącem uczestników tygodnia spotkań, szansa na wyłapanie największych talentów spośród grona Future Leaders Forum czy wreszcie moment wyróżnienia najjaśniej błyszczących gwiazd naszej branży podczas gali MP Power Awards.
MP.pl: Skąd pomysł na to, aby taki projekt zrealizować? Czy tego typu inicjatywy mają już na świecie swoją tradycję?
WL: Ponad trzy lata temu dyskutowałem z Piotrem Wilczkiem z Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce (Piotr Wilczek był wówczas prezesem SKKP) na temat idei wspólnego przedsięwzięcia stowarzyszeń branżowych. Piotr miał pomysł organizacji kongresu stowarzyszeń, w który moglibyśmy sie wspólnie zaangażować. Natomiast ówczesna członkini MPI Poland Katarzyna Bobowska zwróciła uwagę na podejmowane w innych branżach działania związane z organizacją tygodni branżowych. Nie inspirowaliśmy sie innymi wydarzeniami funkcjonującymi w naszej branży. Natomiast udało sie połączyć kilka faktów i zapalić partnerów do współpracy. Tak właśnie narodził się Meetings Week Poland (pierwotnie mający sie nazywać Meetings Week MPI Poland).
MP.pl: Oferta tygodnia spotkań kierowana jest nie tylko do branży spotkań. Co daje uczestnictwo w tym przedsięwzięciu?
WL: Tematyka konferencji co roku jest bardzo różnorodna. Można znaleźć inspirację i warsztatowe rozwiązania dotyczące zarówno różnych aspektów organizacji wydarzeń, istoty motywacji i incentive travel, przygotowania obiektów pod kątem realizacji konferencji i współpracy z branżą, kwestii dotyczących ryzyka, bezpieczeństwa, konstruowania budżetów, jak i ogólne zagadnienia dotyczące promocji i współpracy. Prelegenci to przedstawiciele międzynarodowych firm i instytucji, trenerzy, praktycy. MWP to z jednej strony źródło wiedzy, z drugiej wymiany opinii, ale to także możliwości biznesowe.
MP.pl: Jesteś prezesem MPI Poland, polskiego klubu Meeting Professionals International, jak wspomniałeś, MWP to wspólna praca czterech stowarzyszeń. Branża spotkań ma zatem silną reprezentację w postaci różnych organizacji. Z czego to wynika?
WL: Gdy zaczynaliśmy działania wokół MPI Poland w 2008 roku, jedyna ofertą stowarzyszeniową dla naszej branży dostępną na rynku było SKKP.
MPI wniosło świeży powiew, międzynarodowy brand i know-how, z czasem jednak okazało się, ze jest miejsce dla większej liczby organizacji o wąskich specjalizacjach związanych z eventami czy imprezami typu incentive.
To wyraz rosnącej dojrzałości naszej branży i naszego rynku. Podejrzewam, że w najbliższych latach pojawią sie kolejne organizacje i jeśli okażą sie wystarczająco silne, zaprosimy je do MWP.
MP.pl: Czyli rynek cały czas się jednocześnie rozwija i definiuje. Czy można powiedzieć, że MWP stanowi rodzaj barometru sektora spotkań w Polsce?
WL: Myślę, że to bardzo dobre określenie. Szczególnie gdy na tydzień przez tegorocznym MWP zostało nam tylko 20 proc. wolnych miejsc w salach konferencyjnych.
To oznaczny wzrost w stosunku do ubiegłego roku wskazujący na zwiększone zapotrzebowanie na edukację związaną bezpośrednio ze spotkaniami. To również sygnał, że ludzie maja większą potrzebę stowarzyszania sie i nawiązywania relacji. Poznawania klientów ale również konkurentów i potencjalnych partnerów.
Reprezentowane przeze mnie stowarzyszenie MPI Poland osiągnęło wielki sukces i niemal 40-proc. wzrost liczby członków w trakcie ostatniego roku. Duża część z nich będzie uczestniczyć w spotkaniach MWP.
MP.pl: A jaki jest kontekst międzynarodowy? Gdyby w kilku punktach podsumować stan międzynarodowego sektora spotkań, to które wyznaczniki byłyby najważniejsze?
WL: Rynek spotkań w Europie i USA sie rozwija, ale rynek stowarzyszeń branżowych sie kurczy. Stał sie już niemal nasycony ofertą, a ludzie szukają nowych form nawiązywania kontaktów i edukacji online.
W Polsce rynek stowarzyszeń i spotkań face to face rośnie i spodziewam się dalszego wzrostu przez kolejne kilka lat. Myślę, że wynika to z dotychczasowego braku wysokiej jakości oferty i wyraźnej wartości dodanej, jaką uczestnicy otrzymują w kontekście swojego rozwoju osobistego i profesjonalnego. To, co na zachodzie zostało juz przez wielu wyeksploatowane, tu właśnie daje teraz potężne możliwości.
MP.pl: Wobec tego, jakie wyzwania stoją przed twórcami MWP i przed polską branżą generalnie.
WL: Polska wykorzystuje szanse związane ze zmianami w infrastrukturze komunikacyjnej i eventowej oraz efekty promocji Polski zrealizowanej z sukcesem w ostatnich latach. To sprawia, że liczba spotkań odbywających sie w naszym kraju rośnie i będzie rosnąć jeszcze szybciej. I musimy być przygotowani do ich obsługi na poziomie nie niższym niż w Londynie czy Nowym Jorku.
Zadaniem MWP i branży jest podnoszenie swoich kwalifikacji, przygotowanie do obsługi wydarzeń o różnej specyfice i konsolidacja. Również umiejętność współpracy jest obszarem, nad którego przełamaniem musimy pracować. Perspektywy są jednak bardzo dobre.
W ramach Meetings Week Poland 2015 odbędą się:
- Poland - Meetings Destination: Rozwój przemysłu spotkań i turystyki przyjazdowej. Druga edycja. (16 marca, organizator: The Warsaw Voice)
- Zarządzanie bezpieczeństwem podczas wydarzeń (17 marca, organizator: Stowarzyszenie Branży Eventowej)
- Akademia SOIT: Siła Motywacji (18 marca, organizator Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel)
- Spotkanie convention bureaux (19 marca, organizator: Polska Organizacja Turystyczna, Poland Convention Bureau)
- Skuteczne strategie pozyskiwania konferencji i eventów dla twojego obiektu (19 marca, organizator: Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce)
- MPI Poland Spring Meeting & General Assembly 2015 (20 marca, organizator MPI Poland Club)
- X Studencka Konferencja Naukowa IMEX-MPI-MCI Future Leaders Forum Warsaw (20 marca, organizator Szkoła Główna Turystyki i Rekreacji w Warszawie)
- MP Power Night – gala finałowa konkursu MP Power Awards (20 marca, organizator MeetingPlanner.pl).
Konferencje w ramach Meetings Week Poland odbędą się w Centrum Biznesowym Stadionu Narodowego w Warszawie w dniach 16-20 marca.
Udział w MWP jest płatny. W formularzu rejestracji znajduje się szczegółowy cennik. Bezpłatnym wydarzeniem jest Poland - Meetings Destination (udział na podstawie rejestracji) oraz gala MP Power Night w Multikinie Złote Tarasy (udział na podstawie zaproszeń). Spotkanie convention bureaux jest zamknięte.
FORMULARZ REJESTRACJI
www.meetingsweek.pl