Expo experience: trendy w projektowaniu stoisk
Projektowanie stoisk to proces koncepcyjny, kreatywny, graficzny, ale też, a może przede wszystkim, marketingowy. Jak wszystko w kreacji – podlega pewnym trendom czy modom. Jest podatny na nowinki. Ale ma też swoje stałe elementy, które warto znać, by stoisko było nie tylko ładne, ale też funkcjonalne i w efekcie skuteczne. Piszą Anita Gałka (Live Age), Danka Szczepaniak-Bury (Spice for Space).
Solidne podstawy: osadzenie w komunikacji marki
W pierwszej fazie projektowania stoiska warto skupić się na marce. Na jej przewagach, zaletach, tym, co ją wyróżnia. Jak się komunikuje, do jakich wartości się odnosi, jaki jest jest brand mood – na przykład czy stosuje komunikację stonowaną, klasyczną, czy raczej odważną i zwracającą uwagę? To jest punkt wyjścia do stworzenia wspaniałych i równocześnie relewantnych stoisk targowych.
W zależności od rodzaju targów, ich celu, produktów samej marki, może powstać niezliczona ilość koncepcji na budowę stoiska. Istotne jest określenie celu stoiska w konkretnym przypadku, w danym czasie i miejscu. To po prostu kolejny element – punkt na mapie komunikacji marki, dlatego róbmy wszystko, aby był najlepiej dopasowany do marki, a jednocześnie jakościowy i przyciągający uwagę gości.
Dlatego właśnie branding marki jest tak kluczowy. Kwestie wizualne, ale też styl komunikacji i to, jaki przekaz niosą za sobą produkty. Przenosząc to na projekt, często odzwierciedlamy 1:1 kolory z brand booka, jak w przypadku projektu dla P. W. Dremex sp. z o. o., który otrzymał główną nagrodę w ostatniej edycji konkursu Ekspozycja Roku w kategorii Ekspozycje targowe krajowe od 31 – 100 m², gdzie produkty marki były jednym z głównych elementów stoiska.
Ekspozycja roku: P. W. Dremex sp. z o. o. z Głogowa Małopolskiego, według projektu Anity Gałki, Live Age, wykonana przez Spice 4 Space Górka i Pasaj sp. j. na targach Warsaw Home
W zależności od specyfiki i wyglądu produktów w tym konkretnym przypadku odwzorowana została oszczędna linia, geometryczne formy. Produkty przedstawione zostały tu w formie ekspozycji galeryjnej.
Ale można też inaczej, bardziej wyraziście, rzucając się w oczy. Dynamiczne kolory, przykuwające oko linie graficzne są jak najbardziej na miejscu i z dużym prawdopodobieństwem spełnią się na stoisku, jeśli tylko marka rzeczywiście komunikuje się w ten sposób.
Technologia
W dzisiejszych czasach nie można pominąć na stoiskach elementów związanych z technologią. Mogą one spełniać różne funkcje – od mających zaintrygować, poprzez promocję produktów, aż po inteligentne infokioski i totemy, prezentujące spersonalizowaną ofertę. Na prawie każdym stoisku świetnie sprawdzają się ekrany multimedialne, których zastosowanie podnosi rangę stoiska i sprawia, że jest ono bardziej nowoczesne. Ekrany diodowe mogą być elementem ścian czy sufitów, a nawet podłóg, dostarczając doświadczenie na wzór “Now” Building w Londynie.
Ciekawe możliwości daje też zastosowanie nowoczesnych technologii związanych z dźwiękiem, np. głośniki kierunkowe / punktowe, skupiające głos w jednym miejscu i sprawiające, że dana treść dostępna jest w sposób komfortowy tylko dla gości stoiska. Taka dźwiękowa zabawa pozwala zabrać gości w specjalnie dla nich zaaranżowaną podróż po całym stoisku, przeprowadzając przez jej kolejne punkty w zależności od miejsca znajdowania się gościa.
Zaskoczenie
Niezmiennie, projektanci stoisk prześcigają się w budowaniu zaskoczenia dla gości. Takim elementem może być np. wanna pełna piłek w kolorze marki, co pozwala na dalsze angażowanie odwiedzających (np. konkursy z nagrodami). Działania nieszablonowe mogą jeszcze bardziej przyciągnąć uwagę uczestników. Nietypowe przedstawienie marki może zachęcić odbiorców do zatrzymania się, podjęcia rozmowy, a to już połowa sukcesu.
Stoisko SpiceforSpace, Forum Branży Eventowej 2023
Przyjaźnie dla klimatu
Kolejny trend, który powoli staje się codziennością, to stosowanie w budowie stoisk materiałów przyjaznych środowisku. Jest to wbrew pozorom duże wyzwanie, bo o ile można z łatwością zaopatrzyć się w żywą zieleń, o tyle designerskie projekty często wymagają dedykowanych rozwiązań produkcyjnych, szytych na miarę. Odpowiedź niosą wypożyczalnie mebli i scenografii i znalezienie partnera, który posiada na stanie jakościowe elementy, dzięki czemu zmniejszamy liczbę rzeczy produkowanych pod zamówienie i pod wymiar na rzecz designerskiego wynajmu.
Funkcjonalnie
W projektowaniu stoisk rzadko chodzi o samą ekspozycję produktów. Najczęściej - o stworzenie przestrzeni do spotkań i rozmów. Dlatego dziś niemal obowiązkowym elementem w projektowaniu stoiska jest przyjazne miejsce, gdzie można porozmawiać, nawiązywać nowe i wzmacniać istniejące relacje. Im ważniejszy jest to cel dla marki, tym bardziej “zapraszające” powinno być stoisko. Odchodzimy wtedy od tradycyjnych lad, a ich miejsce zastępują zestawy sof i mebli otwartych dla gości.
Social media
Dotarcie do uczestników targów to jedno, ale dotarcie do szerokiej grupy odbiorców w mediach społecznościowych to kolejne wyzwanie. Jak to zrobić? Kluczowe jest zachęcenie uczestników do opublikowania zdjęcia/filmu z oznaczeniem marki. Zdecydowanie zwiększy to zasięgi i spowoduje, że marka stanie się bardziej rozpoznawalna. Przykład: nieszablonowa atrakcja na stoisku, konkurs z koniecznością oznaczenia marki lub ścianka do zdjęć typu instabox. Każdy materiał w sieci może zwiększyć liczbę odwiedzin na stronie internetowej i w portalach społecznościowych.
Najważniejsze: kształtowanie doświadczeń i relacji
Stoisko to zatem nie tylko element scenografii. To przestrzeń, w której zachodzić powinny relacje - odbiorców z marką, klientów z przedstawicielami organizatora. Tłem tych historii ma być dobrze zaprojektowana przestrzeń, która nie tylko zapada w pamięć, ale pozwala też na wymianę wiedzy i budowanie wspólnych doświadczeń lub na samodzielne doświadczanie (produktu, marki) przez odwiedzających.
Autorki
Anita Gałka, 3D artist, Live Age, autorka zwycięskiego projektu w konkursie Ekspozycja Roku 2023 w kategorii „Ekspozycje targowe krajowe od 31 – 100 m²”, dla P. W. Dremex sp. z o. o.
Danka Szczepaniak-Bury, brand manager, Spice for Space