Michał Skuza: Zawsze stawiam na wspólne zaangażowanie w realizacji każdego projektu

Biorąc pod uwagę cele eventu dla firmy, nie wchodzi w grę, by tylko zlecić wydarzenie, a później dopiero odwiedzić je w dniu eventu. O współpracy w branży i wartości eventu rozmawiamy z Michałem Skuzą, dyrektorem Biura Sponsoringu i Eventów, PKN Orlen, nagrodzonym w konkursie MP Power Awards.
MeetingPlanner.pl: Jaką wartość z punktu widzenia pana działalności mają narzędzia z zakresu event marketingu? Jakie korzyści wnikają ze stosowania tego rodzaju sposobu komunikacji w relacjach z konsumentami, partnerami biznesowymi czy pracownikami firmy?
Michał Skuza: Event marketing jest doskonałą alternatywą dla tradycyjnych narzędzi komunikacji, która pozwala na bezpośredni kontakt z naszymi klientami. Za pośrednictwem takiego narzędzia firma może dotrzeć do konsumentów z komunikatem o cechach swoich produktów, tak by skojarzeniom z marką towarzyszyły emocje. Relacje z partnerami biznesowymi to również istotny aspekt organizacji wydarzenia. Będąc gospodarzem eventu, mamy doskonałe możliwości na rozwój istniejących relacji biznesowych z praktycznie wszystkich obszarów wśród działalności firmy, ale także nawiązywanie nowych kontaktów, przydatnych w rozwoju firmy. Natomiast pracownicy, widząc zaangażowanie swojego pracodawcy w wydarzenia bazujące w dużej mierze na emocjach, chętniej identyfikują się z firmą.
MP.pl: Jakie miejsce zajmuje event marketing wśród innych narzędzi zintegrowanej komunikacji marketingowej?
MS: Organizacja eventu, bez względu na jego skalę i charakter, musi mieć ścisły związek z zaplanowaną komunikacją marketingową. W trakcie planowania zintegrowanej komunikacji marketingowej zwracam uwagę, aby komunikaty przekazywane konsumentom poprzez tradycyjne kanały były spójne z tym, jaki charakter ma planowany przez nas event – cały obraz musi być jednolity i składać się w całość. Nie można doprowadzić do sytuacji, gdy pojawia się szum komunikatów komunikacyjnych, dlatego na wstępie należy przede wszystkim określić cel i co chcemy powiedzieć konsumentowi. Ważnym słowem tutaj jest „dopasowanie”, czyli świadomość i pewność tego, że organizowane przez nas wydarzenie wpisuje się w nasz brandowy świat i może pomóc w adresowaniu obecnych i przyszłych klientów.
MP.pl: Jak postrzega pan współpracę z branżą eventową, jaki jest preferowany model takiej współpracy? A co za tym idzie, jak określiłby pan rolę partnera, jakim jest agencja eventowa?
MS: Obie strony zaangażowane w produkcję eventu, mam tu na myśli firmę oraz agencję eventową, mają wspólne cele podczas organizacji i realizacji wydarzenia. Dla firmy, która decyduje się na taką formę komunikacji, ważna jest skuteczna kreacja eventu i możliwość przekazania klientom swoich komunikatów. Dla agencji istotna jest skuteczna realizacja założeń firmy zlecającej event, kreatywność i koordynacja działań podwykonawców. Wspólnie jednak zależy nam na tym, aby wydarzenie zostało pozytywnie przyjęte przez gości i aby zostało zapewnione maksymalne bezpieczeństwo uczestników. Dlatego jako osoba po stronie korporacji po wyborze agencji eventowej w procesie konkursowym nie wyobrażam sobie innej niż partnerska relacja z realizatorem. Biorąc pod uwagę cele eventu dla firmy, nie wchodzi w grę, by tylko zlecić wydarzenie, a później dopiero odwiedzić je w dniu eventu, zawsze stawiam na wspólne zaangażowanie w realizacji każdego z projektów.
Michał Skuza, dyrektor Biura Sponsoringu i Eventów, PKN Orlen. Z branżą eventową i sponsoringową związany jest od 2008 roku. W PKN Orlen początkowo pełnił funkcję kierownika w zespole eventowym, a od 2013 zarządza Biurem Sponsoringu i Eventów. Brał udział w tworzeniu strategii marketingowej PKN Orlen opartej o emocje i przeżycia klientów. Nadzoruje projekty związane ze sponsoringiem – sportami motorowymi (Orlen Team), lekkoatletyką (Grupa Sportowa Orlen), siatkówką oraz szeroko pojęte projekty z zakresu kultury, sponsoringu społecznego, CSR i mediów społecznościowych. Organizował takie wydarzenia jak Orlen Monster Jam, Verva Street Racing, Orlen Warsaw Marathon czy Polacy z werwą, w których udział wzięło łącznie ponad 700 tys. uczestników.
W konkursie MP Power Awards 2016, w plebiscycie MP Power 12 został nagrodzony w kategorii Meeting planner – marketer.
Zdaniem Jury MP Power Awards
Nie sztuką jest wydać pieniądze. Sztuką jest umiejętne wydawanie. A gdy do tego stoi się na czele działu marketingu, najpotężniejszej polskiej marki, to wyzwanie jest tym większe, że wszyscy na ciebie patrzą i oceniają. Liczba propozycji możliwych projektów, aktywności jest nieskończona, a wybrać można dosłownie parę. Nagroda w tej kategorii należy się przede wszystkim za odwagę, determinację i konsekwencję w działaniu. Panie Michale, tak trzymać!
Szymon Walkiewicz, partner, business development director Walk
Założeniem plebiscytu MP Power 12 w ramach konkursu MP Power Awards jest wyróżnienie ekspertów i osobistości branży eventowej. www.mppowerawards.com