Droga do Green City – edukacja ekologiczna i dostępność w praktyce

Na przestrzeni lat w EduStrefach programu InPost Green City wzięło udział w sumie ponad 14 tys. gości. InPost Green City z roku na rok proponuje nowy format komunikacji i kontaktu z marką.
 
EduStrefy InPost Green City Droga do Green City, to autorski projekt edukacyjny Grupy InPost. EduStrefa InPost Green City – w założeniu twórców – to nie tylko nauka, lecz także inspiracja do tworzenia zielonych miast przyszłości.

– Edukacja ekologiczna to ważny element budowania świadomości na temat ochrony środowiska. Miasta partnerskie programu InPost Green City podkreślają potrzebę większego zaangażowania biznesu w ten proces. W odpowiedzi na te oczekiwania, InPost realizuje inicjatywy edukacyjne, które mają na celu promowanie proekologicznych postaw i rozwiązań – mówi Marta Zalewska, dyrektorka ds. relacji partnerskich i Programu InPost Green City.


W 2022 roku InPost zorganizował pierwszą strefę edukacyjną podczas Festiwalu Przyrody w Lublinie. Strefa cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem i utwierdziła firmę w przekonaniu, że edukacja ekologiczna jest niezwykle ważnym obszarem dla miast i mieszkańców.
W 2023 roku Edustrefa InPost Green City odwiedziła już 6 polskich miast (Łódź, Gdańsk, Warszawę, Rzeszów, Gorzów Wielkopolski oraz Wrocław), angażując ponad 6600 osób w różne proekologiczne aktywności. Edukatorzy pokazywali m.in. jak zmieniać codzienne nawyki na zdrowsze oraz jak poprzez drobne zmiany wprowadzać bardziej przyjazne środowisku postawy. Najmłodsi angażowani byli w zajęcia łączące naukę ze świetną zabawą, podczas których mogli dowiedzieć się np. jak segregować odpady czy jak ważna jest zieleń w mieście. Stefa z 2023 r., którą InPost realizował z agencją Allegro, została doceniona w konkursie MP Power Awards® w kategorii „Event – edukacja”.
 

W 2024 roku, nowa przestrzeń edukacyjna składała się już z trzech podstref i odwiedziła kolejnych 6 miast (Lublin, Zduńska Wola, Kielce, Kołobrzeg, Warszawa, Kraków). Główną osią EduStrefy była wystawa interaktywna, w której opowiadano o znaczeniu zieleni w mieście i miejskich dzikich mieszkańcach. Zrezygnowano z ekranów i multimedialnych eksponatów. Zamiast tego postawiono na doświadczenie dotyku, słuchu i wzroku. Kolejną strefą było miejsce spotkań, gdzie organizowano krótkie prelekcje i wykłady oraz spotkania autorskie z możliwością rozmowy z twórcami i ekoedukatorami. Nie zabrakło również strefy warsztatów, gdzie grupa animatorów w bogatym programie edukacyjnym przekazywała wiedzę m.in. o bogactwie gatunków żyjących w przestrzeni miejskiej, znaczeniu i poziomach bioróżnorodności w miastach czy gatunkach ziół oraz ich wpływie na zdrowie i urodę.
 

– Zależało nam na dobrej, jakościowej edukacji. Dlatego do prowadzenia warsztatów zaprosiliśmy najlepszych edukatorów, którzy od lat zajmują się edukacją ekologiczną – mówi Paula Rapiej, koordynatorka EduStref Programu InPost Green City.
Nie rozdawano plastikowych gadżetów. W zamian za to uczestnicy otrzymywali nasiona łąk kwietnych, bomby kwiatowe czy zioła. Aktywnie zachęcano do kontynuowania działań w ich własnych domach.  
 
Wyzwaniem, do którego zaprosiliśmy agencje eventowe przy kolejnej realizacji EduStrefy, było stworzenie przestrzeni dostępnych dla jak najszerszego grona odbiorców – mówi Paula Rapiej z InPost. – Podjęto więc szereg działań i konsultacji zewnętrznych, tak by dostosować przestrzeń dla osób z niepełnosprawnościami. Razem z Joanną Guzik – event managerką projektu i Dominiką Hrabią, odpowiedzialną za kreację (obydwie z agencji Live Age), przeprowadziliśmy z centrum badawczo-rozwojowym Integracja LAB konsultacje podczas projektowania strefy i audyt dostępności. Fundacja Kultury bez Barier wsparła nas z kolei w zakresie przygotowania audiodeskrypcji i transkrypcji dźwięków instalacji.
 

EduStrefa została zaprojektowana ze zwróceniem szczególnej uwagi na dostępność dla wszystkich osób. Na miejscu byli obecni edukatorzy mówiący po polsku, angielsku oraz ukraińsku. Osoby niesłyszące były wspierane przez tłumaczy języka migowego, a do materiałów audio przygotowano transkrypcję. Dla osób niewidomych i niedowidzących dostępna była komunikacja za pomocą kodów NFC oraz audiodeskrypcja, a wspierające je elementy strefy i oznaczenia przygotowane zostały drukiem wypukłym. Dla seniorów zadbano o krzesła z oparciami i uchwyty na laski. W ramach projektowania ścian wystawy interaktywnej wybrano odpowiednią wielkość czcionek i poziom kontrastu elementów. Z kolei rozmieszczenie zawartości wystawy sprawiło, że była ona dostępna dla najmłodszych i osób poruszających się na wózkach.


– Najważniejsza lekcja? Chyba ta, że za dostępnością nie kryją się skomplikowane czy drogie rozwiązania, a otwartość. Takie projekty wymagają od nas przede wszystkim wyjścia poza dotychczas znane schematy, uważności i wrażliwości na potrzeby odbiorców – podsumowuje Paula Rapiej z InPost. – Dlatego z dumą przyjęliśmy pozytywne informacje od odwiedzających. Rodzice i opiekunowie docenili nie tylko mnogość atrakcji czy wartość edukacyjną EduStrefy, ale także dostępność wystawy dla najmłodszych. Dodatkowe szczotkowanie plastrów drzewa, żywe płuca rozchodnika czy przestrzenne elementy labiryntu (czyli sensoryczność wystawy) doceniły osoby niewidome. Obecność tłumaczy migowych była zaskoczeniem dla osób niedosłyszących odwiedzających strefę. Za nami momenty docenienia ze strony zewnętrznych podmiotów, ale też wzruszeń i podziękowań uczestników wydarzeń w miastach. To były wyjątkowe chwile dla całego zespołu realizującego EduStrefę. 


 – Założenia EduStrefy są także motywacją dla przedstawicieli miast, którzy, obserwując działania biznesu, zaczynają zwracać większą uwagę na poprawę dostępności innych wydarzeń, które organizują – mówi Joanna Guzik, senior event managerka Live Age odpowiedzialna za projekt po stronie agencji. – Tak stało się np. w Warszawie podczas gali wręczenia nagród w 41. konkursie Warszawa w kwiatach, której InPost Green City był partnerem. Dzięki współpracy z warszawskim Zarządem Zieleni cała uroczystość była tłumaczona na język migowy.


W EduStrefach w 2024 r. wzięło udział w sumie ponad 7,5 tys. gości. Uczestnicy stanowili bardzo różnorodną grupę, a EduStrefy były przygotowane tak, by tworzyć jak najbardziej inkluzywną i dostępną przestrzeń. Dlatego z gier i zabaw korzystali między innymi goście niedosłyszący i niedowidzący, dzieci, osoby starsze oraz obcojęzyczne. Strefy zostały zaprojektowane tak, by nie generować niepotrzebnego hałasu, pobudzać zmysły słuchu, węchu, wzroku, dotyku.

InPost kontynuuje i rozwija realizację strategii ESG w zakresie dobrej i jakościowej edukacji. Dziś w programie InPost Green City jest już blisko 90 samorządów partnerskich. Niedawno rozpoczęła się również kampania edukacyjna pod hasłem „Podaj dalej. Mnożymy dobre nawyki”. InPost Green City zachęca w niej mieszkańców miast nie tylko do odpowiedzialnego dbania o najbliższe otoczenie, lecz także włączania innych do pozytywnych zmian w swoim życiu. To hasło znajdzie odzwierciedlenie także w tegorocznej, kolejnej już odsłonie Drogi do Green City – w każdej EduStrefie uczestnicy otrzymają nie jedną, a dwie paczki nasion czy ziół, właśnie by dzielić się nimi z innymi.

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl