Jak wykorzystać CSR w praktyce? - Konferencja Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) w Turystyce

25 października br. w Hotelu Rialto odbyła się Konferencja Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR) w Turystyce poświęcona najnowszym trendom a także strategii zarządzania projektami społecznej odpowiedzialności biznesu, z udziałem wysokiej klasy ekspertów. Organizatorem wydarzenia była Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce.

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu powoli staje się standardem, modelem prowadzenia biznesu, który uwzględniając potrzeby interesariuszy zewnętrznych, w szerszej perspektywie czasowej może bądź już przynosi realne korzyści biznesowe. Zasady CSR mogą mieć szerokie zastosowanie, w wielu sektorach, w tym również w branży spotkań.

 

Standardy CSR poparte praktycznymi przykładami, przełożenia koncepcji CSR na codzienne funkcjonowanie firmy; omówienie kodeksu dobrych praktyk EOS, zastosowanie CSR w hotelarstwie – to tylko niektóre tematy z bogatej oferty szkoleniowej tego spotkania.

 

Liliana Anam, Doradca ds. CSR CSRInfo, w swojej prezentacji przywołała definicję społecznej odpowiedzialność biznesu, jako podejście do zarządzania firmą, które zawiera system metod i narzędzi pozwalających na wnoszenie wkładu firmy w zrównoważony rozwój. Przy czym zrównoważony rozwój, będący tu celem nadrzędnym, jest rozumiany jako proces mający na celu zaspokojenie celów rozwojowych obecnego pokolenia w sposób umożliwiający realizację tych samych dążeń następnym pokoleniom. W skali firmy może to być realizowane przez etyczne, odpowiedzialne działania, które uwzględniają dobro społeczeństwa i środowiska.

 

Paweł Niewiadomski, Viceprezes PIT przedstawił „kodeks praktyk” pod nazwą Kodeks EOS, który został opracowany dla organizatorów turystyki i biur podróży. Ma on być stosowany na zasadzie dobrowolności. Obecnie wdrażany jest w kilku krajach, we współpracy z 5 narodowymi stowarzyszeniami organizatorów turystyki i biur podróży, na rynkach: greckim, chorwackim, bułgarskim, polskim i włoskim. Celem kodeksu jest podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw turystycznych w Europie.

 

 Jak powiedział Paweł Niewiadomski - Kodeks EOS - kodeks dobrych praktyk na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Turystyki będzie realizowany w 6 aspektach:
 

- Dobre praktyki w zarządzaniu wewnętrznym - to stosowanie zasady zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi, materiałami biurowymi i środowiskiem pracy, np.: redukcja zużycia papieru dla potrzeb biurowych na rzecz elektronicznych baz danych i form korespondencji; stosowanie w biurach czujników powodujących zmniejszenie zużycia energii elektrycznej i wody czy segregacja śmieci;

 

- Dobre praktyki w rozwoju i zarządzaniu produktem - polega na promowaniu takich imprez  czy usług turystycznych, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko naturalne, i/lub dają pozytywne skutki ekonomiczne i społeczne dla lokalnych społeczności, np. promowanie i wsparcie dla lokalnej agroturystyki, promocja miejsc będących lokalną atrakcją turystyczną, takich jak: pomniki przyrody, warsztaty rękodzieła, lokale z kuchnią regionalną itp., zatrudniające okolicznych mieszkańców i dające dochód lokalnym gminom;


- Dobre praktyki przy kontraktowaniu dostawców - włączenie zasad zrównoważonego rozwoju do kryteriów wyboru dostawców usług turystycznych oraz do umów na dostawę tych usług .


- Dobre praktyki w kontaktach z klientami - gwarantowanie prywatności, utrzymanie standardów zdrowotnych i bezpieczeństwa, uświadamianie turystom konieczności proekologicznych zachowań i informowanie o najważniejszych aspektach ochrony środowiska naturalnego w miejscu imprezy turystycznej.
 

- Dobre praktyki w relacjach z destynacjami - wspieranie działań kontrahentów związanych ze stosowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, związanych z udziałem w projektach rozwoju i ochrony środowiska, tworzeniem bazy dla ekonomicznego rozwoju regionu
 

- Dobre Praktyki w Kompleksowym Zarządzaniu Jakością (TQM) - podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego. Uczestniczą w nim wszyscy pracownicy poprzez pracę zespołową, zaangażowanie, samokontrolę i stałe podnoszenie kwalifikacji. Szkolenia pracowników w zakresie priorytetów polityki środowiskowej i społecznej w regionie, podnoszenia kwalifikacji w celu podniesienia jakości usług świadczonych na rzecz klienta.

 

Radisson Blu Hotel w Krakowie to przykład hotelu kompleksowo stosującego zasady CSR, w odróżnieniu od działań określanych terminem „Green Wash”, mających charakter wycinkowy i okazjonalny. Działanie w tym zakresieobiekt ten realizuje choćby poprzez: zaangażowanie w problemy społeczne, budowanie lojalności pracowników, udogodnienia dla niepełnosprawnych. Radisson Blu Hotel posiada certyfikat BS 8901 - określający zarządzanie eventami w sposób odpowiedzialny i zgodny z zadami zrównoważonego rozwoju,.

 

  Jak powiedział Wojciech Liszka, Dyrektor Działu Sprzedaży i Marketingu Radisson Blu Kraków - CSR jako strategia marketingowa to tylko efekt finalny działań, które rozpoczynają się zupełnie gdzie indziej. W naszym przypadku, najpierw było wiele niezależnych działań, które wynikały z naszej chęci racjonalnego gospodarowania zasobami lub oddolnych inicjatyw społecznych. Trzy lata temu zdecydowaliśmy się połączyć te działania w spójną całość i włączyć je do strategii prowadzonego przez nas biznesu. Dopiero na końcu drogi dochodzimy do komunikowania naszych dzialań. CSR nie jest zatem w naszym przypadku strategią marketingową, lecz sposobem na znalezienie naszego unikalnego miejsca na mapie dostawców usług hotelarsko - konferencyjnych w Polsce. W kwestii rekomendacji - zdecydowanie polecam każdemu managerowi hotelowemu poszukiwanie obszaru, w którym jego obiekt może stać się jedynym w swoim rodzaju, zaspokajającym potrzeby klientów, których nie zaspokajają inne obiekty. Zrównoważone działania polecam każdemu, nie tylko na płaszczyźnie biznesowej, lecz przede wszystkim w życiu codziennym. Dodam do tego, ze w zakresie gospodarowania zasobami: stosujemy perlatory limitujące zużycie wody w kranach i prysznicach; mamy system odcinający prąd w pokojach po wyjściu z nich gości; pracujemy również nad systemem odcinającym klimatyzację po otwarciu okna; stopniowo wymieniamy żarówki na ledowe (w momencie gdy stare sie przepalają); system bms (building managemet system) zarządza oświetleniem w rożnych porach dnia; na zapleczach hotelowych zainstalowaliśmy czujniki ruchu włączające lub wyłączające światło; zastosowaliśmy sensory ruchu w kranach i toaletach; zimą w niewykorzystywanych pokojach odsłaniamy zasłony, aby maksymalizować dostęp energii słonecznej, latem zasłaniamy okna aby minimalizować konieczność chłodzenia wnętrz; 80% naszych dostawców żywności to dostawcy lokalni. To tylko kilka z wielu obszarów, w których realizujemy nasze działania.


  Mateusz Czerwiński z Warsaw Convention Bureau wymienił cechy, jakim powinno się charakteryzować nowe narzędzie przemysłu spotkań - Spotkanie Zrównoważone - Powinno być przede wszystkim przygotowane w oparciu o standard BS 8901. Całościowe (a czasem nawet częściowe) wdrożenie systemu pozwala uniknąć podstawowych błędów jakie popełniają organizatorzy tzw. zielonych eventów. Do najczęstszych nadużyć przyczyniających się do osiągnięcia efektu 'green wash' (niekompetentnego, rzekomo ekologicznego działania) należą: brak działania systemowego opartego o procedury, brak transparentności działań, intuicyjne, spontaniczne decyzje, które nie uwzględniają cyklu życiowego produktu czy usługi, brak działań raportujących, utożsamienie odpowiedzialnego (środowiskowo i społecznie) charakteru spotkania z działaniami charytatywnymi i filantropijnymi. Aby przyjrzeć się lepiej dobrym praktykom w zakresie organizacji spotkań odpowiedzialnych polecam case study pierwszego zorganizowanego w Polsce (międzynarodowego) spotkania z wdrożonym standardem BS 8901, dostępny na naszej stronie: http://warsawconvention.pl/index.php?mode=1&content=60.


W dalszej części konferencji, m.in. prof. Magdalena Kachniewska przekonywała, że odpowiedzialny biznes powinien być prowadzony we wszystkich sferach - ekonomicznej, prawnej, etycznej, tzn ma przynosić zyski, przestrzegać prawa, postępować etycznie i wspierać społeczeństwo zaś Aleksandra Stanek-Kowalczyk, poświeciła prezentację wyzwaniom zrównoważonego rozwoju dla Polski.


źródło: MeetingPlanner.pl

 

 

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl