Paula Fanderowska: ESG w branży spotkań…

… czyli od zrównoważonych spotkań po zrównoważonych dostawców. Wszystko zaczyna się w obiekcie…, czyli case study obiektu na zrównoważonej ścieżce. Pisze Paula Fanderowska, prezeska zarządu Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce (SKKP), wiceprezeska zarządu Kraków 5020 w cyklu „Okiem eksperta SKKP”.

Dziś, wyzbyci wątpliwości wiemy, że nie mamy do czynienia z chwilową modą, nowym trendem czy pozornym, przelotnym zrywem w stronę zrównoważonego rozwoju. Jako branża, bardziej świadomi i bardziej odpowiedzialni patrzymy na siedemnaście onz-etowskich celów Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju (Sustainable Development Goals, SDGs) jak na nasze sektorowe zobowiązanie. Oswajamy zmianę, wdrażamy dobre praktyki, mierzymy się z tematem dosłownie (vide wchodzący w tym roku w życie zgodnie z dyrektywą CSRD obowiązek sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju) i w przenośni (chociaż obowiązek raportowania jeszcze nie dotyczy nas wszystkich bezpośrednio, to pośrednio jako dostawców już tak!). Zatem gdzie jesteśmy dziś w tym temacie i gdzie powinniśmy być, patrząc na deklaracje z porozumień paryskich do 2030 i zobowiązania zero emisyjności Net Zero Carbon Events w 2050 roku? I czy naprawdę mówimy wyłącznie o śladzie węglowym? Przecież polityka ESG (Environmental, Social, and Governance) to znacznie więcej niż kwestie środowiskowe…
 
Raport ONZ badający progres w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, opublikowany w maju tego roku, nie jest budujący dla świata. Wskazuje, że jedynie 17 proc. celów SDGs jest na dobrej drodze do ich osiągnięcia, prawie połowa wykazuje minimalne lub umiarkowane postępy, a postępy w realizacji ponad jednej trzeciej z nich utknęły w martwym punkcie lub nawet uległy regresowi. Wyniki tego raportu nie wybrzmiewają ani optymistycznie, ani zachęcająco, a konsekwencje klimatyczne braku działań lub zbytniej opieszałości we wdrażaniu zmian już odczuwamy, a ich reperkusje pozostawimy w spadku przyszłym pokoleniom. Bez wątpienia podejmowanie działań i wdrażanie zmian w kierunku zrównoważenia kosztuje nas czas, energię, zasoby ludzkie i finansowe, ale koszty niedostosowania się będą znacznie większe.
 
Związek ESG z celami zrównoważonego rozwoju ONZ
Polityka ESG przedsiębiorstwa przyczynia się bezpośrednio do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ, tworząc wartość nie tylko dla siebie, ale także dla szerokiego grona interesariuszy, kreując wspólny łańcuch wartości. Staje się tym samym narzędziem realizacji celów SDGs. Jeśli przedsiębiorstwo podejmuje działania służące zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych (aspekt środowiskowy ESG) przyczynia się do realizacji celu 13. SDGs – Działania na rzecz klimatu. Jeżeli w zakresie swojej strategii biznesowej zakłada poprawę warunków pracy i przestrzeganie praw człowieka (aspekt społeczny ESG) wspiera realizację celów 8. (Wzrost gospodarczy i godna praca) oraz 10. (Zmniejszenie nierówności). Przedsiębiorstwa stosujące ESG często wykorzystują raportowanie niefinansowe, aby pokazać swoje postępy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Takie raporty są powiązane z konkretnymi celami SDGs, co umożliwia bardziej przejrzyste i mierzalne monitorowanie wkładu firmy w realizację globalnych celów.
Dyrektywa CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) znacząco wpływa na politykę ESG firm, wprowadzając nowe wymogi dotyczące raportowania zrównoważonego rozwoju i transparentności we wszystkich trzech zakresach, czyli działań środowiskowych, społecznych oraz zarządczych.
 
ESG, czy to nas dotyczy, czy dotyczyć będzie?
Sama branża od kilku lat wyczuwa puls wyzwania, jakim jest zerowa emisja dwutlenku węgla netto, co potwierdza inicjatywa na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatycznym zainicjowana przez Joint Meetings Industry Council (Wspólna Rada Przemysłu Spotkań) reprezentująca połączone interesy głównych międzynarodowych stowarzyszeń przemysłu spotkań. Jest to historyczna deklaracja Net Zero Carbon Events, aby połączyć branżę eventową na całym świecie na rzecz osiągnięcia zerowej emisji netto do 2050 roku. Jednak do organizacji zero emisyjnych wydarzeń droga daleka, a ich główni bohaterowie, czyli dostawcy muszą być do niej przygotowani.
Podobno ESG jest najczęstszym tematem konferencyjnym, podobno ESG „wychodzi już z lodówki”, ale czy tak na poważnie jesteśmy świadomi, z czym się mierzymy? Nawet jeśli założenia Dyrektywy wydają się nam obce, dotyczą przecież wielkich korporacji, a ESG zdaje się być odległą koniecznością, to rzeczywistość jest taka, że cały ekosystem dostawców sektora spotkań, w którym działamy, już dziś zaczyna być realizatorem wytycznych zleceniodawców wydarzeń – mtych raportujących zgodnie z Dyrektywą już na koniec tego roku i tych, którzy będą do tego zobligowani od 2025 roku.
 
Jeśli mieliśmy jakiekolwiek wątpliwości, czy ESG nas dotyczy, to rozwiewa je z pewnością raport „Event marketing 2023/2024. Wpływ zrównoważonego rozwoju na przemysł spotkań” przeprowadzony przez niezależny instytut badawczy IQS i MeetingPlanner.pl we współpracy z agencjami eventowymi. Wynika z niego, że jednym z kluczowych wyzwań w roku 2023 stojącym przed badanymi firmami (korporacje, małe i średnie przedsiębiorstwa, instytucje i stowarzyszenia) było dostosowanie prowadzonych przez nie działań do wytycznych w obszarze ESG. Jak czytamy we wnioskach, ponad połowa objętych badaniem zleceniodawców była bądź w trakcie opracowywania strategii ESG, bądź już ma ją opracowaną.
Wyniki badania, którego głównym zagadnieniem jest wpływ zrównoważonego rozwoju na organizację spotkań i wydarzeń, ale też określenie znaczenia ESG w event marketingu, pokazują wyraźnie percepcję docelowych klientów w kontekście ESG i event marketingu dla firm. Deklarują oni, że „ważne jest, aby agencja, z którą podejmą współpracę, miała kompetencje, doświadczenie, a więc aby mogła wspomóc, doradzić i zorganizować wydarzenie spójne z zasadami płynącymi z ESG”. Co więcej, jak czytamy w Raporcie, „w perspektywie najbliższych trzech lat aż 2/3 klientów będzie oczekiwało od swoich zleceniobiorców podawania informacji o śladzie węglowym, a ok. 3/4 będzie w briefach uwzględniało kryteria związane z ESG”. Ponadto pośrednio obowiązkiem tym objęte będą również firmy współpracujące w ramach łańcucha dostaw z raportującymi organizacjami.

Miejscem wydarzeń są obiekty i to ich operatorzy odczuwają presję organizatorów wydarzeń w gorączce ESG. Jako dostawcy miejsca swą przestrzeń oddają licznym dostawcom w łańcuchu, odczuwając ciężar odpowiedzialności i wyczuwając potrzebę szybkiego dostosowywania się do nowych oczekiwań i wymagań planistów i właścicieli wydarzeń (meeting owners). Skoro po stronie zakupowej pojawiła się świadomość i potrzeba spełnienia kryteriów ESG, a także oczekiwanie dot. redukcji śladu węglowego generowanego przez wydarzenie, to za moment pojawi się również warunek stawiany przy dokonywaniu wyboru venue, jakim będzie posiadanie polityki ESG. Już dziś ten trend widoczny jest w zapytaniach ofertowych (RFP – request for proposal) dla wydarzeń kongresowych i konferencyjnych, a kwestie polityki prośrodowiskowej stanowią nawet 20 proc. punktacji. Dziś jest to dodatkowo punktowana wartość dodana, a za jakiś czas posiadanie polityki ESG przez operatora może stać się warunkiem sine quo non wyboru.
 
Strategia dekarbonizacji dla branży, dla nas…
Case study obiektu i perspektywa operatora opracowującego własną politykę ESG
Myślenie o zmianie w kierunku neutralności klimatycznej i jej strategiczne wdrażanie opiera się na słowie kluczu, a jest nim odpowiedzialność. Nie powinniśmy mówić o dzieleniu odpowiedzialności, ale bardziej wprost o jej współdzieleniu. Rzeczą oczywistą jest fakt, że każde wydarzenie biznesowe opiera się na łańcuchu dostawców, a jego realizacja jest sumą wygenerowanego śladu węglowego przez nas wszystkich łącznie. Od planisty, meeting ownera przez wszystkich dostawców, a skończywszy na samym uczestniku. A skoro tak, to odpowiedzialność jest zbiorowa.
 
Rozglądam się i zerkam na świat, na branżowe inicjatywy, szukając przykładów dobrych praktyk wśród nas, dostawców, szukając inspiracji… Znajduję deklaracje „zrównoważania” jak dekalog brytyjskiej firmy veSpace (polecam i odsyłam: https://vespace.co.uk/sustainability-in-events/) i utwierdzam się w przekonaniu, że to takie oczywiste! Musimy zacząć od siebie samych, od naszej własnej organizacji, żeby zmieniać świat, żeby móc do tej zmiany przekonywać innych.
 
Ścieżka zrównoważenia dla Centrum Kongresowego ICE Kraków i jego otoczenia (społeczności Kraków Network, interesariuszy sektora) jest przykładem jak długim i wymagającym zaangażowania PROCESEM jest stworzenie własnej polityki ESG, która planowo zostanie opracowana na koniec tego roku. Kamieniem milowym na tej ścieżce jest opublikowana w lipcu Strategia Dekarbonizacji. „Od WHY po offset”. To dokument wypracowany przy partycypacyjnym udziale członków Kraków Network, inicjatywy, która zrzesza przedstawicieli branży MICE w Krakowie. Strategia powstała na zlecenie spółki Kraków5020, operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków dzięki współpracy z fundacją Carbon Footprint i jest pionierskim projektem, który ma służyć branży i jest dostępny, klikając w link.
 
Prace nad nią rozpoczęły się w listopadzie ubiegłego roku, a jej początkiem było podpisanie Listu Intencyjnego o Współpracy z Fundacją Carbon Footprint. Czasem jedno małe zdarzenie może powodować duże zmiany. Takim było moje spotkanie z prezeską Fundacji Carbon Footprint. I pewnie efekt motyla nie byłby osiągnięty, gdyby nie współpraca branżowa w ramach krakowskiej inicjatywy Networku, nasze poczucie współodpowiedzialności i wpływu na rozwój sektora. Dojrzewanie do potrzeby wypracowania Strategii było naturalnym procesem, po Protokole Kraków Network oraz Polityce Zrównoważonego Rozwoju również wypracowane w oparciu o synergię członków.

Celem strategii jest wsparcie uczestników przemysłu spotkań w osiąganiu zgodności z globalnymi celami klimatycznymi, jak również poprawa konkurencyjności i wizerunku przez zrównoważone praktyki biznesowe. Stanowi ona kompleksowy plan działania, mający na celu zintegrowanie zasad zrównoważonego rozwoju z codzienną działalnością branży spotkań, podnoszenie świadomości ekologicznej oraz przyczynianie się do globalnych celów klimatycznych.
To swoisty prezent na jubileusz obiektu, w 10. roku jego działalności. Co ważne, również z punktu widzenia zarządzania takim obiektem jak ICE Kraków, strategię ESG wymienia się wśród najważniejszych czynników podnoszenia konkurencyjności i budowania przewagi konkurencyjnej w globalnej perspektywie dostawców.
 
Dlaczego? WHY?
Tworząc Strategię Dekarbonizacji, zaczęliśmy od tego pytania, bo ono prowadzi do właściwej i prostej odpowiedzi, bo warto! I jeśli troska o środowisko i o nas samych nie jest wystarczającym bodźcem, by ją wdrażać, to pozostaje sięgnąć po argumenty biznesowe. To klient będzie podejmował decyzje za nas, dokonując wyboru obiektu, który będzie miał zrównoważony rozwój wpisany w DNA, który będzie spełniał standardy ekologiczne, który będzie potrafił – posiadając odpowiednią wiedzę i doświadczenie – współtworzyć wydarzenie przyjazne środowisku. A tworzenie zrównoważonej kultury przemysłu spotkań i wydarzeń wymaga zaangażowania wszystkich interesariuszy, w tym klientów, obiektów, dostawców i uczestników.
 
Przydatne linki w pigułce

Autorka: Paula Fanderowska, wiceprezeska Zarządu Kraków5020 Sp. z o.o., operatora Centrum Kongresowego ICE Kraków, prezeska Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, wiceprezeska Rady Przemysłu Spotkań i Wydarzeń TUgether. Od 2021 r. członkini Rady Polskiej Organizacji Turystycznej.
Pasjonatka, ambasadorka branży eventowej. Managerka, prelegentka MICE, mentorka, a także wykładowczyni akademicka w dziedzinie turystyki biznesowej. Ekspertka i autorka wielu branżowych publikacji. Aktywnie uczestniczy w konsultacjach branżowych, krajowych i regionalnych, w tym w „Zrównoważonej Polityce Turystycznej Krakowa na lata 2021-2028”, oraz w działaniach w ramach kluczowych sieci międzysektorowych w Polsce – liderka projektu Kraków Network oraz współtwórczyni porozumienia obiektów konferencyjnych Power of 4: ICE Kraków, LCK w Lublinie, ECS w Gdańsku i Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
W rankingu Eventex 2021 została zaliczona do grona 100 najbardziej wpływowych osób w branży eventowej, nominowana ponownie w 2022 roku. Obecnie członkini jury konkursowego. Na arenie ogólnopolskiej znalazła się wśród 100 najbardziej wpływowych osób w polskiej turystyce według rankingu portalu Wasza Turystyka (2021, 2022 oraz 2023). Wyróżniona jako jedna z 12 najlepszych osobowości branży MICE w 2018 i 2021 roku - MP Power Awards, MP Power 12. Dziś jurorka konkursu. W 2021 roku wyróżniona „Za zasługi dla turystyki” przez Ministra Andrzeja Guta-Mostowego. Nominowana do prestiżowej nagrody Rise and Raise Others Award przyznawanej przez United Nations Women, agencję ONZ zajmującą się równością płci i wzmocnieniem pozycji kobiet.
Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego, ukończyła podyplomowe studia z zakresu Zarządzania i Marketingu oraz Stosunków Międzynarodowych i Dyplomacji. Uzyskała dyplom MBA na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz St. Gallen Integrated imt Business School. Ma imponujące osiągnięcia w przyciąganiu dużych międzynarodowych konferencji do Polski (np. ICCA 2022), odkrywaniu nowych formatów wydarzeń i wprowadzaniu innowacji w kierunku bardziej zrównoważonych/odpornych, hybrydowych wydarzeń (2020-2021).

Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour
MP MICE & More
MP Legia Cup
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl