Raport „Digital Event”: Jakie eventy będą realizowane po zakończeniu pandemii?

Od lewej: Magdalena Kondas (MeetingPlanner.pl), Wojciech Cłapiński (El Padre), Janusz Jabłoński (BERM), Rafał Krawczuk (Plej), Krzysztof Paradowski (CMA Events), Michał Michałowski (KDK Events), Dominik Górka (Live Age). Fot. Nel Gwiazdowska
Na zdjęciu: Od lewej: Magdalena Kondas (MeetingPlanner.pl), Wojciech Cłapiński (El Padre), Janusz Jabłoński (BERM), Rafał Krawczuk (Plej), Krzysztof Paradowski (CMA Events), Michał Michałowski (KDK Events), Dominik Górka (Live Age). Fot. Nel Gwiazdowska

Eventy online weszły do kanonu działań event marketingowych w 2020 r. Na ich rozkwit wpłynęła pandemia i fakt, że organizacja wydarzeń offline została ograniczona z uwagi na reżim sanitarny. Co wiemy o eventach online? Czy spełniły cele biznesowe w 2020 r.? Czy pozostaną z nami na dłużej? Między innymi na te pytania odpowiada raport „Digital Event. Eventy online 2020/2021”.

Raport „Digital Event” bierze pod lupę zmiany, jakie w minionym roku zaszły w branży event marketingu zarówno w formacie offline, jak i online. Jego główną częścią jest badanie opinii klientów na temat organizacji eventów online przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia.
Główne wnioski z raportu zostały przedstawione podczas konferencji prasowej, w której udział wzięli przedstawiciele klientów: Katarzyna Gaweł-Brudkiewicz (group communications manager, Ringier Axel Springer Polska), Magdalena Gawlak (global marketing and communications manager, IPMA Global), Dariusz Maciołek (CMO, dyrektor zarządzający pionu marketingu, komunikacji i zaangażowania społecznego BNP Paribas), agencji: Wojciech Cłapiński (El Padre), Dominik Górka (Live Age), Janusz Jabłoński (BERM), Rafał Krawczuk (Plej), Michał Michałowski (KDK Events), Krzysztof Paradowski (CMA Events) oraz instytutu badawczego – Karolina Knyziak, project manager, ARC Rynek i Opinia.

W raporcie została przedstawiona perspektywa organizatorów wydarzeń po stronie zleceniodawcy, którzy w ramach badania podsumowali mijający rok pod kątem działań eventowych, a także odnieśli się do planów na przyszłość. Wynika z niego, że aż blisko 90 proc. badanych rozważa w swoich planach wpisanie formatu eventów online w ramach strategii działań w przyszłości – nawet w przypadku zniesienia obostrzeń i powrotu tradycyjnych wydarzeń. Potwierdza to fakt, że branża eventów weszła w nową rzeczywistość, a tzw. eventy 2.0, które są połączeniem świata wirtualnego, offline oraz produkcji telewizyjnej – na stałe zagoszczą w planach firm na kolejne lata.

Od lewej: Magdalena Kondas (MeetinPlanner.pl), Katarzyna Gaweł-Brudkiewicz (Ringier Axel Springer Polska), Magdalena Gawlak (IPMA Global), Dariusz Maciołek (BNP Paribas). Fot. Nel Gwiazdowska 

Skok w wirtualną rzeczywistość    
Od ponad roku klienci i agencje przeszły szybki kurs digitalizacji i początkowo przenoszenia wydarzeń do przestrzeni wirtualnej, a obecnie projektowania eventów do tego kanału. Wiele wskazuje na to, że nie była to jednorazowa inwestycja, bo nawet w przypadku powrotu tradycyjnych eventów, zleceniodawcy bardzo poważnie biorą pod uwagę perspektywę pozostania w wirtualnym środowisku. Według raportu większość, bo 80 proc. pytanych, w przyszłości skłania się do wykorzystywania obu formuł – online i offline, a 10 proc. zdecyduje się je łączyć (formuła hybrydowa). Zaledwie 9 proc. badanych chciałoby organizować jedynie eventy offline.

– Z perspektywy globalnej organizacja eventów hybrydowych jest dużym wyzwaniem. Bardzo trudno jest połączyć te dwie formuły i zrobić to w sposób profesjonalny i dostarczyć odpowiednią jakość, nie wspominając już o skorelowaniu stref czasowych. Natomiast, kiedy rozdzieliliśmy eventy online
i offline, dopasowaliśmy do nich grupy docelowe oraz wyciągnęliśmy wnioski z organizacji wydarzeń w obu formatach, okazało się, że nasz kalendarz eventowy jest bardzo przejrzysty – mówi Magdalena Gawlak, global marketing and communications manager, IPMA Global.

– Event hybrydowy nie ma przyszłości, bo łączy dwa zupełnie różne formaty. Event offline musi być zupełnie inaczej skonstruowany niż event online. Połączenie tych dwóch w hybrydę jest czymś, co nie spełnia swojej roli. Zostaną z nami natomiast eventy online oraz eventy offline i będziemy z nich korzystać w zależności od celu, jaki będziemy chcieli osiągnąć – mówi Dariusz Maciołek, CMO, dyrektor zarządzający pionu marketingu, komunikacji i zaangażowania społecznego BNP Paribas.

Wszystkie wydarzenia w formacie online
Jak pokazuje badanie, do wirtualnej rzeczywistości przeniosły się niemal wszystkie typy eventów, ale największą popularnością cieszyły się: webinary, szkolenia, konferencje i spotkania z kluczowymi klientami, co może skutkować pozostaniem tych eventów w formacie online, również po wygaszeniu pandemii. W sytuacji, gdy dochodzi do transferu wiedzy, a przekazanie treści jest kluczowym czynnikiem, zleceniodawcy cenią możliwości, jakie dają wirtualne spotkania. Blisko 56 proc. respondentów chce spotkania o charakterze edukacyjnym na stałe przenieść do kanału online. Średnio dla jednej piątej badanych klientów event online jest narzędziem wystarczającym do realizacji zadań w komunikacji marketingowej.

– Gdy przekazujemy wiedzę i są to w np. eventy dla marketerów to przekazywana merytoryka jest najistotniejsza i te wydarzenia, które miały już wybudowaną markę przed pandemią są przez nas obecnie kontynuowane w formacie online, a ich efektywność jest nawet większa niż przed pandemią. Myślę więc, że w przypadku eventów, których celem jest transfer wiedzy – zostaniemy przy formule online – mówi Katarzyna Gaweł-Brudkiewicz, group communications manager, Ringier Axel Springer Polska. Jednak rocznie organizujemy ponad 100 eventów. Obecnie zauważamy, że nasi klienci dużo bardziej doceniają fakt, że mają wybór i mogą decydować, w jakim formacie eventu chcą uczestniczyć – to sprawia, że partycypacja zarówno w eventach offline, jak i online jest na dużo wyższym poziomie niż w momencie, w którym oferowaliśmy jedynie eventy offline – dodaje Katarzyna Gaweł-Brudkiewicz.

Nowa rola agencji eventowych
Nowy format organizacji wydarzeń sprawił, że zmieniła się rola agencji eventowych. Eventy online dla większości klientów to nowa materia, z którą mierzą się często po raz pierwszy. Biorąc to pod uwagę, znamienita większość (92 proc.) mówi o zamiarze skorzystania z pomocy agencji, (47 proc. jest pewna) albo rozważa taką pomoc jako jedną z opcji (45 proc.). Jedynie 9 proc. pytanych osób zadeklarowało, że przy organizacji najbliższych wydarzeń online będzie polegać tylko na sobie i swoich kompetencjach.
Obecnie zleceniodawcy oczekują od agencji, aby te stały się hubami edukacyjnymi, które transferują wiedzę, inspirują, edukują na temat nowych technologii i w dużo większym stopniu niż dotychczas biorą na siebie odpowiedzialność za efekt końcowy wspólnych projektów.  
Wszystko wskazuje na to, że digital event nie jest u nas „w zastępstwie” i na stałe wpisze się w scenerię event marketingu.

Konferencja prasowa w klubie Havana Lounge, realizacja transmisji: Transmisje Live. Fot. Nel Gwiazdowska 

O raporcie „Digital Event”
Raport „Digital Event. Eventy online 2020/2021. Ananliza, prognoza, benchmarki ” został opracowany przez zespół prowadzony pod egidą portalu MeetingPlanner.pl, składający się z przedstawicieli agencji: BERM, CMA Events, El Padre, KDK Events, Live Age oraz Plej. Badanie zostało przeprowadzone przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Założeniem twórców publikacji jest analiza formatu eventów online oraz przekazanie danych, które mogą być pomocne w planowaniu działań, jakie wiążą się z organizacją spotkań i wydarzeń, począwszy od strategii, na ewaluacji skończywszy.

Raport został zaprezentowany podczas konferencji prasowej, która odbyła się 8 czerwca 2021, w warszawskim klubie Havana Lounge. Transmisję wydarzenia zrealizowały Transmisje Live. Partnerem spotkania był Royal Catering.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl