Imprezy masowe, międzynarodowe konferencje i mniejsze wydarzenia. Czy skala imprezy wpływa na sposób jej zabezpieczenia?
W kontekście globalnych wyzwań związanych z bezpieczeństwem, organizacja imprez masowych, ale też mniejszych wydarzeń, wymaga coraz większej uwagi i staranności. Dla uczestników eventów to okazja do zabawy, wspólnego przeżywania emocji – często w bardzo licznym gronie. Dla organizatorów to szereg obowiązków. Należy do nich konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zgromadzonym gościom, co jest tak samo ważne, jak sama formuła, oprawa czy promocja wydarzenia. W zakresie ochrony imprez, organizatorzy coraz częściej sięgają po wsparcie profesjonalnych agencji ochroniarskich.
Imprezy masowe pod specjalnym nadzorem
Imprezy masowe są nieodłącznym elementem życia społecznego, gromadząc ludzi w celu rozrywkowym czy kibicowania rywalizacji sportowej. Organizowane są w różnym formacie i skali, od lokalnych wydarzeń po ogólnokrajowe z wielotysięcznymi tłumami na największych stadionach w Polsce. Jedną wspólną ich cechą jest to, że wszystkie zagadnienia związane z bezpieczeństwem ich uczestników określają przepisy prawne.
Krzysztof Guzek z Grupy Impel, dyrektor segmentu Działalność usługowa podkreśla, że przepisy definiują, czym jest impreza masowa oraz jaka jest minimalna liczba pracowników ochrony, potrzebnych do zabezpieczenia takiego wydarzenia. Chodzi oczywiście o ustawę z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych, która określa imprezą masową każde zgromadzenie liczące co najmniej 1000 osób na otwartej przestrzeni, 500 osób w zamkniętym obiekcie lub w przypadku imprezy sportowej na stadionie co najmniej 300 osób.
Krzysztof Guzek, Grupa Impel: Warto podkreślić, że niezależnie od wskazanej w przepisach minimalnej liczby pracowników ochrony, organizatorzy często decydują się na znacznie większe zabezpieczenie
– Ustawodawca precyzyjnie wskazał, jaka jest minimalna liczba pracowników służb porządkowych i informacyjnych, którzy mają zabezpieczać organizowaną imprezę masową. Dodatkowo w przedmiotowej ustawie z 2009 r. znajdują się także szczegółowe wytyczne odnośnie do minimalnej liczby pracowników służb porządkowych i informacyjnych na tzw. imprezach podwyższonego ryzyka. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od wskazanej w przepisach minimalnej liczby pracowników ochrony, organizatorzy często decydują się na znacznie większe zabezpieczenie. W wielu przypadkach wskazane w przepisach minimum jest przekraczane przez organizatora na skutek naszych sugestii, wynikających np. z topografii obiektu czy skali planowanego wydarzenia. Takim przykładem jest choćby Puchar Świata w Zakopanem, gdzie liczbę pracowników ochrony zwiększyliśmy o kilkanaście procent – mówi Krzysztof Guzek.
Imprezy masowe – kompleksowe wsparcie
Odpowiedzialność za zabezpieczenie imprezy masowej spoczywa na jej organizatorze. Oznacza to nie tylko konieczność zapewnienia odpowiedniej liczby pracowników służb porządkowych i informacyjnych oraz zarządzającego ich pracą kierownika ds. bezpieczeństwa, ale też szereg innych działań. Należą do nich m.in. zapewnienie pomocy medycznej, zaplecza higieniczno-sanitarnego, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych czy wreszcie zapewnienie sprzętu i środków gaśniczych niezbędnych w sytuacji pożaru.
– W sytuacji, kiedy organizator zleca zabezpieczenie imprezy masowej naszej firmie, może liczyć na pełne wsparcie w zakresie uzyskania stosownych pozwoleń, oszacowania ryzyka, zapewnienia medyków, wygrodzeń i oczywiście odpowiedniej liczby pracowników ochrony. Coraz częściej widzimy, że firmy organizujące imprezy oczekują doradztwa oraz kompleksowej usługi – nie tylko w zakresie ochrony wydarzenia, ale też utrzymania czystości czy cateringu. Dzięki szerokiej ofercie Grupy Impel, jesteśmy w stanie odpowiedzieć na takie potrzeby – podkreśla Krzysztof Guzek.
Zabezpieczenie mniejszych wydarzeń
Imprezy masowe to jednak nie jedyny format wydarzeń. Mniejszych eventów – koncertów, wydarzeń kulturalnych, konferencji czy nawet lokalnych imprez, jak choćby festyny czy dożynki – jest zdecydowanie więcej.
– Wytyczne w zakresie zabezpieczenia tego typu imprezy nie są regulowane wspomnianą wcześniej ustawą. Jako firma, która od wielu lat współpracuje z branżą eventową, obserwujemy, że organizatorzy oczekują przy mniejszych wydarzeniach podobnej formy zabezpieczenia, jak w przypadku imprez masowych. I choć mniejsze wydarzenia nie podlegają wymienionej ustawie, to najważniejsza jest tu odpowiednia ochrona i bezpieczeństwo oraz komfort uczestników danej imprezy czy konferencji – mówi Krzysztof Guzek z Grupy Impel.
Skalę zabezpieczenia wszelkiego rodzaju eventów w dużej mierze determinuje topografia obiektu czy przestrzeni, w której realizowana będzie impreza. Dla organizatora kluczowe jest właściwe nagłośnienie obiektu czy możliwość postawienia sceny, a ze względów bezpieczeństwa najbardziej istotna jest wystarczająca liczba wyjść ewakuacyjnych.
– W Polsce nie mamy dużej liczby nowoczesnych obiektów dostosowanych do realizacji wydarzeń. Mało jest hal widowiskowych zaprojektowanych z myślą o tym, aby duża liczba uczestników mogła płynnie do nich wejść i z nich wyjść. Wiele obiektów jest po prostu starych. Często po wizji lokalnej czy z naszej znajomości obiektu wynika, że zamiast 20 pracowników ochrony, musimy postawić 40, bo dopiero taka ich liczba może zagwarantować bezpieczeństwo uczestnikom wydarzenia – podkreśla Krzysztof Guzek.
Ochrona wydarzeń o różnym charakterze
Wyzwania dla ochrony determinuje także specyfika poszczególnych wydarzeń. Inne oczekiwania są wobec ochrony w czasie koncertów, a inne przy ochronie międzynarodowych konferencji.
– Na szczególną uwagę zasługują międzynarodowe spotkania z udziałem gości VIP. W przypadku takich wydarzeń, od pracowników ochrony wymagane są m.in. doskonałe umiejętności komunikacyjne czy znajomość języków obcych, co wynika z trochę innej ich roli niż w przypadku np. ochrony na meczach. Przy zabezpieczaniu np. Światowego Forum Miejskiego w Katowicach czy Forum Ekonomicznego w Karpaczu nasi pracownicy ochrony współpracują ze służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo wysokiej rangi uczestników, w tym ze Służbą Ochrony Państwa czy Policją – wylicza ekspert z Grupy Impel.
Krzysztof Guzek podkreśla, że do każdego wydarzenia – mniejszego i większego warto podejść indywidualnie i odpowiedzialnie. – Firma, która zajmuje się ochroną danej imprezy, powinna zaproponować odpowiedni format zabezpieczenia – biorąc pod uwagę charakter i wielkość eventu, liczbę planowanych gości, ale też specyfikę obiektu. Zawsze najważniejsze jest bezpieczeństwo każdego uczestnika i ono jest priorytetem w czasie obsługiwanych przez nas wydarzeń – od wielkoformatowych imprez, po mniejsze eventy – podsumowuje Krzysztof Guzek.
Zobacz też: Kulisy oficjalnej ochrony wyścigu Tour de Pologne >>>
ARTYKUŁ PARTNERA