Zimowy Maraton Jurajski „Wciągam życie nosem” – sport, regeneracja i odpowiedzialna turystyka w zimowej scenerii Jury

195 zawodników, zimowa Jura i wydarzenie, które łączy sport z edukacją. 15 lutego w Podlesicach odbyła się pierwsza edycja Zimowego Maratonu Jurajskiego „Wciągam życie nosem” – imprezy, która od samego początku miała w sobie więcej niż tylko biegowe emocje.
 
Bieg, który uczy, jak oddychać
Zaczepna nazwa wydarzenia? Nieprzypadkowa. „Wciągam życie nosem” to gra słów, ale i konkretna idea – świadome oddychanie. Bo to właśnie oddech, a konkretnie oddychanie przez nos, stało się osią, wokół której zbudowano to wydarzenie. Zawodnicy zaczęli dzień od rozgrzewki oddechowej, na trasie mieli okazję testować techniki ułatwiające panowanie nad zadyszką, a w bazie biegowej czekały na nich konsultacje z ekspertami oddechu.
Nie zabrakło i nowoczesnych rozwiązań – uczestnicy mogli przenieść się dosłownie w inny wymiar – oddechowy rzecz jasna. Dzięki specjalnej grze VR opartej na biofeedbacku, zobaczyli na własne oczy, jak ich oddech wpływa na organizm. Z kolei w strefie regeneracyjnej fizjoterapeutka i joginka Renata Wesoły pomagała nie tylko rozluźnić mięśnie, ale i pracować nad świadomością ciała – w tym tych partii, które odpowiadają za jakość oddechu.
 
Trasa i warunki – Jura w zimowym wydaniu
Warunki pogodowe sprawiły, że zawodnicy dostali dokładnie to, czego można oczekiwać od zimowego biegu – lekki mróz, świeżą warstwę śniegu i momentami delikatne prószenie. Jura w takiej scenerii robi wrażenie, a ci, którzy wystartowali, mogli cieszyć się widokami rodem z zimowej pocztówki.
Na trasę wyruszyło 195 zawodników, odpowiednio na dystansach:

  • 10,5 km – 50 osób
  • 21 km – 59 osób
  • 31,5 km – 19 osób
  • 42 km – 18 osób
  • 15 km (nordic-walking) – 49 osób

Nie tylko pakiety startowe – przemyślane wsparcie dla zawodników
Zawodnicy otrzymali starannie przemyślane pakiety startowe, które nawiązywały do idei biegu. Było coś dla oddechu, regeneracji i zdrowia – specjalistyczne plasterki oddechowe od Just Breathe, które można było przetestować na trasie i w trakcie snu, a także maści regeneracyjne – chłodząca Maść Alpejska i silnie rozgrzewająca Venomax Sport, które miały pomóc mięśniom dojść do siebie po wysiłku. Do tego pełnowartościowe posiłki w płynie od Eatyx, zdrowe przekąski, pamiątkowe opaski na uszy i kalendarze od Śląskiego Wydawnictwa Aniew.
Dbałość o motyw przewodni wydarzenia widać było także w nagrodach. Zwycięzcy każdego dystansu (łącznie 30 nagród, trzy pierwsze miejsca w kategoriach kobiet i mężczyzn) otrzymali książki „Oddech” Jamesa Nestora i „Tlenowa Przewaga” Patricka McKeowna, które są obowiązkową lekturą dla każdego, kto chce poprawić swoją wydolność i regenerację poprzez pracę z oddechem.
Poza tym w głównej puli nagród znalazł się sprzęt renomowanej marki outdoorowej Salewa, vouchery na wypożyczenie sprzętu skiturowego oraz na pobyt w jurajskich apartamentach z własną skałą do wspinaczki.
 
Odpowiedzialna turystyka i świadome podejście do gór
Wśród nagród znalazły się także elementy, które miały skłonić uczestników do odpowiedzialnej turystyki. Fundacja GOPR przekazała m.in. folie NRC, które powinny znaleźć się w plecaku każdego, kto wybiera się w teren, a także „dirt bagi” – specjalne wielorazowe worki kompresyjne na śmieci, które pomagają dbać o zasadę „Leave No Trace”. Ta idea była również wspierana przez Fundację Górom, organizatora akcji Czyste Beskidy, która od lat angażuje się w ochronę przyrody.
W promocję regionu włączyło się również Muzeum Rzemiosł Dawnych w Żarkach, które przekazało rodzinne vouchery dla zwycięzców, a Gmina Kroczyce, jako gospodarz wydarzenia, dołożyła swoją cegiełkę do upominków.
 
Silna reprezentacja drużyn partnerów
Na trasie pojawiły się także zespoły partnerów wydarzenia, które dodały biegowi dodatkowego kolorytu.

  • Ekipa Radia Katowice – jednego z patronów medialnych, który wyjątkowo aktywnie – dosłownie i w przenośni – zaangażował się w wydarzenie, a reprezentantka drużyny zajęła 3. miejsce na podium w dystansie 10,5 km.
  • Całorocznik – ich zawodnik zwyciężył w dystansie maratońskim, a firma ufundowała vouchery pobytowe.
  • Fundacja Dajesz – na co dzień związana ze światem wspinaczki, ale widząca potencjał w pracy z oddechem w swoim sporcie.
  • Pixel Wave – firma odpowiedzialna za całą oprawę wizualną wydarzenia, od materiałów drukowanych przez statuetki i medale, której reprezentant zajął 3. miejsce na podium w półmaratonie.

Takie zaangażowanie partnerów jest niezwykle cenne – nie tylko jako wsparcie organizacyjne, ale też jako dowód, że naprawdę identyfikują się z ideą, którą wspierają. A to najlepszy sposób na budowanie wiarygodności wydarzenia, które stawia na konkretne wartości.
 
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Każdy zawodnik miał obowiązek posiadania naładowanego telefonu z aplikacją Ratunek, co wpisuje się w ideę odpowiedzialnej turystyki. To narzędzie pozwala na szybkie wezwanie pomocy w razie wypadku i jest polecane wszystkim, którzy regularnie poruszają się po górach i terenach mniej zurbanizowanych.
Nad bezpieczeństwem zawodników czuwali:

  • Ratownicy Grupy Jurajskiej GOPR
  • Strażacy z OSP Kroczyce i OSP Rzędkowice
  • Policja powiatowa

Dekoracja zwycięzców i patroni honorowi
Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Śląskiego Wojciecha Saługi, a także gmin gospodarzy – Kroczyc, Ogrodzieńca, Włodowic i miasta Zawiercie, które wsparły organizację.
Na dekoracji zwycięzców obecni byli:

  • Wiceprezydent Zawiercia Bogdan Janikowski
  • Wiceburmistrz Ogrodzieńca Grzegorz Dąbrowski
  • Wójt Gminy Kroczyce Stefan Pantak

Co dalej?
Gdy zawodnicy wbiegali na metę, nie pytali, czy bieg odbędzie się za rok – po prostu mówili, że na pewno będą na starcie kolejnej edycji. Organizator chyba nie ma wyjścia. Czy można wymarzyć sobie lepszy medal za tak komentowany debiut?
 
KONTAKT
Marzena Dec
decmarzena@gmail.com
515 104 533

ARTYKUŁ PARTNERA

Zaloguj się
Informacje
Branża
Personalia
Realizacje
Otwarcia
Obiekty
Catering
Technologie
Transport
Artykuły
Wywiady
Felietony
Publicystyka
Raport
Prawo
Biblioteka
Incentive travel
Prawo
Ogłoszenia
Przetargi
Praca
Wydarzenia
Galeria
Wyszukiwarka obiektów
Nasze projekty
MP Power Awards©
MP Fast Date©
MP MICE Tour©
MP MICE & More©
MP Impact©
Nasza oferta
Reklama i promocja
Content marketing
Wydarzenia
Konkurs
Webinary
Studio kreatywne
O nas
Polityka prywatności
Grupa odbiorcza
Social media
Kontakt
O MeetingPlanner.pl