1200 wyjazdów incentive w 2023 roku: premiera Barometru SOIT

Wyniki raportu zaprezentował Krzysztof Pobożniak, pomysłodawca badania Barometr SOIT, fot. Katarzyna Cegłowska
Na zdjęciu: Wyniki raportu zaprezentował Krzysztof Pobożniak, pomysłodawca badania Barometr SOIT, fot. Katarzyna Cegłowska

Agencje zrzeszone w Stowarzyszeniu Organizatorów Incentive Travel (SOIT) zorganizowały w 2023 roku ponad 1200 wyjazdów typu incentive travel. Według szacunków w 2024 roku obroty całego rynku zagranicznych wyjazdów incentive wyniosą ponad miliard złotych. To wyniki dziewiątej edycji Barometru SOIT.  
 
Premiera Barometru SOIT miała 4 września w Hotelu Hilton Warsaw City podczas konferencji prasowej przygotowanej przez Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel we współpracy z Ebury oraz agencją badawczą ABR Sesta.
Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel od 2014 roku systematycznie przeprowadza badanie wśród swoich członków. Od 2017 roku badanie przeprowadza certyfikowana agencja ABR Sesta, która również opracowała kompleksowy raport obejmujący badania z poprzednich lat. Autorem, inicjatorem i pomysłodawcą Barometru jest Krzysztof Pobożniak pełniący obecnie funkcję wiceprezasa zarządu Stowarzyszenia do spraw finansowych. Podczas konferencji Krzysztof Pobożniak prezentował i omawiał wyniki.
SOIT zrzesza aktualnie 30 członków zwyczajnych reprezentujących 23 profesjonalne agencje incentive travel, spełniające kryteria dotyczące doświadczenia, bezpieczeństwa, obrotów i jakości świadczonych usług.
Tegoroczna 9. edycja Barometru pokazuje wyniki z 2023 roku oraz prognozę na 2024 rok, z których jasno wynika, jak agencje radzą sobie w po pandemicznym świecie, w którym wojna za naszą wschodnią granicą i bardzo szybko zmieniające się czynniki makro i mikroekonomiczne w diametralny sposób zmieniają naszą rzeczywistość. Po raz pierwszy badanie zostało poszerzone o polskie realizacje, które stanowią całkiem pokaźną część biznesów agencji członkowskich.
 
Poniżej najważniejsze wnioski
LICZBA ZAGRANICZNYCH WYJAZDÓW INCENTIVE

  • W roku 2019 liczba wszystkich wyjazdów wyniosła 826
  • W roku 2023 liczba wszystkich wyjazdów przekroczyła 1200.
  • W 2024 roku liczba wyjazdów w porównaniu z 2022 ulegnie podwojeniu
  • W 2023 64 proc. agencji zrealizowało do 30 wyjazdów, a 18 proc. pomiędzy 31 a 49, podczas gdy prognoza na 2024 pokazuje, że odsetek wyjazdów pomiędzy 31 a 49 wzrośnie do 23 proc.

Rozkład liczby wyjazdów na Europę i kraje pozaeuropejskie przedstawiają poniższe wykresy


BUDŻETY

  • W 2019 roku można odnotować większą stabilność – coraz większy odsetek firm wskazuje na brak zmiany budżetów na zagraniczne wyjazdy incentive.
  • W roku 2022 odnotowano gwałtowny wzrost budżetów na wyjazdy incentive,
  • W roku 2023 wzrosty były odnotowane przez 73 proc. badanych, w 2024 roku sytuacja według prognoz będzie zbliżona.

Wyjazdy europejskie

  • W roku 2019 najczęściej realizowano wyjazdy europejskie w budżecie (na osobę) 4-5 tys. zł.
  • W 2022 oraz 2023 roku wyraźnie wzrosła liczba wyjazdów w kwocie powyżej 12 tys. złotych.
  • Prognoza 2024: wzrośnie liczba wyjazdów w kwocie 6-7 tys. zł oraz 8-9 tys. zł.

Kraje pozaeuropejskie

  • W roku 2019 najczęściej realizowano wyjazdy pozaeuropejskie w budżecie (na osobę) 8-9 tys. zł.
  • W 2023 roku wzrosła liczba wyjazdów w budżetach powyżej 10 tys. zł na osobę
  • Prognoza 2024: wzrośnie liczba wyjazdów pozaeuropejskich w budżetach od 10 do 16 tys. zł na osobę.

Warto zaznaczyć, że – co podczas prezentacji barometru podkreślił Łukasz Adamowicz, członek SOIT – wzrost budżetów wynika ze wzrostu cen połączeń lotniczych oraz usług hotelowych. Obecnie nie ma możliwości realizacji wyjazdów w budżetach sprzed pandemii. Wzrost budżetów został wymuszony przez rynek.  

LICZBA ZAPYTAŃ

  • Niemal wszyscy przedstawiciele badanych firm odnotowali wzrost zapytań w 2022 roku.
  • W 2023 roku zapytania klientów ustabilizowały się, jednak nadal niemal 2/3 badanych wskazało wzrost.
  • Prognoza 2024: ponad połowa badanych spodziewa się dalszego wzrostu zapytań. 

ŚREDNIA LICZBA ZAGRANICZNYCH WYJAZDÓW INCENTIVE – WIELKOŚĆ GRUPY 2019-2024

Europa

  • W każdym roku najczęściej realizowano wyjazdy europejskie dla grup do 20 osób.
  • W 2023 roku w porównaniu do poprzednich lat niemal trzykrotnie wzrosła średnia liczba wyjazdów dla grup do 20 osób.
  • Prognoza 2024: nadal najczęściej realizowane będą wyjazdy europejskie dla grup do 20 osób, wzrośnie jednak także średnia liczba wyjazdów wszystkich grup do 200 osób.

Kraje pozaeuropejskie

  • We wszystkich latach najczęściej realizowano wyjazdy do krajów pozaeuropejskich dla grup do 20 osób.
  • W 2023 roku dwukrotnie wzrosła średnia liczba wyjazdów dla grup do 20 osób oraz czterokrotnie średnia liczba grup do 30 osób.
  • Prognoza 2024: nadal najczęściej realizowane będą wyjazdy pozaeuropejskie dla grup do 20 osób, wzrośnie jednak także średnia liczba wyjazdów grup od 30 do 40 osób oraz od 50 do 100 osób.

SZACOWANY PRZEDZIAŁ LICZBY UCZESTNIKÓW ZAGRANICZNYCH WYJAZDÓW INCENTIVE

Europa

  • W pandemicznym 2020 roku widoczny jest gwałtowny spadek liczby uczestników europejskich wyjazdów incentive.
  • W 2021 roku widoczny jest niemal dwukrotny wzrost liczby uczestników, jednak dopiero w 2022 roku liczba uczestników wróciła do stanu z 2019 roku.
  • W 2023 roku liczba uczestników nadal rosła.
  • Prognoza 2024: szacowana liczba uczestników wszystkich wyjazdów znacznie wzrośnie.

Kraje pozaeuropejskie

  • Podobnie jak w przypadku wyjazdów europejskich, widoczne jest wyraźnie załamanie liczby uczestników w latach 2020 i 2021.
  • W przypadku wyjazdów europejskich liczba uczestników wróciła do stanu sprzed pandemii w 2022 roku, natomiast liczba osób uczestniczących w wyjazdach pozaeuropejskich nadal była w tym roku niższa.
  • Powrót do stanu sprzed pandemii widoczny jest dopiero w roku 2023.
  • Prognoza 2024: liczba uczestników wyjazdów pozaeuropejskich znacząco wzrośnie, osiągając najwyższy poziom w historii badania.

DŁUGOŚĆ WYJAZDÓW INCENTIVE
Europa

  • W 2019 roku wyjazdy europejskie trwały najczęściej 4 dni.
  • W 2023 roku wzrosła niemal trzykrotnie liczba wyjazdów 4-dniowych oraz prawie dwukrotnie liczba krótkich wyjazdów (1-2 dni).
  • Prognoza 2024: spadnie liczba krótkich wyjazdów (1-2 dni), natomiast wzrośnie liczba 4 dniowych wyjazdów lub dłuższych.

Kraje pozaeuropejskie

  • W każdym roku najpopularniejsze były wyjazdy pozaeuropejskie trwające od 5 do 9 dni.
  • W 2022 roku odczuwalnie spadła liczba wyjazdów trwających 6 dni, natomiast w 2023 kilkukrotnie wzrosła liczba wyjazdów o tej długości.
  • Prognoza 2024: najpopularniejsze będą wyjazdy trwające 7 i 8 dni – spodziewany jest gwałtowny wzrost liczby wyjazdów o tej długości.

ŚRODKI TRANSPORTU, JAKIMI REALIZOWANE SĄ WYJAZDY MOTYWACYJNE

  • Samolot rejsowy to zdecydowanie najpopularniejszy środek transportu, szczególnie w przypadku wyjazdów pozaeuropejskich.
  • Autokar i kolej stanowią niewielki odsetek wyjazdów europejskich, w przypadku dalszych wyjazdów – co zrozumiałe – nie występują.
  • Najpopularniejszym przewoźnikiem w 2023 roku był LOT.
  • W porównaniu do 2019 r. mniejszy odsetek firm wskazał KLM, TAP oraz Lufthansę.

KIERUNKI WYJAZDÓW INCENTIVE

  • W 2023 wszyscy członkowie SOIT realizowali wyjazdy do krajów europejskich i azjatyckich.
  • W porównaniu do 2019 roku zwiększył się odsetek firm realizujących wyjazdy do krajów Ameryki Północnej (91 proc. w 2023 w porównaniu do 83 proc. w 2029 r.) i Afryki (73 proc. w porównaniu do 65 proc.).
  • Spadek wskazań odnotowano w przypadku Ameryki Południowej (36 proc. w 2023 w porównaniu do 61 proc. w 2029 r.) oraz Australii i Oceanii (5 proc. w porównaniu do 13 proc.).
  • W 2019 r. wszyscy członkowie SOIT realizowali wyjazdy do Hiszpanii, w 2023 roku kierunek ten nie był już realizowany przez wszystkie firmy.
  • Ze względu na wojnę odnotowano brak wyjazdów do Rosji i Ukrainy.

Europa

  • W Europie najpopularniejszymi kierunkami są (top 10): Włochy, Hiszpania, Portugalia, Cypr, Francja i Grecja, Czarnogóra, Austria, Malta oraz na 10. miejscu Chorwacja, Turcja i Wlk. Brytania.

Azja

  • W 2023 roku mniejszy odsetek firm SOIT realizował wyjazdy do Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Indonezji, Japonii, Singapuru Gruzji i Indii.
  • W 2023 roku nie odnotowano żadnego wyjazdu do Azerbejdżanu, Birmy, Kataru ani Kazachstanu, pomimo że w 2019 roku pojedyncze firmy realizowały tego typu wyjazdy.

Afryka

  • W 2023 roku największy odsetek firm SOIT realizował wyjazdy do Maroka, spadła natomiast liczba firm organizujących wyjazdy do RPA i Tanzanii.
  • W 2019 roku pojedyncze firmy realizowały wyjazdy do Etiopii, Madagaskaru, Namibii, Tunezji i Wysp Zielonego Przylądka.
  • W 2023 roku kraje te nie były już wskazywane.

Ameryka Północna

  • Ponad połowa firm SOIT w 2023 roku realizowała wyjazdy do USA, jednak w 2019 roku odsetek ten był wyższy, stanowił 70 proc.
  • Kolejne kraje to Meksyk, Panama, Dominikana i Kostaryka. Znacząco spadła liczba wyjazdów organizowanych na Kubę.

Ameryka Południowa

  • W 2023 roku tylko 36 proc. firm zrzeszonych w SOIT realizowało wyjazdy do Ameryki Południowej.
  • Najpopularniejszym kierunkiem były Kolumbia oraz Ekwador.
  • W 2023 nie odnotowano żadnego wyjazdu do Brazylii, w 2019 roku incetive travel w tej destynacji zrealizowała ponad 1/5 badanych firm.

Australia i Oceania

  • W 2023 roku tylko jedna firma zrealizowała wyjazd do Nowej Zelandii.
  • W 2019 roku odnotowano dwa wyjazdy do Australii, w 2023 roku żadna firma nie realizowała wyjazdów o tej destynacji.


Polska
Po raz pierwszy w badaniu zadano pytania o realizacje w Polsce, które stanowią pokaźny odsetek realizacji członków SOIT. Do tej pory badanie obejmowało wyjazdy zagraniczne, jednak zauważono, że po pandemii liczba realizacji w Polsce rośnie.

BRANŻE

  • Branże, które najczęściej korzystają z incentive travel jako narzędzia motywacji pracowników oraz narzędzia do wzrostu sprzedaży: ubezpieczenia, finanse i bankowość, FMCG, motoryzacja, farmacja/ medycyna.

  • Zwiększenie sprzedaży to najczęstszy cel wyjazdów europejskich oraz pozaeuropejskich w 2023 roku – odnotowano znaczny wzrost.
  • W 2023 roku wyjazdy organizowane w celu budowania relacji stanowiły mniejszy odsetek niż w roku 2022.

PRZETARGI

  • W 2020 roku odnotowano spadek liczby firm biorących udział w przetargach, który utrzymał się również w 2021 roku.
  • W 2022 roku liczba firm biorących udział w przetargach zwiększyła się, jednak nie wróciła do stanu sprzed pandemii koronawirusa.
  • Większe odbicie można zauważyć w 2023 roku, jednak nadal maksymalnie w przetargach brało udział 6 firm.
  • W 2018 roku w porównaniu do 2017 wzrósł odsetek firm, które brały udział w przetargach trwających co najmniej 5 tygodni.
  • W 2019 roku odnotowano spadek przetargów powyżej 5 tygodni w porównaniu do poprzedniego roku.
  • W 2022 i 2023 roku utrzymał się niższy odsetek przetargów powyżej 5 tygodni.
  • Od początku realizacji badania odsetek przetargów z informacją zwrotną o budżecie przewidzianym na realizację zadania rośnie.
  • Największy wzrost odnotowano po pandemii – w 2022 roku.

OBROTY

  • Przed pandemią (2019 r.) szacowane obroty wszystkich firm stowarzyszonych w SOIT w wyniku organizacji wyjazdów incentive wynosiły od 180 do 230 milionów złotych.
  • W 2020 roku łączne obroty firm SOIT spadły do poziomu 56 mln zł, 2021 rok przyniósł znaczną poprawę, jednak dopiero w 2022 roku całkowity obrót firm zrzeszonych w SOIT zbliżył się do poziomu z 2019 roku.
  • Prognoza 2024: całkowite obroty firm stowarzyszonych w SOIT ponownie wzrosną.
  • Według szacunków w 2024 roku obroty całego rynku zagranicznych wyjazdów incentive wyniosą ponad 1 miliard złotych.

NASTROJE WŁAŚCICIELI AGENCJI

  • Pandemia koronawirusa wywołała najgorsze nastroje uczestników badania w historii Barometru SOIT.
  • W 2021 roku odnotowano znaczną poprawę, jednak nadal prawie 60 proc. uczestników badania deklarowało niski poziom satysfakcji.
  • Rok 2022 przyniósł znaczną poprawę nastrojów właścicieli i osób zarządzających firmami, jednak rekordowy optymizm odnotowany w 2019 roku nie powrócił.
  • W roku 2023 widoczny jest spadek najwyższych ocen, natomiast prawie połowa badanych firm wskazała niskie oceny satysfakcji – do 5.

Co na to wpływa? Na pewno wciąż niepewna sytuacja rynku, która uzależniona jest od sytuacji politycznej i ekonomicznej na świecie. Wojna za wschodnią granicą, liczne czynniki mikro i makroekonomiczne mają realny wpływ na nastroje właścicieli, którzy po doświadczeniu pandemii ostrożniej i z mniejszym optymizmem podchodzą do swoich biznesów.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl