MeetingPlace Budapest: Węgrzy korzystają z polskich doświadczeń
Podczas konferencji MeetingPlace Budapest, która stanowiła dyskusję nad przyszłością branży MICE na Węgrzech, na temat znaczenia convention bureaux mówiła Anna Górska.
Pierwsza edycja MeetingPlace Budapest, organizowanej przez Diplomacy & Trade Magazine, dotyczyła przyszłości branży MICE na Węgrzech. Konferencja była okazją dla głównych graczy węgierskiego rynku MICE oraz decydentów i samorządowców do spotkania i lepszego zrozumienie siebie nawzajem oraz swoich punktów widzenia. Na zaproszenie organizatorów polskimi doświadczeniami dzieliła się Anna Górska, business development director w Expo XXI Warszawa, przewodnicząca Oddziału Europy Centralnej ICCA.
Spotkanie podzielone było na dwie główne części. Podczas pierwszej omawiano ogólną sytuację turystyki biznesowej w kraju – swoje wystąpienie miała m.in. Alexandra Szalay-Bobrovniczky, zastępca burmistrza Budapesztu, patron konferencji. Drugą część stanowiła dyskusja panelowa, podczas której uczestnicy wspólnie szukali odpowiedzi na pytanie, czy turystyka to biznes?.
W konferencji wzięło udział ponad osiemdziesiąt osób, głównie byli to dyrektorzy cztero- i pięciogwiazdkowych hoteli, przedstawiciele DMC i PCO, linii lotniczych, autobusowych i firm wynajmu samochodów, dostawców usług AV oraz przedstawiciele władz samorządowych. Ważnymi punktami w dyskusji była budowa nowego centrum konferencyjnego, która w Budapeszcie jest planowana już od wielu lat. Jak podkreśla Anna Górska, węgierska branża MICE jest obecnie w trudnej sytuacji. Na Węgrzech nie ma niezależnego Convention Bureau. Węgierski Convention Bureau działa jako część Magyar Turizmus i ma ograniczone uprawnienia decyzyjne. Konferencje takie jak MeetingPlaceBudapest stanowią doskonałą platformę wymiany informacji.
Zdaniem prelegentki Polska stanowi doskonały przykład na Węgrzech do naśladowania. W swoim wystąpieniu podkreślała, że na przestrzeni zaledwie kilku ostatnich lat zbudowano i otwarto nowe centra konferencyjne w naszym kraju. Lokalne biura convention działają skutecznie i niezależnie, i są obecne na arenie międzynarodowej. Prezentacja Anny Górskiej dotyczyła wpływu i znaczenia biur convention dla rozwoju destynacji oraz powodów, dlaczego warto inwestować w turystykę biznesową.
W konferencji wzięli udział również Adam Ruszinkó, zastępca sekretarza stanu, odpowiedzialny za turystykę w Ministerstwie Gospodarki Narodowej Węgier, Ágnes Rácsai, założyciel i prezes Mikrokosmos DMC w Budapeszcie, Gábor Ganczer, prezes Hungexpo oraz Federacji węgierskich organizatorów imprez, József Finta, architekt, profesor, członek Węgierskiej Akademii Nauk, kierownik Finta Studio.
Podczas spotkania omówiono także takie zagadnienia jak: strategia rozwoju turystyki i pozycja przemysłu spotkań w węgierskiej gospodarce, obecna sytuacja turystyki MICE na Węgrzech – plany, zamiary i działania na rzecz rozwoju kongresów i event-turystyki, szanse i ograniczenia branży MICE od praktycznej strony – oczami organizatorów, rola organizacji pozarządowych.
Konferencja odbyła się 26 listopada 2015 r., w Hotelu Hilton w Budapeszcie.