„ABC bezpiecznej imprezy”, czyli jak przygotować bezpieczny event?

Rozmowa z Miłoszem Dorszem, ekspertem ds. bezpieczeństwa z Polskiego Klubu Infrastruktury Sportowej.
Techniczne warunki zabezpieczania imprez, najczęsciej popełniane błędy w zakresie przeprowadzania spotkań, podział odpowiedzialności - to niezbędne kwestie, które trzeba wziąć pod uwagę podczas planowania i realizacji eventu.
Jakie są podstawowe zasady w zakresie organizacji bezpiecznej imprezy?
Na samym początku należy odpowiedzieć na pytanie czy event nie ma charakteru imprezy masowej. Jeśli tak, powinien być on przeprowadzany z bezwzględnym przestrzeganiem właściwych przepisów, wyznaczonych dla organizacji imprezy masowej. Według nowych regulacji, impreza firmowa, bez względu na liczbę uczestników, ale która ma charakter zamknięty nie jest imprezą masową. To jednak nie powinno zwalniać organizatorów z obowiązku ścisłego przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
Organizacja imprezy musi być poprzedzona analizą przedsięwzięcia. Należy wziąć pod uwagę lokalizację i rodzaj miejsca (terenu) podlegającego zabezpieczeniu. Istotny jest właściwy dobór kadr do realizacji przedsięwzięcia, na wszystkich etapach przygotowania imprezy. Powinien być zapewniony stały nadzór wyznaczonej kadry (kierownika d/s bezpieczeństwa). Warto zorganizować szkolenie dla personelu w zakresie występowania zagrożeń i umiejętności udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej lub zatrudnienie podmiotów zewnętrznych w tym zakresie. Oczywiście należy zachować ścisłą współpracę ze służbami technicznymi i bezpieczeństwa ze strony gospodarza obiektu.
Na co powinno się zwrócić uwagę, aby zapewnić bezpieczeństwo w czasie imprezy?
Kluczową sprawą jest udzielenie instruktażu jak korzystać ze sprzętu. Uczestnicy ponadto powinni podpisać klauzulę, że zapoznali się z zasadami bezpieczeństwa i właściwego użytkowania. Po stronie podwykonawcy powinno być zapewnienie opieki medycznej w razie nagłych wypadków.
W przypadku zabezpieczenia imprezy masowej główny nacisk powinien być kładziony na procedury. Przepisy szczegółowo regulują kwestie przeprowadzania tego typu imprez.
Nie należy zapominać, że ochronę dzielimy na techniczną i fizyczną. Dla zapewnienia bezpieczeństwa technicznego powinni być zatrudniani, na umowę zlecenie, licencjonowani pracownicy ochrony. Do nadzoru nad instalacjami multimedialnymi wskazane jest wynajęcie licencjonowanego pracownika ochrony II stopnia. Jego zadaniem byłoby sprawdzenie właściwego podłączenia multimediów.
Na pierwszym miejscu stawiam Recepcję, czyli wstępną weryfikację zaproszonych gości. Wiedza na temat wchodzących osób i kontrola nad nimi jest sprawą kluczową. Nieprzewidziane sytuacje zdarzają się również na firmowych imprezach Pamiętam, ze na jednej z imprez podsumowującej sukces pewnej firmy produkującej masy bitumiczne pojawił się, zwolniony wcześniej w złej atmosferze, manager wysokiego szczebla. Na imprezie było ok. 50-60 osób. Nie był on oczywiście wcześniej zaproszony. Zaczął się awanturować, przy tym przekazując poufne informacje. Wyprowadzony został przez pracowników. Kolejnymi punktami są - brak nadzoru technicznego nad instalacjami multimedialnymi, czy brak oznaczeń sprzętu przeciwpożarowego lub dróg ewakuacji.
Serwis MeetingPlanner.pl wyraża zgodę na udostępnienie tego wywiadu na stronach innych serwisów internetowych. Warunkiem opublikowania wywiadu jest umieszczenie w jego sąsiedztwie następującej informacji: "Wywiad pochodzi z serwisu MeetingPlanner.pl" oraz przekierowania na stronę: https://www.meetingplanner.pl. Treść wywiadu należy skopiować w całości, podając autora i nie zmieniając jego treści merytorycznej.