Rola targów w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw
Firmy aktywnie uczestniczące w targach mają szansę kreować swój wizerunek jako liderów rynkowych. Targi są kluczowym narzędziem strategicznym, umożliwiającym firmom promowanie innowacji, nawiązywanie wartościowych relacji biznesowych oraz zdobywanie wiedzy o działaniach konkurencji. Pisze w cyklu „Okiem eksperta SKKP” Julia Kaźmierczak, laureatka konkursu wyróżniającego najlepsze prace licencjackie i magisterskie „Przemysł Spotkań na 5!” organizowanego przez Stowarzyszenie Konferencje & Kongresy w Polsce.
Firmy, które chcą przetrwać na rynku, muszą stawiać sobie jasne cele i działać z długoterminową perspektywą. Takie podejście sprzyja identyfikacji unikalnych źródeł przewagi oraz pozwala odróżnić się od konkurencji, co stanowi fundament sukcesu w obecnych warunkach rynkowych. Jednym ze stosowanych w tym celu narzędzi marketingowych są targi, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju przedsiębiorstw. Stanowią nie tylko przestrzeń do prezentacji produktów i usług, ale także platformę do realizacji istotnych celów strategicznych i komunikacyjnych.
Firmy uczestniczące w targach mają wyjątkową okazję do bezpośredniego kontaktu z klientami, który sprzyja budowaniu zaufania i długotrwałych relacji biznesowych. Uczestnictwo w wydarzeniu targowym to jedna z niewielu okazji do rozmowy z tak liczną grupą interesariuszy w tak krótkim czasie. To daje podstawy do wymiany kontaktów,
budowania silnych więzi i zawierania nowych kontraktów.
Coraz częściej stosowany na targach marketing przeżyć pozwala angażować wszystkie zmysły zwiedzających. Jest wybierany nie bez przyczyny – takie podejście wpływa na postrzeganie marki przez uczestników i sprzyja tworzeniu wyjątkowych wspomnień związanych z prezentowanym produktem. Zastosowane technologie, narzędzia i materiały umożliwiają pełne zaangażowanie oraz wczucie się w rolę użytkownika danego stoiska. Szczególny nacisk kładziony jest na doznania dotykowe, ponieważ bezpośredni kontakt z produktem zwiększa prawdopodobieństwo jego zakupu.
Targi stanowią wyjątkową platformę wymiany doświadczeń – nie tylko między wystawcami a odwiedzającymi, ale także na poziomie konkurencji. Przedsiębiorstwa promują swoje innowacje i jednocześnie zdobywają cenne informacje zwrotne, które pozwalają na szybką adaptację do nowych trendów i technologii. Dyfuzja wiedzy sprawia, że już podczas trwania wydarzenia pojawiają się nowe pomysły, zastosowania i potencjalne partnerstwa biznesowe. Aby lepiej zrozumieć rolę targów w budowaniu przewagi konkurencyjnej, przeprowadzono wywiady z ekspertami branży targowej. W badaniu wzięli udział: dr Beata Kozyra, prof. dr hab. Henryk Mruk i przedstawiciele firmy Meliński Minuth - Andrzej Meliński, Krystian Majer i Anna Widźgowska. Według nich firmy aktywnie uczestniczące w targach mają szansę kreować swój wizerunek jako liderów rynkowych. Eksperci zgodnie wskazali, że targi są kluczowym narzędziem strategicznym, umożliwiającym firmom promowanie innowacji, nawiązywanie wartościowych relacji biznesowych oraz zdobywanie wiedzy o działaniach konkurencji. Poruszone wartości uczestnictwa w targach zostały przedstawione w poniższej tabeli.
ROLA TARGÓW WEDŁUG PRZEDSTAWICIELI BRANŻY TARGOWEJ
Autorka: Julia Kaźmierczak – laureatka konkursu „Przemysł Spotkań na 5!” Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, wyróżniona za pracę „Rola targów w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw”. Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, kierunku „Jakość i Rozwój Produktu” oraz „Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze”, gdzie powstała praca licencjacka na temat roli targów. W 2023 roku była wiceprzewodniczącą Klubu Młodzi na Targach przy Polskiej Izbie Przemysły Targowego, pracowała w dziale marketingu firmy z branży targowej – Meliński Minuth oraz jako członkini międzynarodowej organizacji studenckiej Enactus przez pięć lat organizowała konferencje na temat rozwoju kompetencji przyszłości a także integracje zespołu, konsultacje projektów, webinarium i warsztaty tematyczne oraz warsztaty dla dzieci i dorosłych na temat hydroponiki. Wolontariuszka podczas Impact '23 i '24. Interesuje się organizacją wydarzeń, podróżami i malarstwem abstrakcyjnym.
Cykl: Okiem eksperta SKKP
Członkowie Stowarzyszenia Konferencje & Kongresy w Polsce poruszą kluczowe kwestie związane z funkcjonowaniem i rozwojem przemysłu spotkań, w szczególności rynkiem konferencji w Polsce i na świecie. W opracowaniach pojawią się m.in. aspekty prawne, porady, omówienie problemów i wyzwań, inspiracje.