Lizbona: rozwój MICE, nagrody, inwestycje i nowe połączenia

Portugalia, która od lat utrzymuje się w pierwszej trójce europejskich destynacji pod względem liczby odwiedzających w zakresie podróży motywacyjnych, pretenduje do roli lidera wyjazdów incentive w Europie. Stolica kraju Lizbona dwa lata z rzędu otrzymała nagrodę World MICE Awards. Planowane są inwestycje w bazę hotelową i nowy port lotniczy.

Według danych Instytutu Planowania i Rozwoju Turystyki (IPDT) w Lizbonie, Portugalię odwiedziło w 2024 roku 31,6 mln turystów. To wzrost o 11 procent w porównaniu do roku 2023. Turyści łącznie zarezerwowali 80 milionów noclegów. Wpływy z turystyki do budżetu państwa wyniosły w poprzednim roku ponad 27 mld euro.

Górą incentive travel
Ważny elementem tych statystyk są wyjazdy incentive travel. Wśród przyjeżdzających najczęściej są grupy do 20 osób, reprezentujące głównie branże: ubezpieczeniową, finansowo-bankową oraz FMCG. Kolejne reprezentowane sektory to branża motoryzacyjna, medyczna oraz technologiczna.
Głównym celem gości z Polski jest stolica kraju, co ułatwiają otwarte przez Polskie Linie Lotnicze LOT bezpośrednie połączenia na trasie Warszawa – Lizbona. Loty odbywają się siedem dni w tygodniu. Głównie wyloty z Warszawy mają miejsce o godzinie 10:15, a samoloty lądują w Lizbonie o 13:20, loty powrotne z Lizbony odbywają się o godzinie 14:25 z lądowaniem w Warszawie o godzinie 19:20.
Zwiększenie siatki połączeń przez LOT otwiera dla Lizbony ogromne możliwości w zakresie przyjęcia większej liczby uczestników wyjazdów incentive, które przez lata były ograniczone utrudnionym dostępem do tej części Półwyspu Iberyjskiego. Polscy organizatorzy turystyki, specjalizujący się w organizacji wyjazdów biznesowych, często zmuszeni byli do korzystania z połączeń lotniczych linii Lufthansa czy KLM z przesiadką w Niemczech lub Holandii.
 
Lizbona z nagrodą dla najlepszej destynacji MICE
Lizbona w 2023 i w 2024 roku została nagrodzona statuetką najlepszej destynacji MICE w Europie podczas czwartej i piątej gali World MICE Awards, pokonując między innymi Ateny, Berlin, Stambuł, Londyn, Madryt, Mediolan, Paryż i Wiedeń. Wyjazdy typu MICE są znaczącym elementem całego sektora turystyki, a przychody z niego płynące przyczyniają się do rozwoju miasta. Władze Lizbony sukcesywnie unowocześniają jej infrastrukturę, poszerzają ofertę kulturalną, dbając o promocję miasta jako otwartego na organizację różnych wydarzeń.
W ostatnim rankingu ICCA (International Congress and Convention Association), dotyczącym 2023 roku, Lizbona zajęła trzecie miejsca (151 międzynarodowych konferencji i kongresów), plasując się zaraz za Paryżem i Singapurem.
 
Inwestycje w port lotniczy i bazę hotelową
Lizbońskie lotnisko Humberto Delgado znajduje się 5 kilometrów od centrum miasta, trasę tę pokonuje się samochodem w około 15 minut, łatwo dotrzeć tam także miejską linią metra. Jednakże te walory w przyszłości mogą nie wystarczyć, jeżeli utrzyma się – na co wszystko wskazuje – rosnąca z roku na roku liczba przybywających tutaj turystów.
W 2024 roku port lotniczy obsłużył 35,1 mln pasażerów, więcej o 4,3 proc. niż rok wcześniej, co stanowi kolejny rekord. W sezonie turystycznym dojazd do lotniska jest często zakorkowany, dlatego portugalski rząd zdecydował się na inwestycję w nowe lotnisko, które powstanie na drugim brzegu rzeki Tag, w miejscowości Alcochete – 35 km od centrum Lizbony.
Do miasta będzie można się dostać stamtąd przez most Vasco da Gama, który został wybudowany z myślą o dużej przepustowości. Nowy port lotniczy ma zostać ukończony w 2034 roku, z początku będzie posiadać dwa pasy startowe, a do 2050 roku liczba pasów zwiększy się do czterech, co pozwoli na przyjęcie 100 mln pasażerów rocznie. Całe przedsięwzięcie będzie kosztowało 9 miliardów euro i zostanie sfinansowane z funduszy Unii Europejskiej, pieniędzy pochodzących z partnerstw publiczno-prywatnych oraz opłat lotniskowych.
Rząd portugalski odpowiadając na duże zainteresowanie wśród gości zagranicznych zaplanował także rozbudowę bazy hotelowej. W całym kraju ma powstać 11 tysięcy nowych pokojów hotelowych. Jak podaje hiszpański portal branży turystycznej Hosteltur, hotele w Portugalii oferują ponad 113 tysięcy pokojów, z czego większość jest zlokalizowanych w obiektach klasy 3*. W nadchodzących latach będzie można obserwować ubywanie 3* hoteli na rzecz 4* i 5*. Obszar metropolitalny Lizbony może liczyć na co najmniej 82 nowe obiekty hotelowe, z których 15 ma rozpocząć działalność jeszcze w tym roku. W samej stolicy rynek zwiększy się o 4635 pokojów, w tym udział tych o klasie 4* to aż 46 proc.
 
Stolica z topowymi restauracjami
Lizbona to miasto chętnie odwiedzane przez turystów ze względu na swój specyficzny klimat, interesującą architekturę a także bogatą ofertę gastronomiczną. Grande Lisboa (obszar metropolitalny) to 20 restauracji z legendarną gwiazdką Michellin. To pierwsza światowa dziesiątka stolic z tak dużą liczbą gwiazdek per capita. Poza topowymi restauracjami wychwalanymi i promowanymi przez znanych instagramerów oraz influencerskie portale, w Lizbonie królują przede wszystkim tak zwane tascas, czyli lokale oferujące prostą lokalną kuchnię.
W 2024 po raz pierwszy Lizbona została uznana także za najlepszą destynację kulinarną w Europie, podczas gali World Culinary Awards, która odbyła się 2 października w Dubaju. Nagrody te przyznawane są w publicznym głosowaniu przeprowadzonym wśród zebranych gości. Stolica Portugalii wyprzedziła takie miasta jak Barcelona, Kopenhaga, Florencja, Londyn, Paryż i Wiedeń. Restauracja „Belcanto” w Lizbonie została uznana za najlepszą restaurację w Portugalii zgarniając Platynowy Widelec i dwie gwiazdki Michelin.

Autorzy: Marcin Martinho i Damian Pianowski, I Want Travel


I Want Travel – łączymy polskie biura podróży ze światem Luzofonii

I Want Travel – jesteśmy pierwszym polskim biurem podróży z oddziałem w Lizbonie. Wieloletnie DMC w Portugalii, na Azorach, Maderze i Wyspach Zielonego Przylądka. Zapraszamy do współpracy biura podróży oraz agencje specjalizujące się w wyjazdach incentive. Opierając się na wypracowanych i stabilnych relacjach biznesowych, sukcesywnie rozwijamy dział turystyki ekskluzywnej dla klienta indywidualnego.
Zależy nam na budowaniu bliskich relacji opartych na wzajemnym zaufaniu. Zapewniamy poczucie bezpieczeństwa – mamy ponad 20 lat doświadczenia w organizacji imprez turystycznych. Wierzymy, że nasza współpraca zaowocuje wieloma wspólnymi sukcesami.

Zobacz też: PLL LOT: Wystartowało bezpośrednie połączenie do Lizbony >>>

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl