Hala Stulecia - Panteon turystyki biznesowej
Rozmowa z Haną Červinkovą, Prezesem Wrocławskiego Przedsiębiorstwa Hala Ludowa Sp. z o.o.
Zabytkowy kompleks Hali Stulecia wzniesiony z myślą o organizacji imprez masowych i nazwany przez swojego twórcę Maxa Berga - katedrą demokracji, kontynuuje działalność w unowoczęsnionej formie. W momencie otwarcia Centrum Turystyki Biznesowej, oferta kompleksu Hali Stulecia stała się kompletna. Zostały stwarzone nowe możliwości dla profesjonalnej i odpowiadającej nowym czasom organizacji małych, średnich oraz dużych wydarzeń, takich jak: kongresy, konferencje, targi, koncerty, zawody sportowe, imprezy plenerowe.
Czym Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej (RCTB) we Wrocławiu chce przyciągnąć swoich klientów? Co jest unikalnego w Waszej ofercie?
Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej to obiekt należący do kompleksu Hali Stulecia - unikalnego miejsca spotkań we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku. Walory decydujące o unikatowości tego miejsca są niezliczone. W roku 2006 Hala Stulecia wraz z terenami przyległymi, dawnym Pawilonem Restauracyjnym, Pergolą i niecką wodną zostały wpisane na prestiżową Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO, jako jedno z najważniejszych osiągnięć dwudziestowiecznej architektury. Ta historyczna budowla z 1913 roku wzniesiona została z myślą o organizacji imprez masowych. Odbywały się w niej wystawy, festiwale, turnieje i zgromadzenia. Niemiecki wybitny architekt Max Berg, twórca Hali Stulecia, nazwał ją katedrą demokracji. Obiekt w momencie oddania do użytku był najpotężniejszą konstrukcją z żelbetu na świecie i szczycił się też największą kopułą zbudowaną od czasu wzniesienia rzymskiego Panteonu osiemnaście wieków wcześniej.
Dziś po niemal 100 latach kompleks nie zmienił swojego publicznego charakteru, lokalizacja w centrum miasta, ale w otoczeniu zieleni najstarszego w mieście Parku Szczytnickiego z unikatową multimedialną Wrocławską Fontanną sprawia, że jest to niezmiernie atrakcyjne miejsce dla organizatorów różnego typu wydarzeń.
Proszę powiedzieć w skrócie, jakiego rodzaju wydarzenia są obecnie organizowane na terenie RCTB oraz całego kompleksu Hali Stulecia?
Kompleks Hali Stulecia to idealne miejsce do organizacji kongresów, konferencji, targów, koncertów, zawodów sportowych i innego rodzaju imprez plenerowych.
Utworzenie Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej, które powstało w dawnym Pawilonie Restauracyjnym projektu Maksa Berga, jest wynikiem doświadczenia Wrocławia w organizacji dużych wydarzeń takich jak, np. Międzynarodowe Forum Biznesowe Futuralia w 2006 roku, czy Europejski Szczyt Regionów i Miast w 2005 r. oraz inne duże kongresy medyczne które odbyły się w Hali Stulecia. Obiekt ten - jedyny tego rodzaju we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku zdolny pomieścić 7 tys. uczestników - nie stanowił kompletnej oferty odpowiadającej zapotrzebowaniom intensywnie rozwijającej się branży turystyki biznesowej. W kompleksie Hali brakowało wielofunkcyjnej przestrzeni na małe, średnie i duże spotkania, z zapleczem cateringowym.
Oferta nowego obiektu skierowana jest przede wszystkim do organizatorów kongresów, konferencji, spotkań biznesowych, szkoleń, a także imprez związanych z prezentacją nowych produktów. Generalnie nie ma specjalnych podziałów na imprezy organizowane w Hali Stulecia czy w RCTB. W momencie otwarcia Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej oferta kompleksu Hali Stulecia stała się kompletna. Stwarza to możliwości organizacji małych, średnich i dużych wydarzeń, ale specyfika jest niemal ta sama. Wszystko zależy tylko od tego, jakiej powierzchni potrzebuje organizator.
Czy kryzys ekonomiczny ma wpływ na takie obiekty jak Regionalne Centrum Turystyki Biznesowej?
Trudno powiedzieć, ponieważ RCTB zostało otwarte w czasie kryzysu ekonomicznego. Kryzys ma negatywny wpływ na targi i imprezy kulturalne, które się odbywają w Hali Stulecia, natomiast zainteresowanie RCTB cały czas rośnie, tak wiec kryzysu nie odczuwamy, co nie znaczy, że go nie ma. RCTB jest nowo-otwartym obiektem, więc oczywiste jest, że na początku jego funkcjonowania zainteresowanie będzie rosło.
Czy trudno jest zapewnić utrzymanie tak dużego obiektu, jak RCTB? Czy Pani zdaniem Centrum zarobi na siebie bez problemu, czy będzie to może wymagało specjalnych starań?
RCTB jest wyposażone w nowoczesne technologie, które wymagają wyspecjalizowanych pracowników. To jest największa nowość. Udało się nam zbudować bardzo dobry zespól techniczny, który obsługuje też Wrocławską Fontannę multimedialną. Jestem bardzo zadowolona z ich pracy.
Uważam, że RCTB było strzałem w dziesiątkę jeżeli chodzi o funkcjonowanie całego kompleksu Hali Stulecia. Centrum powinno zarabiać porównywalnie dużo do Hali Stulecia i zapewnić zabytkowemu kompleksowi niezależność i zrównoważony rozwój w przyszłości. Zapełnienie kalendarza RCTB, wymaga specjalnych działań marketingowych, które już podjęliśmy.
Proszę przybliżyć Państwa współpracę z Convention Bureau - Wrocław. Jaką rolę odgrywa CBW w promocji regionu dolnośląskiego oraz Wrocławia?
WP Hala Ludowa Sp. z o.o. jest współzałożycielem CBW wraz z Miastem Wrocław. Ściśle współpracujemy w różnych obszarach - planujemy, że w najbliższym latach CBW będzie odgrywało jeszcze bardziej aktywną rolę w promocji kompleksu Hali Stulecia. Jeżeli chodzi o całokszalt aktywności CBW, to proszę o kontakt z nimi…
Pojawiają się głosy, że zagrożony jest zawód PCO - czyli profesjonalnego organizatora spotkań. Organizatorzy korporacyjni często próbują na własną rękę organizować wydarzenia a ich sprzymierzeńcem jest Internet… Czy zetknęła się Pani z tym zjawiskiem? Jak je Pani ocenia?
Potwierdzam, nie jestem pewna jednak czy jest to nowe zjawisko. Z własnego doświadczenia mogę potwierdzić że uczelnie zakładają własne biura i działy organizacji imprez i same organizują różnego rodzaju wydarzenia. Podobnie w sektorze korporacyjnym. Nie wydaje mi się natomiast, że by to dotyczyło stowarzyszeń naukowych.
Czy zgadza się Pani z opinią, że obserwuje się coraz mniejszą popularność imprez targowych, choćby w związku z wejściem nowych technologii, umożliwiających komunikowanie się, promowanie czy zawieranie transakcji za pośrednictwem Internetu. Czy grozi nam, sytuacja, że spotkań o charakterze biznesowym będzie coraz mniej? Czy może zmieni się ich forma?
Internet i nowoczesne technologie z jednej strony zbliżają ludzi - dzięki nim możemy się szybciej i sprawniej komunikować i przemieszczać. Z drugiej strony, powodują, że spędzamy więcej czasu „razem” przy użyciu technologii zamiast fizycznie. To negatywnie wpływa na branżę turystyki biznesowej, ale wierzę, że ludzie mimo wszystko będą chcieli ze sobą spędzać czas podczas, m.in. spotkań biznesowych, ponieważ żadna technologia nie zastąpi bezpośredniego kontaktu i rozmowy, podczas której można wyrazić emocje, nawiązać bezpośrednie znajomości, poznać osobiście potencjalnego klienta lub partnera biznesowego. Na pewno można zaobserwować tendencję spadkową w ilości osób odwiedzających targi, natomiast branża konferencyjno-kongresowa radzi sobie bardzo dobrze. Ważne jest, jak branża, czyli my, zareagujemy na te tendencje spadkowe.
Proszę o kilka słów na temat najbliższych planów RCTB.
W przyszłym roku - 2011 - rozpoczynamy kolejny etap programu Rewitalizacji kompleksu Hali Stulecia i Terenów Wystawowych, którym jest remont wnętrza Hali Stulecia. Obiekt ten będzie zamknięty od stycznia do sierpnia, ale większość imprez zostanie przeniesiona do RCTB. Jest to wspaniała alternatywa, ponieważ możemy tym samym zaprezentować organizatorom i uczestnikom możliwości nowo-otwartego obiektu. Dodatkowo nie pozbawia to Spółki przychodów w trakcie trwania prac remontowych. Natomiast po remoncie Hali obydwa obiekty będą funkcjonować jednocześnie, można będzie wykorzystać je w trakcie jednej dużej imprezy albo też zorganizować dwie niezależne.
Dziękuję za rozmowę.
Hana Červinkovà - od 2006 r. prezes Wrocławskiego Przedsiębiorstwa Hala Ludowa Sp. z o.o.; doktor antropologii kulturowej, absolwentka New School for Social Research w Nowym Jorku; dyrektor Międzynarodowego Instytutu Studiów nad Kulturą i Edukacją w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu, w latach 2004-2006 - prezes Convention Bureau Wrocław.
Rozmawiała Agata Siekierska
Serwis MeetingPlanner.pl wyraża zgodę na udostępnienie tego wywiadu na stronach innych serwisów internetowych. Warunkiem opublikowania wywiadu jest umieszczenie w jego sąsiedztwie następującej informacji: "Wywiad pochodzi z serwisu MeetingPlanner.pl" oraz przekierowania na stronę: https://www.meetingplanner.pl. Treść wywiadu należy skopiować w całości, podając autora i nie zmieniając jego treści merytorycznej.