IGHP: marzec nie był zbyt łaskawy dla hoteli

fot. Marten Bjork / Unsplash
Na zdjęciu: fot. Marten Bjork / Unsplash

W marcu hotele odnotowały słabsze wyniki niż miesiąc wcześniej i rok temu. Przyczyniło się do tego wyraźnie niższe obłożenie obiektów wypoczynkowych, które straciły w efekcie braku gości korzystających z ferii zimowych przez cały luty oraz przesunięcia okresu świąt wielkanocnych, który w zeszłym roku przypadł na koniec marca – wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Optymistycznie zapowiadają się święta wielkanocne i majówka.
 
Według wyników ankiety IGHP, hoteli z frekwencją poniżej 30 proc. było 16 proc. (o 3 pp. mniej niż w lutym). Obłożenie powyżej 50 proc. zanotowało 43 proc. obiektów, czyli 13 pp. mniej niż w poprzednim miesiącu. W grupie hoteli biznesowych 60 proc. uzyskało obłożenie powyżej 50 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 10 proc. hoteli. Grupa „środka” z obłożeniem w zakresie 30-50 proc. stanowiła 30 proc. Obiekty wypoczynkowe uzyskały wskaźniki wyraźnie gorsze niż w lutym: tylko 21 proc. zapełniło się więcej niż w połowie (44 pp. mniej) i podobnie hoteli, które zanotowały frekwencję poniżej 30 proc., było 23 proc. Najliczniejszą grupę stanowiły obiekty „środka” z udziałem 57 proc.
 
Marzec słabszy niż rok wcześniej
Wskaźniki obłożenia były również niższe od uzyskanych rok temu. Dla 45 proc. hoteli frekwencja pogorszyła się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 17 proc. obiektów zanotowało obniżenie w przedziale 6-10 pp. 13 proc. hoteli uzyskało obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym. 43 proc. obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do marca ubiegłego roku, z najliczniejszą grupą 19 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
Dane różniły się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych, a więc odwrotnie niż to miało miejsce w ubiegłym miesiącu, jak i rok temu. Dla 45 proc. hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 23 proc. obiektów zanotowało obniżenie frekwencji do 5 pp., a 19 proc. w przedziale 6-10 pp. 44 proc. hoteli poprawiło obłożenie, w tym 18 proc. stanowiła grupa z frekwencją wyższą do 5 pp. Wśród obiektów wypoczynkowych, dla 48 proc. wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do marca ubiegłego roku, w tym 1/4 zanotowała obniżenie o więcej niż 10 pp. 36 proc. obiektów poprawiła obłożenie, z najliczniejszą grupą 16 proc. hoteli z frekwencją wyższą do 5 pp.
 
Ceny w hotelach rosną, ale nieznacznie
Średnie ceny rosły rok do roku, a tempo ich wzrostu utrzymało się na poziomie poprzedniego miesiąca. Odpowiedzi wskazują, że równo połowa hoteli (o 1 pp. więcej niż w lutym) podniosła ceny w stosunku do marca 2024 r., w tym 42 proc. odnotowała wzrost do 10 pp. Również połowa hoteli uzyskała ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe, w tym 16 proc. utrzymało te same ceny, a 21 proc. zanotowało spadek do 10 proc.
 
Rezerwacje na kolejne miesiące stabilnie
Dane dotyczące przyjętych rezerwacji na kwiecień wskazują na dalsze umiarkowane ożywienie w hotelach biznesowych oraz wyraźną poprawę, w stosunku do prognoz sprzed miesiąca dla marca, w obiektach wypoczynkowych, w efekcie przesunięcia świąt wielkanocnych na połowę bieżącego miesiąca. Dla całej grupy ankietowanych dokładnie 1/3 hoteli wskazuje aktualną frekwencję poniżej 30 proc. (identycznie jak miesiąc temu dla marca). Obłożenie powyżej 50 proc. posiada 31 proc. 36 proc. stanowią obiekty „środka” z frekwencją w zakresie 30-50 proc. W hotelach biznesowych 32 proc. nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje 26 proc. Wskaźniki aktualnego obłożenia dla obiektów wypoczynkowych to 30 proc. z frekwencją poniżej 30 proc. i 27 proc. z obłożeniem powyżej 50 proc.
 
Dobre prognozy na Wielkanoc w hotelach wypoczynkowych
Prognozy dla wydłużonego weekendu (18-21 kwietnia) związanego ze świętami wielkanocnymi przedstawiają się następująco. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 20 proc. nie przekracza obłożenia 30 proc. Do tego należy dodać 23 proc. obiektów, które w ogóle nie sprzedają oferty świątecznej. Obiektów, które aktualnie posiadają frekwencję powyżej 50 proc., jest 47 proc., w tym już 24 proc. hoteli wypełniło się więcej niż w 70 proc.
Hotele biznesowe, jak można się spodziewać, w czasie świąt wypadają wyraźnie gorzej niż wypoczynkowe. 45 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 27 proc. obiektów. Hoteli zapełnionych w więcej niż połowie jest 13 proc. Natomiast obiekty wypoczynkowe notują dużo lepsze wskaźniki. 5 proc. nie sprzedaje oferty i tylko 9 proc. nie przekracza obłożenia 30 proc. Obiektów zapełnionych w ponad połowie jest już 82 proc., w tym z frekwencją powyżej 70 proc. równa połowa.
 
Z optymistyzmem o weekendzie majowym
Przed nami również kolejny wydłużony weekend, czyli majówka, której termin na potrzeby ankiety przyjęto w dniach 30 kwietnia - 4 maja. Prognozy są o kilkanaście pp. lepsze niż w analogicznym okresie rok temu, co wskazuje na poprawę w wydłużaniu okienka rezerwacyjnego. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie 21 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. Do tego należy dodać grupę 19 proc. obiektów, które nie sprzedają oferty specjalnej w tym okresie. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie jest 40 proc. Hotele biznesowe, podobnie jak w czasie świąt wielkanocnych, mają prognozy wyraźnie słabsze niż w obiektach wypoczynkowych. 40 proc. nie sprzedaje oferty, a obłożenie poniżej 30 proc. notuje 27 proc. obiektów. W hotelach wypoczynkowych tylko 2 proc. nie sprzedaje oferty, a 9 proc. posiada aktualnie obłożenie poniżej 30 proc. 2/3 obiektów już zapełniło się w ponad połowie, w tym z frekwencją powyżej 70 proc. jest 32 proc. hoteli.
 
O ankiecie W ankiecie przeprowadzonej przez IGHP w dniach 2-9 kwietnia 2025 roku wzięły udział 173 hotele zlokalizowane we wszystkich województwach. Spośród nich 3/4 położone jest w miastach. 32 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (81 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 57 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 98 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 36 proc., 1/4 specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to 39 proc. Dominującymi formami biznesu hotelowego wśród ankietowanych obiektów są mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (84 proc.).

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl