Imprezy masowe, międzynarodowe konferencje i mniejsze wydarzenia. Czy skala imprezy wpływa na sposób jej zabezpieczenia?

W kontekście globalnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem, organizacja imprez masowych, ale też mniejszych wydarzeń, wymaga coraz większej uwagi i staranności. Dla uczestników eventów to okazja do zabawy, wspólnego przeżywania emocji – często w bardzo licznym gronie. Dla organizatorów to szereg obowiązków. Należy do nich konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonym gościom, co jest tak samo ważne, jak sama formuła, oprawa czy promocja wydarzenia. W zakresie ochrony imprez, organizatorzy coraz częściej sięgają po wsparcie profesjonalnych agencji ochroniarskich.
 
Imprezy masowe pod specjalnym nadzorem
Imprezy masowe są nieodłącznym elementem życia społecznego, gromadząc ludzi w celu rozrywkowym czy kibicowania rywalizacji sportowej. Organizowane są w różnym formacie i skali, od lokalnych wydarzeń po ogólnokrajowe z wielotysięcznymi tłumami na największych stadionach w Polsce. Jedną wspólną ich cechą jest to, że wszystkie zagadnienia związane z bezpieczeństwem ich uczestników określają przepisy prawne.
 
Krzysztof Guzek z Grupy Impel, dyrektor segmentu Działalność usługowa podkreśla, że przepisy definiują, czym jest impreza masowa oraz jaka jest minimalna liczba pracowników ochrony, potrzebnych do zabezpieczenia takiego wydarzenia. Chodzi oczywiście o ustawę z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, która określa imprezą masową każde zgromadzenie liczące co najmniej 1000 osób na otwartej przestrzeni, 500 osób w zamkniętym obiekcie lub w przypadku imprezy sportowej na stadionie co najmniej 300 osób.

Krzysztof Guzek, Grupa Impel: Warto podkreślić, że niezależnie od wskazanej w przepisach minimalnej liczby pracowników ochrony, organizatorzy często decydują się na znacznie większe zabezpieczenie

– Ustawodawca precyzyjnie wskazał, jaka jest minimalna liczba pracowników służb porządkowych i informacyjnych, którzy mają zabezpieczać organizowaną imprezę masową. Dodatkowo w przedmiotowej ustawie z 2009 r. znajdują się także szczegółowe wytyczne odnośnie do minimalnej liczby pracowników służb porządkowych i informacyjnych na tzw. imprezach podwyższonego ryzyka. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od wskazanej w przepisach minimalnej liczby pracowników ochrony, organizatorzy często decydują się na znacznie większe zabezpieczenie. W wielu przypadkach wskazane w przepisach minimum jest przekraczane przez organizatora na skutek naszych sugestii, wynikających np. z topografii obiektu czy skali planowanego wydarzenia. Takim przykładem jest choćby Puchar Świata w Zakopanem, gdzie liczbę pracowników ochrony zwiększyliśmy o kilkanaście procent – mówi Krzysztof Guzek.

Imprezy masowe – kompleksowe wsparcie
Odpowiedzialność za zabezpieczenie imprezy masowej spoczywa na jej organizatorze. Oznacza to nie tylko konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników służb porządkowych i informacyjnych oraz zarządzającego ich pracą kierownika ds. bezpieczeństwa, ale też szereg innych działań. Należą do nich m.in. zapewnienie pomocy medycznej, zaplecza higieniczno-sanitarnego, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych czy wreszcie zapewnienie sprzętu i środków gaśniczych niezbędnych w sytuacji pożaru.
– W sytuacji, kiedy organizator zleca zabezpieczenie imprezy masowej naszej firmie, może liczyć na pełne wsparcie w zakresie uzyskania stosownych pozwoleń, oszacowania ryzyka, zapewnienia medyków, wygrodzeń i oczywiście odpowiedniej liczby pracowników ochrony. Coraz częściej widzimy, że firmy organizujące imprezy oczekują doradztwa oraz kompleksowej usługi – nie tylko w zakresie ochrony wydarzenia, ale też utrzymania czystości czy cateringu. Dzięki szerokiej ofercie Grupy Impel, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na takie potrzeby – podkreśla Krzysztof Guzek.



Zabezpieczenie mniejszych wydarzeń
Imprezy masowe to jednak nie jedyny format wydarzeń. Mniejszych eventów – koncertów, wydarzeń kulturalnych, konferencji czy nawet lokalnych imprez, jak choćby festyny czy dożynki – jest zdecydowanie więcej.
– Wytyczne w zakresie zabezpieczenia tego typu imprezy nie są regulowane wspomnianą wcześniej ustawą. Jako firma, która od wielu lat współpracuje z branżą eventową, obserwujemy, że organizatorzy oczekują przy mniejszych wydarzeniach podobnej formy zabezpieczenia, jak w przypadku imprez masowych. I choć mniejsze wydarzenia nie podlegają wymienionej ustawie, to najważniejsza jest tu odpowiednia ochrona i bezpieczeństwo oraz komfort uczestników danej imprezy czy konferencji – mówi Krzysztof Guzek z Grupy Impel.
Skalę zabezpieczenia wszelkiego rodzaju eventów w dużej mierze determinuje topografia obiektu czy przestrzeni, w której realizowana będzie impreza. Dla organizatora kluczowe jest właściwe nagłośnienie obiektu czy możliwość postawienia sceny, a ze względów bezpieczeństwa najbardziej istotna jest wystarczająca liczba wyjść ewakuacyjnych.
– W Polsce nie mamy dużej liczby nowoczesnych obiektów dostosowanych do realizacji wydarzeń. Mało jest hal widowiskowych zaprojektowanych z myślą o tym, aby duża liczba uczestników mogła płynnie do nich wejść i z nich wyjść. Wiele obiektów jest po prostu starych. Często po wizji lokalnej czy z naszej znajomości obiektu wynika, że zamiast 20 pracowników ochrony, musimy postawić 40, bo dopiero taka ich liczba może zagwarantować bezpieczeństwo uczestnikom wydarzenia – podkreśla Krzysztof Guzek.
 
Ochrona wydarzeń o różnym charakterze
Wyzwania dla ochrony determinuje także specyfika poszczególnych wydarzeń. Inne oczekiwania są wobec ochrony w czasie koncertów, a inne przy ochronie międzynarodowych konferencji.
– Na szczególną uwagę zasługują międzynarodowe spotkania z udziałem gości VIP. W przypadku takich wydarzeń, od pracowników ochrony wymagane są m.in. doskonałe umiejętności komunikacyjne czy znajomość języków obcych, co wynika z trochę innej ich roli niż w przypadku np. ochrony na meczach. Przy zabezpieczaniu np. Światowego Forum Miejskiego w Katowicach czy Forum Ekonomicznego w Karpaczu nasi pracownicy ochrony współpracują ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo wysokiej rangi uczestników, w tym ze Służbą Ochrony Państwa czy Policją – wylicza ekspert z Grupy Impel.
Krzysztof Guzek podkreśla, że do każdego wydarzenia – mniejszego i większego warto podejść indywidualnie i odpowiedzialnie. – Firma, która zajmuje się ochroną danej imprezy, powinna zaproponować odpowiedni format zabezpieczenia – biorąc pod uwagę charakter i wielkość eventu, liczbę planowanych gości, ale też specyfikę obiektu. Zawsze najważniejsze jest bezpieczeństwo każdego uczestnika i ono jest priorytetem w czasie obsługiwanych przez nas wydarzeń – od wielkoformatowych imprez, po mniejsze eventy – podsumowuje Krzysztof Guzek.

Zobacz też: Kulisy oficjalnej ochrony wyścigu Tour de Pologne >>>

 ARTYKUŁ PARTNERA

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl