Koncepcja potrójnej helisy: Warsaw – science – connect

Warszawa wraz z partnerami wykorzystuje koncepcję potrójnej helisy (Triple Helix) do promocji miasta jako atrakcyjnej i profesjonalnej destynacji spotkań oraz pozyskiwania do stolicy organizacji kongresów. Koncepcja potrójnej helisy od lat 90. ubiegłego wieku opisuje model rozwoju innowacyjnych gospodarek tworzonych przez tzw. społeczeństwa wiedzy, w których główną rolę odgrywa nauka i kapitał intelektualny.

Anna Górska (Expo XXI Warszawa) i Mateusz Czerwiński (Warsaw Convention Bureau) opisują ten model.

Promocja Warszawy jako miejsca równie atrakcyjnego do organizacji wydarzeń jak inne kluczowe metropolie Europy i świata w ramach modelu potrójnej helisy jest realizowana dzięki działaniom Warsaw Convention Bureau – Warszawskiej Organizacji Turystycznej oraz jej publicznych i prywatnych członków, wśród których jest między innymi centrum kongresowo-wystawiennicze Expo XXI. Koncepcja Triple Helix zakłada, że innowacyjność gospodarki opartej na wiedzy jest wynikiem ścisłej współpracy trzech sektorów: ośrodka nauki, świata biznesu i przedstawicieli rządu bądź samorządu. Model tej dynamicznej relacji, choć w teorii oczywiście złożony, sprowadza się do prostej zasady: ośrodki naukowe (uniwersytety, instytuty badawcze, etc.) dysponują największym potencjałem innowacyjnym w ramach prowadzonych przez siebie badań; świat biznesu (od międzynarodowych korporacji po lokalne start-up’y) ma z kolei naturalną motywację, i co ważniejsze: zasoby finansowe, aby te innowacje wdrażać w ramach nowych produktów i usług – dzięki temu zdobywają oczywiście przewagę konkurencyjną i zwiększają swoją rentowność. Ta wzajemnie uzupełniająca się relacja świata nauki i biznesu jest z kolei niezwykle korzystna i priorytetowa dla administracji na poziomie rządowym lub samorządowym (rozwój nowoczesnej, wolnorynkowej gospodarki), w związku z czym jej naturalnym priorytetem jest wspieranie tej relacji na różnych poziomach – od legislacyjnego po subwencje i programy wsparcia.


Pracując ze swoimi członkami nad pozyskaniem dużych międzynarodowych kongresów naukowych, Warsaw Convention Bureau – WOT buduje przewagę konkurencyjną stolicy w oparciu właśnie o relację wzajemnych korzyści między interesariuszami i beneficjentami tych kongresów – czyli światem nauki, światem biznesu i lokalnym samorządem. Kongres naukowy jest bowiem jednym z podstawowych narzędzi, w ramach których odbywa się tak cenny transfer wiedzy, który warunkuje pojawienie się innowacji (świat nauki), możliwość jej produktowej implementacji (świat biznesu) oraz osadzenie tych rozwiązań w ramach lokalnej gospodarki (administracja). A ponieważ każdy ze wspomnianych aktorów tego modelu w sposób bezpośredni korzysta z efektów międzynarodowych kongresów, to każdy z nich jednocześnie jest gotowy na zainwestowanie swoich zasobów w możliwie najatrakcyjniejszą ofertę destynacji. Ośrodek naukowy oferuje zatem bogaty merytorycznie program naukowy, udział zarówno doświadczonej, jak i młodej kadry naukowej, poparcie międzynarodowego świata nauki, udział kluczowych speakerów w danej dziedzinie, etc. Świat biznesu oferuje wsparcie sponsorskie, możliwość organizacji ciekawych wystaw produktowych, dostęp w ramach networkingu do kluczowych managerów z działów R&D i tym podobne. Władze lokalne lub rządowe oferują natomiast wsparcie na poziomie wizerunkowym, ale również w postaci bezpłatnej komunikacji miejskiej, kolacji galowych z ministrem lub prezydentem miasta, etc.


Stworzenie konkurencyjnej oferty oraz przeprowadzenie całej procedury konkursowej jest procesem złożonym i czasochłonnym, ale pozyskanie takiego wydarzenia zwraca z nawiązką wszystkie zainwestowane zasoby – zarówno te osobowe, jak i finansowe. Według ICCA na świecie jest ponad 24 tys. kongresów różnych stowarzyszeń branżowych i naukowych, które regularnie rotują po międzynarodowych metropoliach. Nasza współpraca z WCB w ramach potrójnej helisy nie tylko zwiększa szanse pozyskania tych wydarzeń do Warszawy, ale również buduje pozytywną markę miasta.
Realizując swoje działania promocyjne w obszarze branży spotkań w ten właśnie sposób, Warszawa znajduje się w ścisłej czołówce światowych miast, które rozumieją to, co niedawno było pochodną turystyki (czyli tzw. turystyką biznesową), jako jeden z kilku kluczowych procesów rozwijających nowoczesne społeczeństwo i jego opartą na wiedzy gospodarkę. Proces ten nieustannie realizowany jest w stolicy między innymi dzięki synergii podmiotów współpracujących w ramach Warsaw Convention Bureau – Warszawskiej Organizacji Turystycznej, zarówno tych publicznych, jak Miasto Warszawa, jak i tych prywatnych, jak Expo XXI.

Autorzy: Mateusz Czerwiński (Warsaw Convention Bureau) i Anna Górska (Expo XXI, International Congress and Convention Association)

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl